Iedereen heeft wel eens een PowerPoint-presentatie gezien. In de vorm van een zakelijke presentatie, een grap in uw Postvak IN, een spreekbeurt op school of een aaneenschakeling van hilarische foto's, videofragmenten en anekdotes op een huwelijksfeest. De mogelijkheden van Microsoft PowerPoint zijn ontzettend uitgebreid. U kunt erg snel een simpele diavoorstelling in elkaar boksen om deze vervolgens al dan niet op te smukken met flink wat toeters en bellen. Wij leggen u graag uit hoe u te werk gaat met vloeiende overgangen, ingevoegde videofragmenten en spectaculaire effecten, in dit geval in versie 2010.

Samenwerken

Het is in PowerPoint 2010 erg eenvoudig om met meerdere auteurs tegelijkertijd aan een presentatie te werken. Dit gaat via een gedeelde locatie op een SharePoint-server of via Office Live Workspace. De centrale versie en de wijzigingen van de verschillende auteurs worden op de server bewaard. U kunt zien wie er aan de presentatie werkt. De wijzigingen van de verschillende collega's worden automatisch samengevoegd in de presentatie.

1. Eerste kennismaking

PowerPoint bestaat ruim twintig jaar en wordt al even lang gebruikt om zogenoemde klik-plaatjes-presentaties te maken. De grootste troef van PowerPoint-presentaties is dat de diavoorstelling met allerlei (interactieve) dingen opgesmukt kan worden. Tien tot vijftien jaar geleden was een PowerPoint-presentatie wellicht niet meer dan een kleurrijk achtergrondje met voornamelijk tekst en hier en daar een foto of grafiek. Inmiddels kunt u dia's mooi in elkaar laten overlopen; speciale effecten gebruiken; tabellen, illustraties en audio- en videofragmenten invoegen en hand-outs printen voor uw medestudenten, collega's of familieleden. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Nieuwigheden PowerPoint 2010

De belangrijkste en handigste nieuwe functie van Power­Point 2010 is ongetwijfeld de mogelijkheid om foto's en videofragmenten ín het programma te bewerken en te verbeteren. Het is bijvoorbeeld erg eenvoudig om een storende achtergrond in een foto te verwijderen of een YouTube-fragment in uw presentatie te stoppen. Daarnaast is het handig dat u op verschillende manieren samen met uw collega's, familieleden of vrienden aan een presentatie kunt werken. Dankzij de PowerPoint Web App is het zelfs mogelijk om uw presentatie op een andere computer in de browser verder te bewerken. Via uw Windows Live-account is het zelfs mogelijk om uw diavoorstelling via een browser rechtstreeks aan een publiek op afstand te tonen.

2. De eerste dia

Wanneer u PowerPoint 2010 start, krijgt u een lege dia te zien met twee tekstvakken, één voor een titel en één voor een ondertitel. Wanneer u dubbelklikt in het vak, kunt u onmiddellijk tekst invoeren. Het tekstvak verplaatsen, vergroten of verkleinen kan uiteraard ook. Net zoals in een tekstverwerker kunt u lettertype, lettergrootte en tekstkleur wijzigen via het tabblad Start. Hier vindt u ook de knoppen om tekst vet te zetten of uit te lijnen.

Wilt u geen titel en ondertitel op de eerste dia? Via de knop Indeling krijgt u de verschillende mogelijkheden van standaard­dia's te zien. Van een titeldia en sectiekop tot alleen een titel of een afbeelding met bijschrift. Dit zijn uiteraard maar standaard hulpmiddeltjes. U kunt uw diastructuur ook volledig zelf kiezen. Via het tabblad Invoegen kunt u zelf extra tekstvakken, afbeeldingen of illustraties in de dia zetten. Voorts zult u op het tabblad Start de knop Nieuwe Dia nog vaak gebruiken. Ook de knop Schikken gebruikt u wellicht meer dan eens om objecten naar de voor- of achtergrond te brengen, of uit te lijnen.

© PXimport

Via Indeling kunt u snel een standaarddia kiezen.

3. Afbeeldingen invoegen

Het is in PowerPoint 2010 stukken eenvoudiger geworden om objecten in uw presentatie te stoppen. Via het tabblad Invoegen krijgt u een mooi overzicht van alle elementen die u kunt gebruiken om een spreekbeurt of voorstelling mooier en dynamischer te maken. Een afbeelding of illustratie invoegen is kinderspel. Wist u dat u zelfs geen apart programma meer hoeft te openen om een screenshot te maken? Klik op het driehoekje onder Schermafbeelding, kies vervolgens Schermopname en teken een kader rond de inhoud die u wilt vastleggen. Net zoals bij het invoegen van een gewone afbeelding of illustratie kunt u het screenshot vervolgens rechtstreeks in PowerPoint 2010 bewerken. Zie ook het artikel Afbeeldingen bewerken in Office 2010. Via Correcties kunt u het beeld verscherpen, verzachten en het contrast aanpassen. Met de Kleur-knop kunt u de kleurtoon en -verzadiging kiezen en via Artistieke effecten kunt u onder andere filmkorrel toevoegen, een potloodschets maken of verfstreken gebruiken. Een kader toevoegen is al even eenvoudig, en roteren en bijsnijden is ook zo gebeurd. U kunt zelfs een afbeelding vrijstaand maken door een storende achtergrond te verwijderen.

Fotoalbum maken

Wilt u in uw presentatie voornamelijk afbeeldingen gebruiken? Dan is het erg handig om de knop Fotoalbum op het tabblad Invoegen te gebruiken. Hiermee spaart u heel wat tijd. Kies Fotoalbum / Nieuw fotoalbum en klik vervolgens op de knop Bestand/schijf om uw foto's te selecteren. Indien gewenst kunt u een tekstvak of bijschrift invoegen of alle afbeeldingen omzetten naar zwart-wit. U kunt ook de volgorde wijzigen en afbeeldingen roteren. Via Indeling van afbeelding kunt u instellen hoeveel foto's er per dia getoond moeten worden. Tenslotte kunt u nog een frame en een thema instellen. Eén druk op de knop Maken en uw fotoalbum is helemaal klaar.

 

© PXimport

In een handomdraai maakt u een leuke presentatie met uw eigen foto's in de hoofdrol.

4. Andere objecten

U kunt het zo gek niet bedenken: een tabel, schermafbeelding, fotoalbum, SmartArt, grafiek, hyperlink, tekstvak of YouTube-filmpje, alles is te vinden in het lint. U hoeft enkel de knop te kiezen die overeenstemt met het object dat u in de presentatie wilt zien. Via SmartArt kunt u ontzettend snel handige overzichten, lijsten, processen, hiërarchieën, matrices en piramides invoegen. De kleuren en stijlen zijn eenvoudig aanpasbaar. Net zoals de grafieken zijn deze SmartArts erg in trek voor zakelijke presentaties. Met Vormen kunt u zelf pijlen, stroomdiagrammen, sterren en andere tekeningen invoegen.

Wilt u graag mediafragmenten in uw presentatie? U kunt uw eigen geluids- en videofragmenten invoegen. Via Invoegen / Video / Video van website kunt u zelfs YouTube-filmpjes insluiten. Het enige wat u hoeft te doen, is de 'embed code' plakken. Eigen filmbestanden kunt u trouwens in PowerPoint 2010 bewerken. Selecteer uw fragment en kies het tabblad Opmaak om bijvoorbeeld de kleur, kader of vorm aan te passen. Via het tabblad Afspelen kunt u het fragment knippen, in- en uitfaden, het volume wijzigen enzovoort.

© PXimport

Via SmartArt is het erg eenvoudig om mooie schema's te maken.

Tip: Voorvertoning

Wilt u tussendoor een preview van uw creatie? Eén druk op de F5-knop van uw toetsenbord laat uw presentatie starten. Druk op Esc om de voorvertoning te verlaten en uw dia verder te bewerken. U kunt de voorstelling ook starten op het tabblad Diavoorstelling met de knop Vanaf begin of Vanaf huidige dia.

