Helpdesk: Toetsenbord lijkt stuk

Door: Robbin Ooijevaar | 23 juni 2010 12:58

Apps & Software

Vraag van een lezer: Enige tijd geleden hield de toets voor de apostrof en de aanhalingstekens (naast de Enter-knop) er mee op. Omdat dit erg lastig blijkt te zijn, heb ik onlangs een nieuw toetsenbord gekocht, in de veronderstelling dat het aan het toetsenbord lag. Wie schetst mijn verbazing toen bleek dat ook bij dit nieuwe toetsenbord deze toets niet werkte. Als ik een mail tik (en af en toe ook in Word en Excel) moet ik twee keer op deze toets drukken om dan vervolgens twee keer het resultaat op het scherm te zien. Wat is er aan de hand? Ik gebruik Windows XP SP2 en Office 2007.

Ons antwoord: De toetsenbordlay-out verschilt per land. Soms gaat het om twee letters die zijn omgewisseld, maar nog vaker staan de speciale tekens op een andere plaats. Om een toetsenbord te kunnen gebruiken zodat u ook daadwerkelijk het gewenste teken op het scherm krijgt, dient Windows te weten welke lay-out uw toetsenbord heeft. Dit kunt u instellen in Windows 7 of Vista via Start / Configuratiescherm / Klok, taal en regio / Landinstellingen / Toetsenborden wijzigen. Ditzelfde scherm vindt u in Windows XP via Start / Configuratiescherm / Datum, tijd, taal en landinstellingen / Landinstellingen / tabblad Talen / Details. Hier ziet u de geïnstalleerde talen staan en het bijbehorende toetsenbord. Zorg ervoor dat alleen de Nederlandse taal geïnstalleerd is. Het toetsenbord dat het meest voorkomt in Nederland heet Verenigde staten. Een aanvulling hierop is Verenigde staten internationaal. Hierbij kunt u bijvoorbeeld eenvoudig een é maken door achtereenvolgens het teken ‘ en aansluitend e te typen. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur of dit prettig werkt.

Als u niet weet welke lay-out uw toetsenbord heeft, bezoek dan de Engelse Wikipedia. Ga naar http://en.wikipedia.org en zoek op keyboard layout. Hier vindt u afbeeldingen van de meest voorkomende indelingen waarmee u uw eigen toetsenbord eenvoudig kunt identificeren.

Vreemde tekens uit uw toetsenbord of knoppen omgewisseld? Controleer de instellingen voor de toetsenbordlay-out.

0 Reactie(s) op: Helpdesk: Toetsenbord lijkt stuk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.