Haal in 5 stappen het maximale uit LinkedIn

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie | 21 mei 2013 11:05

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

LinkedIn is het populairste zakelijke netwerk ter wereld, met meer dan 200 miljoen gebruikers – waar ook jij waarschijnlijk toe behoort. Maar profiteer je eigenlijk wel volledig van deze bedrijfs- en carrièrenetwerkdienst? Met deze eenvoudige tips zet je het netwerk volledig naar je hand.

LinkedIn kan een uitstekende hulpbron zijn zonder dat het teveel tijd kost. Zorg dat je je profiel of de dienst in het algemeen niet verwaarloost, ook al ben je momenteel misschien niet actief op zoek naar een baan. Personeelsmanagers, cliënten, collega’s en potentiële klanten en zakelijke partners maken voortdurend gebruik van LinkedIn. Een sterk profiel en slimme zoekvaardigheden geven je een voorsprong op de concurrentie. Het kan ook je huidige baas helpen te herinneren waarom je zo waardevol bent.

Met onze handleiding word je in vijf stappen een LinkedIn power user, zodat je zomaar een kans op een nieuwe baan, promotie, of zakelijke deal kunt opduikelen.

Stap 1: Poets je profiel op

Je professionele profiel is het belangrijkste – en vaak het meest verwaarloosde – onderdeel van LinkedIn. Hier stel je je werkervaring, vaardigheden en opleiding tentoon.

Wayne Breitbarth, auteur van ‘The Power Formula for LinkedIn Success’, wijst erop dat het LinkedIn-profiel niet alleen als een eenvoudig CV bedoeld is. “Recruiters zijn dol op LinkedIn omdat het ruimtes heeft gedefinieerd en veel meer informatie bevat dan een traditioneel CV, zoals aanbevelingen en links naar projecten of gepubliceerd werk.”

Hoe meer informatie je in je profiel zet, hoe groter de kans is dat je naam in zoekresultaten verschijnt. LinkedIn heeft een aantal widgets die je aan je profiel toe kunt voegen. Hiermee kun je onderscheidingen en prijzen die je hebt ontvangen, voltooide cursussen, patenten die je hebt gekregen, talen die je spreekt, certificeringen die je verdiend hebt, en zelfs goede doelen waarvoor je vrijwilligerswerk hebt gedaan markeren.

Zorg ervoor dat je een goed verlichte, professioneel ogende foto op je profiel zet. “De afwezigheid van een foto is voor veel werkzoekenden en personeelsmanagers meteen een ‘nee’”, zegt Breitbarth.

LinkedIn vult een groot deel van de velden in je profiel automatisch in, maar je kunt bijvoorbeeld de kop van je profiel (onder je naam) bewerken en erin zetten wat je maar wilt: Klik op Profile > Edit Profile, en klik vervolgens op het potlood-icoon naast de kop.

Het is ook verstandig om het door vakgenoten onderschreven Skills & Expertise gedeelte aan te passen. Je kunt expertise-gebieden toevoegen of verwijderen en je onderschrijvingen beheren. Als je naar een nieuwe baan op zoek bent, is dit een geweldige plek om vaardigheden toe te voegen waar personeelsmanagers naar op zoek zijn.

Je profiel is een levend CV, dus het is van groot belang dat je het up-to-date houdt. Laat je nieuwe baan of werkervaring zien, herzie je samenvatting (dit is één van de eerste dingen die mensen te zien krijgen), en vergeet niet je contactgegevens te updaten onder Profile > Edit Profile > Edit Contact Info.

Stap 2: Maak connecties en behoud ze

De meest waardevolle functie van LinkedIn is de mogelijkheid om connecties te maken met andere professionals. Deze relaties kunnen uiterst (en wederzijds) voordelig zijn – maar alleen als je met elkaar in contact blijft. LinkedIn heeft een dienst die je e-mail contacten doorzoekt om potentiële connecties te vinden. Ga hiervoor naar Contacts > Add Connections. Wees zorgvuldig met het selecteren van de mensen die je netwerk zullen gaan vormen.

Afgezien van die eerste lading invitaties moet je telkens wanneer je iemand uitnodigt om een connectie te maken een persoonlijk bericht toevoegen, tenzij je de persoon al lang kent. Als je iemand pas net ontmoet hebt, moet je hem of haar er altijd aan herinneren wie je bent en hoe je elkaar hebt leren kennen. Als je iemand nog nooit hebt ontmoet is een vriendelijke en uitnodigende benadering des te belangrijker.

Een klein, goed onderhouden netwerk is meer waard dan een groot netwerk van mensen met wie je nooit in contact bent. Neem de moeite om met mensen in je netwerk in contact te blijven – binnen of buiten LinkedIn. Stuur af en toe eens korte berichten naar mensen in je netwerk, of geef commentaar op status updates. Je kunt ook onderschrijvingen en aanbevelingen geven die mensen aanleiding kunnen geven om weer contact te maken – misschien wel om voor jou hetzelfde te doen.

Onderschrijvingen zijn een nieuwe functie die LinkedIn onlangs aan de rubriek Skills & Expertise op gebruikersprofielen heeft toegevoegd. Hiermee kunnen mensen snel vaardigheden van anderen bevestigen.

Je hoeft niet alle vaardigheden te onderschrijven. Als je iemand liever niet wilt onderschrijven, klik je op Skip. Als je met slechts een aantal van de opgesomde vaardigheden bekend bent, kun je de overige vaardigheden weghalen door op het kruisje ernaast te klikken. Je kunt iemand voor een nieuwe vaardigheid onderschrijven door deze naast de voorgeselecteerde vaardigheden in te typen. Een goede vuistregel: Als je over de vaardigheden van een persoon geen aanbeveling van twee zinnen zou schrijven, onderschrijf ze dan ook niet.

Stap 3: Slim zoeken

LinkedIn is een uitstekend hulpmiddel voor zowel werkzoekenden als personeelsmanagers, omdat het een enorme doorzoekbare database van professionals is. Maar zoek niet simpelweg naar ‘software engineer’ (of wat dan ook).

“Ga voordat je op een baan solliciteert naar de Advanced People Search functie en zoek binnen dat bedrijf,” zegt Breitbarth. “Zoek de personeelsmanager en mensen op de afdeling waarop je wilt komen te werken op. Kijk of je al indirect aan één of meer van deze mensen gelinkt bent. Zo ja, vraag dan om een introductie!”

Introducties zijn een goed middel om in contact te komen met LinkedIn-leden die zich buiten jouw eigen netwerk bevinden, maar die tot het netwerk van één of meer van je contacten behoren. Zoek naar de persoon met wie je een connectie wilt aanmaken. Als je een ‘2nd’ of ‘3rd’-icoon in hun profiel ziet staan, kun je om een introductie vragen. Zoek in de rechterkolom naar een blok gelabeld How You’re Connected.

Klik op Get Introduced, en er verschijnt een venster met een lijst met alle connecties die je met die persoon deelt. Selecteer er één, en schrijf een bericht aan je connectie waarin je om een introductie vraagt.

Het Advanced People Search scherm verschijnt wanneer het zoekveld is ingesteld op de standaardwaarde People, en je aan de rechterkant van het veld op de knop Advanced klikt. Je kunt naar mensen zoeken op naam, locatie, land, postcode, titel, bedrijf, school, bedrijfstak, relatie (of je al een connectie hebt of via andere mensen of via een groep aan hen gelinkt bent), en taal. Als je een LinkedIn Premium-lid bent (daarover later meer) kun je ook filteren op bedrijfsgrootte en aantal dienstjaren.

De Save Search functie is een krachtige tool voor zowel personeelsmanagers als werkzoekenden. Je kunt zoekopdrachten naar mensen of banen opslaan: Voer een zoekopdracht uit en klik op Search. Klik op de knop Save Search in de rechterbovenhoek, en vervolgens kun je de zoekopdracht een naam geven. Je kunt ook dagelijkse, wekelijkse, of maandelijkse updates via e-mail krijgen wanneer er nieuwe resultaten verschijnen.

Hoewel gratis gebruikers maximaal drie wekelijkse zoekopdrachten kunnen opslaan is dit een geweldige tool omdat er elke week gloednieuwe vacatures naar je inbox worden gestuurd.

Lees op de volgende pagina meer tips voor LinkedIn...