Google sterkste merk, Microsoft wordt hip

Google is voor het derde jaar op rij het sterkste merk van Nederland. Maar Microsoft stormt de top tien binnen en staat op de tweede plaats. Ook Marktplaats en Bol.com staan in de top tien.

De BrandAsset Valuator zet elk jaar de meest gerenommeerde merken in Nederland op een rijtje. Technologiemerken worden steeds populairder, zo zegt het merkenadviesbureau. Microsoft staat dit jaar voor het eerst in de top tien en zelfs op de tweede plaats. Marktplaats is een plaats gezakt naar zeven, Bol.com op acht. Andere populaire merken zijn Ikea, Efteling, NOS, Discovery Channel, Senseo en Coca-Cola.

Volgens de onderzoekers blijft Google met zijn producten een innovatieve uitstraling houden, maar heeft Microsoft ‘zijn ingeslapen imago’ van zich af geschud door de lancering van Kinect for Xbox en de social media-campagne rond Windows 7. De NOS is in de top tien beland vanwege het gebruik van mobiel internet.

Geen toegevoegde waarde

Bij de hekkensluiters in het onderzoek behoren onder meer T for Telecom en Scarlet. De consument zou van dergelijke merken niet de toegevoegde waarde zien, zegt BrandAsset.

In het onderzoek is tevens een uitsplitsing naar marktsegment. In technologie zijn veel merken sterk omdat er een ‘buzz’ omheen hangt, zo staat in het onderzoeksrapport. De Wii is daar een voorbeeld van en heeft de veertiende plek. Sterk van de Wii is dat het gamen toegankelijk heeft gemaakt voor mensen die geen plezier beleven aan gewelddadige computerspelletjes, is de conclusie.

BlackBerry populairder

Het merk BlackBerry is gestegen doordat het populairder is geworden onder jongeren. Mede door het pingen, dat de sms vervangt. “Het merk is met zijn tijd meegegaan”, zegt BrandAsset.

Het bureau splitste ook uit naar bevolkingsgroep. Dat levert niet al te verrassende conclusies op. Zo zijn bij senioren de merken iPod, HTC, LinkedIn en NU.nl ‘relatief zwak’.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten