HTC RE Camera - Klikken, en klaar!

HTC RE Camera - Klikken, en klaar!

Geplaatst: 3 maart 2015 - 05:55

Aangepast: 14 december 2022 - 15:45

Evi Maquoi

De RE Camera van HTC is met zijn periscoop-achtige look een buitenbeentje. De point-and-shoot camera is door zijn speciale vorm wel erg eenvoudig te bedienen. Hij ligt lekker in de hand met de sluiterknop onder je duim, en schakelt onmiddellijk in als je 'm vastpakt. Hoog tijd voor een test dus!

Het design van de HTC RE Camera zorgt voor vreemde blikken. Er vroeg zelfs iemand aan me of het een inhalator voor astma-patiënten was. Nee, dat is het niet. Het is een compacte 16 megapixel-camera die onmiddellijk inschakelt wanneer je 'm vastneemt. Lees ook: De 15 beste gratis programma's om foto's te bewerken.

Er is geen zoeker of scherm op de HTC RE aanwezig, maar dat stoort niet aangezien de camera uitgerust is met een groothoeklens van zo'n 146 graden. Je onderwerp staat dus nagenoeg altijd in beeld. Een andere troef is dat je dankzij deze camera het leven niet constant door het schermpje van je smartphone hoeft te bekijken. Je pakt de RE Camera vast, richt 'm en drukt één keer op de sluiterknop om een foto te schieten. Of je houdt de sluiterknop enkele seconden ingedrukt om een videofragment te starten. Zo simpel is het.

Wij gingen aan de slag met een wit exemplaar, maar de RE Camera is ook beschikbaar in het blauw, groen en oranje.

Lichtsterk

Het lichtgewicht is uitgerust met een behoorlijke 1/2.3 inch 16 megapixel CMOS-sensor van Sony. Dat is groter dan de gemiddelde sensor in een smartphone. De kwaliteit van de foto's zou dus beter moeten zijn. De grote lens is bovendien lichtsterk (f2.8). In daglicht levert dat erg mooie resultaten op en ook in minder goede lichtomstandigheden zijn de foto's stukken beter dan die van een gemiddelde smartphone.

Video

Naast foto's is de RE Camera ook geschikt om videofragmenten in 1080p (30 fps) te schieten. De videomodus schakel je met dezelfde sluiterknop in. Door 'm enkele seconden lang in te drukken, start je een opname. De beeldkwaliteit is goed maar de audio kan volgens mij stukken beter. Daarnaast is er ook nog een slowmotion-functie (720p, 96 fps) zonder audio.

De app oogt erg strak en is gebruiksvriendelijk.

Bij de RE Camera hoort ook een app voor Android en iOS. Zodra je via wifi verbinding maakt met de camera kun je de gemaakte beelden bekijken en downloaden naar je toestel. Daarnaast kun je het scherm van je smartphone ook gebruiken als viewer voor de opnames die je wilt maken. En als je een time-lapse fragment wilt schieten, kun je dat via de app instellen.

De HTC RE Camera ligt heerlijk in de hand.

Actioncam?

Tijdens het testen van dit apparaat heb ik me regelmatig afgevraagd wat voor soort camera dit nu precies is. Het is geen opzetlens zoals die uit de QX-reeks van Sony, maar het is evenmin een actioncam. Of toch? De RE Camera is immers waterdicht tot één meter diep.

Bovendien zijn er heel wat optionele accessoires verkrijgbaar om de camera nog beter tegen water te beschermen (tot 3 meter diepte, IPx8) of de RE Camera aan je rugzak, helm of fiets te bevestigen. Wij vinden het dan alleen vreemd dat de makers geen hardwarematige beeldstabilisator hebben toegevoegd. Een gemiste kans.

De HTC RE Camera is een fijn hebbeding dat je altijd op zak wilt hebben. Dankzij de speciale sensoren kun je echt heel snel een beeld schieten. Bovendien ligt de camera erg goed in de hand en is ie waterdicht zodat je 'm in de zomer ook lekker mee naar het strand of zwembad kunt nemen. De beeldkwaliteit is beter dan die van je smartphone maar kan niet tippen aan die van de gelijkaardige QX-reeks opzetlenzen van Sony. Bovendien is de prijs nogal fors. Met een adviesprijs van 169 euro kun je niet meer van een impulsieve aankoop spreken.

7,0

Lekker in de hand

Snel schieten

Groothoek

Lichtsterk

Prijs

HTC RE Camera ------------- **Prijs:** € 169,- **Sensor:** 16 MP **Video:** 1080p FHD **Opslag:** microSD (8 GB, uitbreidbaar tot 128 GB) **Lens:** 146° groothoek, f2.8 **Connecties:** Wifi en bluetooth **Batterij:** 820 mAh **App:** iOS en Android **Gewicht:** 66,5 gram...