KPN jaagt mobiele dataverstokers op kosten

© PXimport

KPN jaagt mobiele dataverstokers op kosten

Geplaatst: 19 juli 2011 - 10:51

Aangepast: 16 november 2022 - 10:26

Jasper Bakker

De nieuwe abonnementen van KPN sturen mobiele internetters naar duurdere abonnementen. Tenzij ze hun dataverbruik drastisch indammen.

KPN sust bij de introductie van nieuwe mobiele abonnementen dat klanten niet per sé duurder uit zijn. Maar de operator maakt data duurder, verlaagt datalimieten fors en koppelt mobiel internetten aan bellen en sms'en. Klanten die qua prijs niet omhoog willen, moeten - zodra hun huidige abonnement is verlopen - kiezen voor een 'lager' abonnement.

Betalen naar verbruik

Zij nemen dan genoegen met een bundel die minder belminuten, minder sms-berichten en minder data per maand toestaat. De huidige datalimiet van KPN voor mobiel internet ligt op 1000 MB (megabyte) per maand, voor alle abonnementen. Dat wordt vanaf 5 september 100 MB voor het instapabonnement, dat dan nog steeds 30 euro per maand kost. De datagrens overschrijden kost 10 cent per megabyte.

Een KPN-abonnement met gelijkblijvende datalimiet kost straks 57,50 per maand. De downloadsnelheid ligt op 2 Mbit/s per seconde), tenzij de klant een premium abonnement kiest met 7,2 Mbit/s. De instapbundel daarbij kost 35 euro per maand en heeft een downloadlimiet van 250 MB. Wil een klant de datalimiet van 1000 MB behouden, dan kost dat 50 euro per maand. Een overzicht (PDF) van de nieuwe abonnementen is bij KPN te downloaden.

2x prijs of 6x minder data

Een huidig Hi-abonnement van 27,45 euro per maand geeft 225 belminuten of 225 sms- (of mms-)berichten. Bij dit abonnement ligt de downloadlimiet van de gehanteerde fair-use policy op zo'n 600 MB, met een internetsnelheid van 2 Mbit/s.

In het nieuwe abonnementsmodel zou hiervoor een bundel van 52,50 benodigd zijn, wil de klant evenveel dataverkeer verstoken. Op basis van gelijkblijvend bel- en sms-verkeer moet de klant nog altijd kiezen voor een prijsverhoging: naar 35 of 40 euro per maand. Dat geeft dan respectievelijk 175 en 250 belminuten/sms-berichten, met 250 en 350 MB datalimiet.

Als de klant per maand niet méér wil betalen, dan komt hij of zij uit op een het nieuwe Hi-instapabonnement. Daarbij ligt de datalimiet op 100 MB per maand en het aantal belminuten of sms-berichten op 90 stuks. De sms- of mms-berichten zijn wel gratis te verdubbelen naar 180 stuks per maand. Ongebruikt beltegoed is 1 maand mee te nemen, maar ongebruikt datategoed vervalt aan het einde van de maand.

Of anderhalve prijsverhoging

Een alternatieve optie is het meer op data gerichte Messaging-abonnement van KPN's merk Hi. "Zit je veel online en stuur je veel berichten via WhatsApp, Facebook, Twitter of sms? Daarvoor heeft Hi het Messaging abonnement ontwikkeld, waarmee je extra snel en veel kan internetten, bellen en onbeperkt berichten kan versturen", prijst de KPN-dochter aan. Dit datagerichte abonnement begint bij 37,50 per maand, voor een datalimiet van 400 MB waarbij dan wel een hogere snelheid (7 Mbit/s) geldt.

Het huidige voorbeeldabonnement van 27,45 euro komt dan uit op een nieuw abonnement van óf 42,50 (500 MB fair use) óf 47,50 (700 MB) per maand. Het aantal belminuten ligt respectievelijk net iets lager en net iets hoger dan bij het huidige Hi-abonnement. Sms'en mag bij deze abonnementsvorm 'onbeperkt', terwijl het wel een maximum heeft van 3000 berichten per maand.

'Consumenten positief'

KPN zegt bij de totstandkoming van deze nieuwe abonnementen consumenten en andere belanghebbenden te hebben geraadpleegd. "Consumenten snappen de structuur en vinden elementen van de propositie positief", aldus de operator in het persbericht. Welke elementen van de nieuwe abonnementen dat dan zijn, wordt niet gespecificeerd.

Klanten van KPN en het merk Hi krijgen voortaan de keuze uit drie abonnementsvarianten. Één bundel met bellen en sms'en. Één die ook mobiel internetgebruik in het maandbedrag meeneemt, met enkele verschillende vormen voor oplopende hoeveelheden belminuten, sms'jes en megabytes per maand. En één premiumabonnement met een hogere internetsnelheid en een hogere datalimiet.

Telfort volgt nog

Klanten van Telfort zijn later aan de beurt. Dat merk van KPN komt begin 2012 met nieuwe mobiele abonnementsvormen. Het is nog onbekend wanneer die worden aangekondigd. De nu onthulde wijzigingen voor KPN en Hi gaan op 5 september in. Vanaf januari zijn er wel twee nieuwe spelers op de mobiele markt: UPC (voor de kleinzakelijke markt) en Ziggo (voor consumenten) enerzijds en Tele2 anderzijds.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten