Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Microsoft krijgt Hotmail-storing niet gefixt

Door: Jasper Bakker | 29 september 2010 17:22

None
Apps & Software

Microsofts gratis e-maildienst Hotmail kampt nog steeds met storingen. Gebruikers hebben al weken last van een haperend login-systeem, dat willekeurig logins weigert.

De storing in de login voor Hotmail loopt daarmee al zeker vier weken. Microsoft heeft begin deze maand al aan Webwereld verteld dat het de kwestie onderzoekt. Dat was in een sussende reactie op een langdurige storing van eind augustus, die al de derde was in de afgelopen maanden. In alle gevallen ligt de fout bij de inlog-servers die Hotmail gebruikt.

Tips

Webwereld-lezers tippen de redactie dat de storing nog altijd voortduurt. De melding "die al enkele dagen in beeld komt: 'Er wordt onderhoud aan de service gepleegd. Onze excuses voor het ongemak. Probeer het later opnieuw. Als het langer duurt dan een uur, laat het ons dan weten.'"

Een andere lezer meldt: "Een groot aantal gebruikers ik denk zowel uit Nederland als uit België krijgen bij het inloggen steeds de melding dat zij reeds te veel keren geprobeerd hebben in te loggen met verkeerde gegevens." Deze tipgever geeft aan dat er angst heerst onder gebruikers dat ze effectief hun account kwijt raken, "waar soms belangrijke zaken in toekomen of zich in bevinden".

Fora vol met klachten

Microsoft Nederland moet nog antwoorden op vragen van Webwereld hierover, maar zegt deze middag met een reactie te komen. Ondertussen staan de fora voor Microsofts Windows Live-diensten met actuele meldingen van en klachten over de loginproblemen. De meeste discussiethreads zijn te vinden bij het forum voor cloud-login Windows Live ID. Ze staan daar ook vermeld als 'Meest actieve' discussies.

Formeel gezien zijn enkele van die discussiethreads afgesloten, met een groen vinkje. Dat suggereert dat de besproken kwestie is opgelost. Maar niets blijkt minder waar. Nieuwe meldingen en klachten komen tot op de dag van vandaag binnen.

'Gebruik andere inlog-server'

Supportmedewerkers van Microsoft mengen zich met tips in de online-discussies om via andere Windows Live ID-servers in te loggen op Hotmail. De door de medewerkers aangereikte supportpagina geeft onder meer een link naar een hulppagina waar de gebruiker kan bekijken op welke login-server hij of zij uitkomt.

'Niet langer dan 4 uur'

Op de supportpagina stelt Microsoft: "Omdat dit een tijdelijke situatie is, is er van jouw kant geen verdere actie nodig. Je kunt na enige tijd weer proberen je aan te melden met je account. Ook als je deze melding langer ziet dan 1 uur, het duurt normaal niet langer dan 4 uur."

"Als je na meer dan 4 uur nog steeds niet kunt aanmelden in je account, post dan alsjeblieft je probleem samen met je account naam in het Accounts en wachtwoorden forum door hier te klikken." Die meldingspagina loopt nog altijd over van de klachten over niet kunnen inloggen. Deze ook weer doorverwijzende supportpagina wordt dan ook niet bepaald nuttig geacht: "71270 van 283.799 mensen vonden deze oplossing behulpzaam", staat er te lezen bij de Ja/Nee-knop.

Browsercache legen

Ook het rijtje 'Top oplossingen' staat vol meldingen over de inlogproblemen. De daar aangedragen oplossingen blijken echter niet alle gebruikers te kunnen helpen. Microsoft geeft ook nog het advies om de browserinstellingen (van IE7 en 8) te optimaliseren, wat onder meer het legen van de browsercache omvat.

Naast de landingspagina voor Windows Live ID is ook het Hotmail-portaal flink gevuld met klachten. Naast de meldingen staan ook daar door Microsoft aangedragen oplossingen voor de aanhoudende inlogproblemen. Uiteindelijk wordt ook daar vandaan weer verwezen naar de hierboven al genoemde supportpagina; met de mededeling dat dit probleem slechts van tijdelijke aard is.

'Kortstondig, en beperkt'

Begin deze maand verklaarde directeur Jacqueline Smit, verantwoordelijk voor consumentenmarketing en daarmee ook consumentendiensten als Hotmail, dat het om "kortstondige outages" ging. Bovendien zouden die slechts een beperkt aantal Hotmail-gebruikers raken. Zij relativeerde de "tientallen posts op de fora" door te wijzen op het feit dat er in Nederland 6 miljoen Hotmail-gebruikers zijn.

Ondertussen zet Microsoft zijn maildienst, die wereldwijd 360 miljoen gebruikers telt, nu neer onder de noemer van cloud. Het stelt dus al meer dan 10 jaar aan cloud computing te doen. De Windows-producent heeft het in 1996 opgerichte Hotmail eind 1997 overgenomen voor zo'n 400 miljoen dollar. De oorspronkelijk op FreeBSD en Apache draaiende webmaildienst is gekocht om de eigen online-dienst Microsoft Network (MSN) te versterken.

Bron: Webwereld.nl

0 Reacties op: Microsoft krijgt Hotmail-storing niet gefixt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.