Mailen vanaf een laptop gaat vaak fout

Dankzij webmaildiensten als Gmail en Hotmail kunt u overal e-mail ontvangen en versturen. Sommige mensen geven de voorkeur aan een e-mailprogramma als Outlook Express, Windows Mail of Outlook. Hierbij lopen notebookgebruikers vaak tegen het probleem aan dat het wel mogelijk is om mail te ontvangen, maar dat het versturen soms niet lukt.

Als u uw mail ophaalt, identificeert u zich met een gebruikersnaam en wachtwoord bij uw inkomende mailserver (pop-server). Bij de uitgaande mailserver (smtp-server) is de gebruikersnaam en wachtwoord vaak niet ingesteld. Hierdoor mag u alleen mailen met de smtp-server van uw provider als u ook daadwerkelijk aan het netwerk hangt van dezelfde provider. Stel dat u thuis XS4all hebt en elders een Ziggo-verbinding, dan zal de Xs4all-mailserver dienst weigeren als u het internet op gaat via Ziggo (en omgekeerd). Dit is op te lossen door de wachtwoordverificatie van de smtp-server in te schakelen. Hierdoor accepteert uw smtp-server ook berichten als u via een andere aanbieder met internet verbonden bent. In Outlook Express en Windows Mail opent u via het menu Extra / Accounts de instellingen van uw e-mail. Open het tabblad Servers en activeer onder Server voor uitgaande e-mail de optie Voor deze server is verificatie vereist. Gebruik de knop Instellingen een gebruikersnaam en wachtwoord instellen.

In Outlook opent u de eigenschappen van uw mailinstellingen via Extra / Accountinstellingen. De eigenschappen van uw uitgaande mailserver vindt in het gelijknamige tabblad achter de knop Meer instellingen. Als deze truc niet werkt, raadpleeg dan de website van uw internetaanbieder voor de correcte instelling.

© PXimport

Kies voor wachtwoordverificatie voor de uitgaande mailserver om overal en altijd probleemloos mail te versturen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten