Haal in 5 stappen het maximale uit LinkedIn

Door: redactie-computertotaal | 21 mei 2013 11:11

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Stap 4: Word lid van groepen

De Groups functie is een geweldige manier om connecties te maken met professionals in je branche, op de hoogte te blijven van wat er zich in je vakgebied afspeelt, en nieuwe vacatures te vinden – of kandidaten, als je personeelsmanager bent. Groepen zijn goed om je netwerk uit te breiden, en ze kunnen je helpen om meer invloed binnen je branche te krijgen.

Je kunt discussies en opiniepeilingen starten, artikelen en websites promoten, job discussies opzoeken en posten, enzovoorts. Het is vooral handig voor onafhankelijke aannemers, zoals ontwerpers, freelance auteurs, en web-ontwikkelaars, omdat ze je in contact kunnen brengen met klanten die behoefte hebben aan jouw diensten.

Om relevante groepen te vinden, klik op de link Groups, bijna bovenaan de pagina, en kies Groups You May Like. Je krijgt dan een lijst met groepen te zien op basis van informatie in je profiel. Voor iets specifiekere resultaten gebruik je de zoekfunctie.

Stap 5: Overweeg een account upgrade

Als je LinkedIn enigszins verkend hebt, heb je waarschijnlijk al gemerkt dat niet alle diensten voor gratis abonnees beschikbaar zijn. Betaalde accounts zijn niet goedkoop: ze variëren van 25 tot 100 dollar per maand (je krijgt korting als je per jaar betaalt). Gelukkig is een gratis account voor de meeste gebruikers – zelfs power users – ruim voldoende. Je kunt er je volledige profiel mee invullen, zoveel connecties hebben als je maar wilt, zo veel berichten en updates naar deze connecties sturen als je maar wilt, je bij groepen aansluiten, je privacy-instellingen aanpassen en zoeken naar een persoon of baan.

Premium accountleden zijn meestal ‘outbound professionals’, aldus Christian Sutherland-Wong, hoofd productontwikkeling voor Premium abonnement producten van LinkedIn. Dat zijn mensen die voor hun baan connecties nodig hebben met mensen buiten hun directe netwerk, zoals managers en recruiters, verkopers, bedrijfsontwikkelaars, onderzoekers, en – in mindere mate – werkzoekenden.

Sutherland-Wong garandeert gratis gebruikers dat de individuele privacy van gebruikers altijd wordt gerespecteerd. “Als iemands account privé is, kan niemand – of die persoon nou betaalt of niet – dat account te zien krijgen. Iedereen kan volledig anoniem blijven, maar als je account openbaar is, zou iemand die niet in jouw netwerk zit datgene wat je al openbaar hebt gemaakt kunnen zien.”

Andere voordelen van een premium account:

InMail: Je kunt niet direct berichten sturen naar mensen die zich nog niet in je netwerk bevinden. Als je bijvoorbeeld een LinkedIn-bericht direct naar Apple’s Tim Cook wilt sturen, zal hij eerst jouw invitatie moeten accepteren (veel succes daarmee). Als je een LinkedIn Premium-account hebt, kun je hem echter een InMail bericht sturen.

InMail berichten LinkedIn

Mensen met een gratis LinkedIn-account kunnen maximaal 10 InMail-berichten per maand kopen, maar tegen een prijs van 10 dollar per stuk zijn ze niet goedkoop. Premium leden kunnen, afhankelijk van het niveau van hun abonnement, tussen de 10 en 50 InMail-berichten per maand versturen; en ze kunnen per maand ook maximaal 10 extra berichten kopen. LinkedIn geeft je InMail krediet voor berichten waarop je binnen zeven dagen geen antwoord hebt ontvangen. De hoge prijs van InMail berichten zorgt ervoor dat mensen ze weloverwogen gebruiken.

Je kunt zien wie je profiel bekijkt: Met een gratis account kun je wat (beperkte) informatie krijgen over wie je profiel bekijkt. Als Premium-lid kun je iedereen die je profiel bekeken heeft zien – nou ja, iedereen die zich laat zien. Zo kun je je instellingen aanpassen zodat je anoniem blijft. Onder Settings staat in je privacy-instellingen Select what others see when you’ve viewed their profile. Je kunt dan kiezen uit: je naam en de kop van je profiel (dit is standaard je titel en werkgever), anonieme profielkenmerken (zoals de sector en titel), of anoniem geheel blijven.

Geavanceerd zoeken: Premium account-leden hebben recht op betere zoekfuncties, zoals filteren op bedrijfsgrootte en aantal dienstjaren. Dit is een leuke functie voor recruiters die proberen om vacatures op bepaalde niveaus in te vullen, of voor onderzoekers die op zoek zijn naar experts op bepaalde gebieden. Lifetime Television senior producer Carri Levy vond met behulp van de senioriteit en functie zoekfilters van LinkedIn deskundigen voor haar TV-serie “Behind the Mystery: Rare & Genetic Diseases.

Heb je een Premium account nodig?

Voor de meeste LinkedIn-gebruikers – zelfs de nieuwe power users die net dit artikel gelezen hebben – is een gratis account voldoende. Als je hard op zoek bent naar een baan kan het handig zijn om een maand of twee je account te upgraden om volledig te profiteren van de extra tools die Premium-leden tot hun beschikking hebben. Dat is een stuk goedkoper dan je voor een volledig jaar aan te melden voor een dienst die je misschien niet nodig hebt.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven door Sarah Jacobsson Purewal @geeklil). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.nl. Genoemde diensten en producten kunnen in het Nederlands een andere benaming hebben.

1 Reactie(s) op: Haal in 5 stappen het maximale uit LinkedIn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 10 juni 2014 19:53 Anoniem
    Real nice design and great articles, nothing else we want bakbdebeddefbade
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.