Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo

Door: harry-hol | 03 augustus 2017 08:22

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

Tip 06: Flight Simulator X

Microsoft Flight Simulator (24,99 euro) was ooit de koning van de sims. Microsoft stootte het pakket echter enkele jaren geleden af en daarmee leek een einde te komen aan de reeks. Tot het bedrijf Dovetail Games (bekend van Train Simulator) de rechten op de naam en de software overnam. Inmiddels is FSX via Steam verkrijgbaar en volledig speelbaar op moderne pc’s. En dankzij het eerder genoemde FlyInside werkt de Steam-versie ook in vr. Wie nog een oude diskversie van FSX heeft, heeft helaas pech: die versie werkt niet met FlyInside. Wel zijn al je oude add-ons gewoon te gebruiken in de Steam-versie en is het al met al dus geen grote investering om je oude simulatieomgeving naar de moderne tijd te brengen. Als je nieuwkomer bent, wees er dan er wel op voorbereid dat FSX grafisch in het verleden is blijven hangen. Maar qua realisme en vluchtgevoel is het nog steeds een zeer aangename en overtuigende ervaring.

Het aloude Flight Simulator X geeft nog steeds een geweldige sim-ervaring.

Tip 07: X-Plane 11

Volgens sommigen was X-Plane (64,99 euro) de reden dat Microsoft de stekker uit FSX trok. X-Plane (waarvan versie 11 onlangs verscheen) is grafisch zeer indrukwekkend, heeft een heel realistisch vliegmodel en bevat standaard de ‘scenery’ van bijna de hele aarde. Dat betekent dat je ‘uit de doos’ meteen een wereldreis kunt maken in een van de burger- of gevechtsvliegtuigen. Het pakket bevat ook een modus voor online vliegen, zodat je met meerdere piloten hetzelfde luchtruim kunt delen. Ook interessant voor serieuze luchtvaartstudenten is de ‘instructiemodus’ waarbij een instructeur de vlucht van de student kan beïnvloeden door bijvoorbeeld defecten in het vliegtuig te activeren, zodat de piloot in spe daarop kan reageren. Ten slotte is er (net als voor FSX) een uitgebreid aanbod aan gratis extra’s, zoals stukken landschap of vliegtuigen, die door enthousiaste amateurs op internet worden aangeboden.

X-Plane is zeer realistisch en biedt zowel binnen als buiten de cockpit een adembenemend uitzicht.
X-Plane heeft een heel realistisch vliegmodel en bevat de ‘scenery’ van bijna de hele aarde

Simulatieziekte

De term simulatieziekte stamt uit de echte (burger)luchtvaart, waar piloten die lange tijd in een professionele simulator doorbrengen soms last van misselijkheid krijgen. Inmiddels is de term ook helaas bekend onder vr-gebruikers. Simulatieziekte is verwant aan wagen- of luchtziekte. Iedereen die weleens probeert een boek te lezen op de achterbank van de auto en zich naar voelt, weet wat het is.

Simulatieziekte ontstaat als de ogen wel beweging zien, maar het evenwichtsorgaan geen beweging voelt. Het gevolg is een steeds sterker gevoel van onbehagen en als je er niet goed mee omgaat kun je er dagen last van houden. De beste manier om simulatieziekte te voorkomen is er langzaam tolerantie voor op te bouwen. En dat doe je door onmiddellijk met vr te stoppen als je ongemak voelt. Doorzetten maakt het alleen maar erger. Door steeds te stoppen bij ongemak, merk je dat je lichaam er steeds langer en beter tegen kan om in vr te vliegen. Ben je al misselijk? Gember helpt sommige mensen. Zelfs een glaasje ginger ale wil nog weleens helpen de maag te kalmeren na een te intense simvlucht.

Simulatieziekte is een serieus risico voor elke simvlieger. Neem dus regelmatig pauzes en probeer niet ‘door de misselijkheid heen’ te spelen.

