Lancering Z10 en Q10: Het nieuwe Blackberry is 1 dag oud

© PXimport

Lancering Z10 en Q10: Het nieuwe Blackberry is 1 dag oud

Geplaatst: 31 januari 2013 - 10:42

Aangepast: 16 november 2022 - 10:07

Redactie ID.nl

Er zijn wel eens telefoonintroducties geweest waar iets minder van afhing: om iets van het volledig weggeslagen marktaandeel van Blackberry terug te winnen MOEST de telefoonfabrikant uit Canada wel met iets goeds komen. Gisteren introduceerde het geplaagde RIM een nieuwe naam (Blackberry) en twee toestellen: de Z10 en de Q10. Een klein rondje langs verschillende Amerikaanse media.

De toekomstplannen voor BlackBerry werden woensdag uit de doeken gedaan tijdens een grootse persconferentie die live gestreamd werd in meerdere wereldsteden. Het nieuwe BlackBerry-vlaggenschip is de Z10, een toestel waar al enige tijd geruchten over rondgaan. Het meest opvallende aan de telefoon is het ontbreken van het fysieke toetsenbord, een handelsmerk dat de afgelopen jaren onlosmakelijk met de zakelijke mobieltjes verbonden was.

Obama belde er in vroeger tijden mee, maar is inmiddels overgestapt op de iPhone. Jongelingen en jeugdigen pingden ermee, maar zijn allemaal overgestapt op Whatsapp en Android: die telefoons zijn veel goedkoper en pingen raakte al snel uit de mode. Het marktaandeel van Blackberry kelderde en kelderde de afgelopen maanden. En dat allemaal in afwachting van dat ene launchmoment van gisteren waar zo ontzettend veel van afhing.

 

© PXimport

De landing van een introductie

Hoe landt zo’n introductie en wat blijft er over na zo’n opwindende dag? Ieder zichzelf serieus nemend technologieblog of website heeft over de Blackberry Z10 en Q10 geschreven. De eerste reviews zijn al beschikbaar en de eerste noten over de belangrijkste vraag worden al gekraakt: is de lancering van Blackberry 10 en de introductie van de Z10 en Q10 genoeg om het bedrijf van de ondergang te redden?

Scorecard

Wie deze “scorecard” van ZDnet bekijkt, ziet wat Blackberry had MOETEN doen en kan bekijken hoe het bedrijf het nu echt goed gedaan heeft.

De buzz over de verschillende telefoons was zeker aanwezig, en met de introductie van de telefoons gelijk een nieuw besturingssysteem lanceren, dat is ook wel aardig gelukt. Het lanceren van de telefoons met een harde datum bij verschillende telecomaanbieders is niet gelukt, ook het communiceren van de marktintroductie in verschillende landen naast thuisland Canada heeft Blackberry nagelaten. Wat Blackberry dan weer wel goed gedaan heeft is het direct bereiken van twee markten: de zakelijke en de consumentenmarkt, door gebruikers de mogelijkheid te bieden op 1 telefoon een zakelijk gedeelte en een consumentengedeelte in te richten. Bij ZDnet concluderen ze dat het 50/50 gaat zijn. Er zaten heel veel goede dingen aan de lancering, maar Blackberry heeft ook een paar hele dikke kansen laten liggen.

Unique Selling Point

In dit artikel op The Guardian gaat het vooral over het “unique selling point” van de nieuwe generatie Blackberry’s . Dit kenmerk, dat geen andere smartphones hebben en de Blackberry Z10 en Q10 dus tot een echt “hebbeding” zou maken, zit diep verstopt in de telefoon, nauwelijks aan de oppervlakte. Want wie de telefoon voor het eerst gebruikt, zal niet direct onder de indruk zijn van het rijtje apps, de manier waarop je het scherm vergrendelt en ontgrendeld, de “People Hub” die ervoor zorgt dat je in een omgeving je vrienden, contacten, twitterberichten en foto’s kunt bekijken. Dat is allemaal gemeengoed in smartphones die je al overal kunt kopen.

Nee, het unique selling point van de Blackberry Z10 en Blackberry Q10 is de scheiding die je kunt aanbrengen tussen zakelijk en privé. Maar dat kenmerk, “BlackBerry Balance” geheten, zit zo diep verstopt en het is er eigenlijk alleen voor bedrijven die BlackBerry Enterprise Server software hebben gekocht.

 

© PXimport

Video-Review

Op de website van TheVerge hebben ze al een video-review klaarstaan met de eerste indrukken van de BlackBerry Z10. Het ding voelt goed in de hand en het ziet er allemaal “quite nice” uit, aldus de redacteur van dienst. Het batterijleven mag nog wel wat beter. Maar uiteindelijk draait het om het computersysteem dat op de BlackBerry Z10 draait: BlackBerry 10. In de conclusie over de Blackberry Z10 kun je lezen op The Verge, dat de telefoon niet echt heel veel beter is dan de al bestaande telefoons in de bijzonder drukke en competitieve smartphonemarkt. Het is niet echt een bijzonder apparaat, het lijkt op de Apple iPhone 5, er is géén “Killer App” die het tot een “hebbeding” maakt.

Conclusie

BlackBerry 10 is een prima mobiel besturingssysteem. Maar niet meer dan prima, niet hemelbestormend, het mist unieke kenmerken waardoor mensen terug willen komen naar BlackBerry, of waardoor consumenten zonder smartphone de stap zullen wagen.

Voor sommige bedrijven geldt zelfs, dat ze huiverig zijn om weer met BlackBerry in zee te gaan omdat ze niet zeker weten of het bedrijf de tweejarige contractperiode gaat overleven.

Ook analisten zijn nog niet overtuigd: Blackberry moet als een malle doorontwikkelen om de nieuw ingenomen wankele positie als competitieve speler in de smartphonemarkt te verstevigen en te verzilveren. Android is groot, iOS is groot. Het is de vraag of er ruimte gaat zijn voor een derde speler.

Was je in her verleden nog een baas als je van je IT-manager een BlackBerry kreeg, tegenwoordig willen werknemers hun eigen device meenemen. Ook dat is een nieuwe realiteit waar BlackBerry tegen opgewassen zal moeten zijn. De klok tikt extra hard voor de smartphonemaker op deze eerste dag van het nieuwe BlackBerry.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten