Groupon door het stof om valse MS-patiënt

Door: | 22 maart 2012 16:03

Nieuws

Nederlandse Groupon medewerkers linkspammen fora onder valse voorwendselen, bijvoorbeeld als zogenaamde MS-patiënt. Een 'op zich staand incident' wat we ten zeerste betreuren, zegt Groupon.

Kortingsbonnensite Groupon biedt zijn excuses aan voor een medewerker die zich voordeed als MS-patiënt om links naar kortingsacties op een forum te plaatsen. De medewerker is op staande voet ontslagen.

Een of meer medewerkers van Groupon zijn de afgelopen tijd onder valse namen actief geweest op verschillende online fora door quasi-spontane links naar Groupon-acties te plaatsen. Het valselijk pushen of promoten van een bedrijf of bedrijfsbelang door zich valselijk voor te doen als consument of burger wordt wel astroturfing genoemd.

Sneaky

Verschillende forumbeheerders hebben hiernaar onderzoek verricht en hun bevindingen gisteren gepubliceerd op het forum van HigherLevel.nl.

Om niet meteen door de mand te vallen wordt vaak gebruik gemaakt van een IP-proxy en vooral vrolijk gekletst en slechts sporadisch gelinkt naar een Groupon-actie. Om verdenking tegen te gaan is er soms zelfs een link naar een concurrerende dealsite zoals SweetDeals, alleen klopt de url dan 'toevallig' niet.

Zogenaamd ziek

In één geval heeft iemand zich voorgedaan als multipele sclerose (MS) patiënt op het forum van MSweb.nl, om zo op slinkse wijze een kortingsactie van Groupon te promoten.

"Lichamelijk ben ik er echt slecht aan toe en heb nauwelijk kracht of zin om te typen op een computer. Gelukkig wordt er goed voor mij gezorgd en ik ben klaar om te vechten. Sinds kort heb ik in Amsterdam een hele goede personal trainer gevonden...", schrijft 'Gokkie' met een link naar een Groupon-actie.

Op staande voet ontslagen

Volgens Groupon gaat het om een 'op zich staand incident'. "De medewerker die de bewuste posts heeft geplaatst is daarbij duidelijk tegen de gedragsregels van Groupon ingegaan. Dit gedrag accepteren wij niet en als gevolg ervan werd het arbeidscontract per direct beëindigd", meldt het bedrijf in een verklaring.

Groupon verontschuldigt zich "naar allen die door de bewuste posts geraakt zijn. Wij doen er alles aan om te zorgen dat dit in de toekomst nooit meer kan voorvallen." De woordvoerster van Groupon Nederland was niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: Webwereld.nl