Tip 08: Ultrawings

Dat een vluchtsimulator niet altijd heel serieus hoeft te zijn, bewees het aloude PilotWings voor de Super Nintendo (en zijn opvolgers op de N64 en 3DS). Ultrawings is een redelijk schaamteloze kloon van deze game, voor Oculus Rift en HTC Vive. Ultrawings draait om kleine lichte vliegtuigjes waarmee je over een aantal eilanden vliegt en missies uitvoert. Ultrawings speel je met de controllers van je vr-systeem, waarmee je handmatig de (eenvoudige) instrumenten bedient en de virtuele flightstick vastpakt. Ultrawings is vooral een heel ontspannende game en wat minder een sim. Toch is er naast de arcade-modus een realistisch vluchtmodel dat inderdaad wat realistischer overkomt. Dankzij de relatief eenvoudige maar kleurrijke graphics is de spelwereld aantrekkelijk en solide. Een erg leuke instap-vliegsim voor wie al een Rift of Vive in huis heeft.

Ultrawings ziet er tekenfilmachtig uit, maar gedraagt zich realistischer dan je zou denken.

Riftcat VRidge

Het is mogelijk om pc-vr te ervaren met een Android-telefoon. Hiervoor heb het het programma VRidge nodig, van Riftcat. Deze app (en bijbehorende pc-driver) zorgt ervoor dat Steam denkt dat je een vr-headset aangesloten hebt. Het beeld wordt op je telefoonscherm geprojecteerd en dankzij de lenzen van de cardboard of Gear VR zie je de 3D-wereld. De beste ervaring krijg je met een Samsung Gear VR, waarbij je je telefoon met usb-kabel aan je pc aansluit. Maar ook is het mogelijk om andere telefoons met cardboard-viewer te koppelen via wifi. Een draadloze verbinding zorgt echter voor vertraging, wat het comfort verslechtert en wat eerder tot simulatieziekte kan leiden!

Het is belangrijk om te weten dat VRidge altijd een mindere ervaring zal geven dan volwaardige vr-headsets. Dat komt onder meer omdat de ‘tracking’ (het systeem om vast te stellen in welke richting je kijkt) bij een pc-vr-systeem vele malen preciezer is. Een mobiele vr-setup maakt alleen gebruik van de ingebouwde gyroscoop van je telefoon en dat is minder betrouwbaar. Toch is het zeker de moeite van het proberen waard en een goede eerste stap in je virtuele cockpit.

Tip 09: T-flight Hotas X

Een vluchtsimulator komt pas echt tot leven met een goede controller, ook wel HOTAS (Hands On Throttle And Stick) genoemd. Een Hotas bestaat uit een joystick, een gashendel en (indien je daarvoor kiest) voetpedalen. Een heel goed instapmodel is de Thrustmaster T-Flight X die al voor zo’n 50 euro te vinden is. Hoewel de stick niet lijkt op een echt vliegtuigstuur, is hij zeer precies en dankzij de vele knoppen perfect voor lange vluchten. Niets is immers zo vervelend als halverwege een manoeuvre je toetsenbord moeten zoeken om een paneel te bedienen. De T-Flight Hotas X is ook buitengewoon geschikt voor ruimteschietspellen zoals Elite Dangerous of Star Citizen, zodat je je hiermee niet meteen vastlegt op simvliegen.

De T-Flight Hotas X is een perfect instapmodel, dat ook voor andere soorten games te gebruiken is.

Tip 11: Logitech Flight Yoke

Net even realistischer is de Logitech G Saitek Pro Flight Yoke (ca. 130 euro). Deze vlieg-gadget is vormgegeven als het stuur van een Cessna-sportvliegtuig. Het is ook mogelijk om roerpedalen toe te voegen voor de complete vliegervaring. Ook zitten er diverse (programmeerbare) knoppen en handels op, waarmee de cockpit heel tastbaar en realistisch wordt. Zelfs met een vr-bril op is het heel makkelijk om deze knoppen en handels te vinden, waardoor je al snel gedachteloos je toestel over de baan taxiet en opstijgt. Duurdere versies van deze gespecialiseerde Hotas zijn uiteraard ook verkrijgbaar, soms zelfs met ‘force feedback’. Dat laatste wil zeggen dat het stuur weerstand geeft naargelang het vliegtuig beweegt. Force feedback maakt de ervaring bijna compleet. Deze instap-Saitek heeft dergelijke extra weerstand niet, maar voelt toch al net echt.

Twee handen op de flightstick, net als in een echte Cessna.

0 Reactie(s) op: Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.