5. Vormgeving

Een goede diavoorstelling valt of staat niet enkel met de inhoud, maar ook met de vormgeving. De mogelijkheden in PowerPoint 2010 zijn ontzettend uitgebreid. Er zitten standaard tientallen thema's in het programma, waardoor u in enkele muisklikken uw presentatie van een mooie lay-out voorziet. Laat uw muiscursor over de verschillende thema's glijden op het tabblad Ontwerpen om een preview te bekijken. U kunt de kleuren en het lettertype van het thema eventueel wijzigen om het nieuwe sjabloon vervolgens op te slaan. Via Achtergrondstijlen / Achtergrond opmaken kunt u onder andere opvullingseffecten gebruiken en afbeeldingscorrecties uitvoeren. Hebt u een thema helemaal naar uw hand gezet? Dan kunt u het opslaan om later nogmaals te gebruiken in dezelfde of in een andere diavoorstelling. Klap het themamenu uit door op de knop met het streepje en driehoekje te klikken en kies vervolgens Huidig thema opslaan. Geef uw thema een naam en klik op Opslaan. Probeer u in uw presentatie aan één thema te houden. Te veel toeters en bellen maken uw diavoorstelling amateuristisch.

© PXimport

Een opgeslagen thema kunt u later ook voor een andere presentatie gebruiken.

Sjablonen

PowerPoint 2010 beschikt over een aantal standaardsjablonen die het erg eenvoudig maken om een presentatie in elkaar te zetten. Kies Bestand / Nieuw / Voorbeeldsjablonen. U hebt nu de keuze uit een breedbeeldpresentatie, fotoalbum, projectstatusrapport, quiz, training, enzovoort. U kunt de presentatie naar hartenlust aanpassen, maar u hoeft zich geen zorgen meer te maken over vormgeving, overgangen en effecten. Via Nieuw / Office.com-sjablonen krijgt u toegang tot nog veel meer kant-en-klare diavoorstellingen. Van certificaten en diagrammen tot kalenders en planningen.

 

© PXimport

Dankzij de sjablonen kunt u ontzettend snel een presentatie in elkaar knutselen.

6. Overgangen en animaties

Om van de ene dia naar de volgende te gaan, kunt u gebruikmaken van zogenoemde overgangen. PowerPoint 2010 biedt verschillende diaovergangen aan om uw presentatie minder statisch te maken. Het volstaat om op het tabblad Overgangen een keuze te maken. Er zijn drie categorieën overgangen: subtiel, opvallend en dynamisch. Voor zakelijke presentaties is een subtiele diaovergang aan te raden, terwijl u voor spreekbeurten of familievoorstellingen gerust een opvallende of dynamische overgang kunt kiezen. Probeer u wel te beperken tot één of twee verschillende overgangen in uw presentatie. Met behulp van de knop Op alles toepassen is dat in één klik gebeurd. Even­tueel kunt u nog een van de tientallen standaardgeluiden bij een overgang invoegen.

Via het tabblad Animaties kunt u ook uw tekst, afbeeldingen of andere objecten van een speciaal effect voorzien. Erg handig hier is de knop Animatie kopiëren/plakken. Hiermee kunt u een eerder gebruikte animatie namelijk met één druk op de knop toepassen op een ander object. Let wel, ook bij animaties blijft de regel 'overdaad schaadt' gelden!

7. Opnemen als videofragment

Bent u klaar met de inhoud en vormgeving? Dan is het tijd om uw presentatie rustig te bekijken. Gebruik de F5-toets van uw toetsenbord om de presentatie te starten en controleer of er geen (spel)fouten in de presentatie zitten. Via het tabblad Diavoorstelling kunt u uw presentatie ook even oefenen. Gebruik de knop Tijdsinstellingen voor try-out om te weten te komen hoeveel tijd u precies nodig hebt voor uw presentatie. Via Diavoorstelling opnemen kunt u uw presentatie volledig opnemen, zodat u geen knop meer hoeft in te drukken terwijl u uw presentatie geeft. PowerPoint 2010 onthoudt dan hoeveel seconden elke dia getoond moet worden. Voor een live presentatie is dit niet echt handig, maar indien u een videofragment van uw presentatie wilt maken, is dit een absolute aanrader. Nadat u de opname gemaakt hebt, dient u enkel nog Bestand / Opslaan en verzenden / Een video maken te selecteren. U kunt vervolgens nog de resolutie instellen en aangeven of u met de opgenomen tijdsinstellingen of standaard tijdsinstellingen wilt werken. Uw presentatie wordt vervolgens opgeslagen als wmv-bestand.

© PXimport

De opnamefunctie is erg handig indien u uw presentatie als videofragment wilt opslaan.

Secties

Om uw presentatie overzichtelijk te houden, kunt u werken met zogenoemde secties. In een voorstelling van slechts tien of twintig dia's zijn deze secties overbodig, maar het kan wel erg handig zijn voor wie met grote presentaties werkt. Het navigeren door de presentatie wordt op die manier veel gemakkelijker, omdat u bepaalde hoofdstukken kunt in- of uitklappen. Bovendien is het werken met secties aan te raden wanneer u met meerdere gebruikers aan een presentatie werkt. Zo kan aan iedere co-auteur een bepaalde sectie met dia's worden toegewezen.

 

© PXimport

U kunt ook volledige secties in één keer verplaatsen.

8. Opslaan en delen

Bent u klaar met uw presentatie? Met PowerPoint 2010 kunt u er verschillende dingen mee doen. We legden u net uit hoe u een videofragment van uw presentatie kunt maken. Via Bestand / Opslaan en verzenden kunt u nog heel wat andere kanten uit. Bijvoorbeeld uw diavoorstelling per e-mail verzenden in pdf-formaat, opslaan op uw Windows Live SkyDrive of in SharePoint, of zippen voor op een cd. Erg handig is dat u uw diavoorstelling ook kunt 'uitzenden' zodat anderen uw presentatie in hun browser kunnen bekijken. Kies hiervoor Bestand / Opslaan en verzenden / Diavoorstelling uitzenden en klik op de knop Diavoorstelling uitzenden om PowerPoint Broadcast Service te starten. U hebt hiervoor wel een Windows Live ID nodig. PowerPoint genereert vervolgens een unieke url die u per e-mail met anderen kunt delen. Nadat zij het webadres in de adresbalk van hun browser geplakt hebben, bekijken ze de diavoorstelling rechtstreeks. Zij hebben zelf geen PowerPoint nodig om de presentatie te kunnen volgen, alles gebeurt in de browser. Gebruik F5 om de voorstelling te starten en uw presentatie live te streamen.

© PXimport

Hebt u een trage verbinding? Pas dan de resolutie aan!

Laserpointer in plaats van cursor

In PowerPoint 2010 is het mogelijk om de muisaanwijzer te veranderen in een laserpointer. Start uw presentatie met de knop Vanaf begin via het tabblad Diavoorstelling of gebruik de sneltoets F5. Om de laserpointer te zien houdt u tegelijkertijd de Ctrl-toets en de linkermuisknop ingedrukt, en vervolgens wijst u een onderdeel van de dia aan. De kleur van de laserpointer staat standaard als rood ingesteld, maar dat kunt u eenvoudig veranderen via Diavoorstelling / Diavoorstelling instellen.

9. Afdrukken

Indien u graag een papieren versie van uw presentatie wenst, kan dat uiteraard ook nog steeds. Via Bestand / Afdrukken kunt u aangeven welke dia's u wenst te printen. U kunt alle dia's in de presentatie, slechts een selectie of alle dia's binnen één of meerdere secties afdrukken. Vervolgens geeft u aan hoeveel dia's u per pagina wenst, en of u enkel- of dubbelzijdig wilt afdrukken. De sorteervolgorde en kleur instellen is eveneens zo gebeurd. Wilt u liever hand-outs? Dat kan via Bestand / Opslaan en verzenden / Hand-outs maken. U bepaalt de pagina-indeling volledig zelf. Het is bijvoorbeeld ideaal voor de toehoorders als u op zo'n hand-out wat ruimte maakt voor aantekeningen.

© PXimport

In zes eenvoudige stappen beslist u hoe uw afdrukken er zullen uitzien.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten