Google TV pas volgend jaar naar Europa

Door: | 29 augustus 2011 14:08

Apps & Software

Google wil Google TV begin volgend jaar in Europa introduceren. Het Verenigd Koninkrijk zou eerst aan de beurt zijn.

Eric Schmidt kondigde de Europese lancering van Google TV eind vorige week aan tijdens een lezing op een tv-congres in het Schotse Edinburgh. Het Verenigd Koninkrijk heeft volgens Schmidt 'hoge prioriteit'. Wanneer Google's tv-dienst in Nederland is te verwachten is nog niet bekend. Bijna een jaar geleden kondigde Schmidt tijdens de IFA-beurs in Berlijn nog aan dat Google TV in 2011 in Europa beschikbaar zou komen.

Tv-makers

Schmidt aast op contentdeals met tv-makers, maar die gesprekken lopen moeizaam. Via de ingebouwde Chrome-browser in Google TV zijn wel sites van tv-zenders te bekijken, maar drie van de grootste Amerikaanse zenders hebben Google TV na de release vorig jaar geblokkeerd. Sinds de start van Google TV is er ook nog maar weinig hardware die ermee werkt op de markt gekomen. Logitechs Revue-settopbox bleek ook geen verkoopsucces, waarna de fabrikant de prijs verlaagde van 299 dollar naar 99 dollar.

In Amerika is Apple TV, dat ook 99 dollar kost, een geduchte concurrent voor Google TV. Tv-fabrikanten stappen nog niet massaal over op Google TV en houden veelal vast aan hun eigen connected tv-interfaces. Sony heeft enkele Internet Tv's met Google TV geïntroduceerd. Google werkt intussen ook aan het beschikbaar maken van Android-apps via Google TV.

On-demand en persoonlijk

De tv-wereld verschuift zich volgens Schmidt steeds meer van live tv naar on-demand kijken van programma's. Mede hierdoor wordt televisie kijken steeds persoonlijker, wat interessant is voor gepersonaliseerde tv-reclames. Google doet samen met het bureau Kantar onderzoek naar kijkgedrag, waarbij zowel kijken via web als tv wordt gemeten.

Naar YouTube wordt meer dan 48 uur video per minuut geupload. "In die stortvloed aan beelden is de nieuwe generatie aan creativiteit te vinden", aldus Schmidt. Google voorziet ook mogelijkheden waarbij tv kijken wordt uitgebracht met behulp van andere apparaten en meerdere schermen.

Jaren weggegooid

De Britse tv-makers hebben de tv-revolutie vertraagd door vanwege rechtenkwesties hun materiaal te laat online beschikbaar te maken, stelt Schmidt. "Zelfs als we in 2012 lanceren, hebben jullie nog altijd meerdere jaren weggegooid terwijl het Verenigd Koninkrijk voorop had kunnen lopen."

Tv-makers moeten nieuwe manieren vinden om het publiek te bereiken en businessmodellen te ontwikelen. Schmidt: "Ik ben ervan overtuigd dat dit mogelijk is. Over 20 jaar zal blijken dat internet het beste is wat de tv-wereld ooit is overkomen."

Bron: Webwereld.nl