Microsoft lanceert anti-Gmail campagne

© PXimport

Microsoft lanceert anti-Gmail campagne

Geplaatst: 7 februari 2013 - 11:21

Aangepast: 16 november 2022 - 10:07

Redactie ID.nl

Microsoft opent opnieuw de aanval op Google. Niet met een nieuwe dienst, maar met een reclamecampagne die gebruikers van Gmail erop wijst dat Google meeleest met correspondentie.

Microsoft zet zijn campagne 'Scroogled' om concurrent Google zwart te maken door en valt deze keer Gmail aan. In november probeerde Microsoft mensen naar Bing te lokken door te laten zien hoe 'evil' Google is met zijn zoekresultaten en nu wil het bedrijf dat mensen Outlook.com gebruiken in plaats van Gmail.

MS komt met petitie

In de nieuwe campagne van Microsoft waarschuwt het bedrijf dat Gmail alle berichten met je meeleest. De bijbehorende commercial haalt een voorbeeld aan waarin wordt gesproken over de huiskat, waarna een reclame boven de e-mail verschijnt van een dierenwinkel voor een gratis dierenonderzoek. "Wie wil er nu een gratis onderzoek als de familie de kat net heeft laten inslapen?" vraagt Microsoft zich af die wijst op de treurige inhoud van het testmailtje.

Microsoft heeft de site scroogled.com nu zelfs van een petitie voorzien waarin het bedrijf de firma Gmail oproept om op te houden met het personaliseren van reclames gebaseerd op de inhoud van de mailtjes. De petitie is gisteren op thepetitionsite.com gezet en heeft inmiddels al wel 108 handtekeningen verzameld.

Outlook aast op Gmailers

Al sinds het verschijnen van Outlook.com probeert Microsoft Gmail-gebruikers te trekken. De Outlook-producent heeft meteen bij de introductie van de Hotmail-opvolger een vergelijkingsschema van de twee diensten online gezet waarin Microsoft en passant demonstreert hoe eenvoudig het is om over te stappen van Gmail naar het eigen Outlook.com. En vorige maand toen Google besloot ActiveSync te schrappen, sprong Microsoft daar meteen op in door de voordelen van Outlook nog eens te benadrukken.

De softwarereus heeft een lange traditie van het aanvallen van zijn concurrent en het is niet de eerste keer dat Microsoft met deze Gmail-klacht komt. Twee jaar geleden bracht het bedrijf een filmpje uit waarin een geniepige postbode (de Gmail Man) alle post last. Microsoft gebruikte echter dezelfde soort targetingmethode voor advertenties in zijn eigen gratis e-maildienst. Voor Outlook.com bezweert Microsoft deze methode niet in te zetten.

Update 9.56 uur: In een reactie zegt Google Nederland: "Advertenties houden Google en veel van de websites die Google aanbiedt, gratis. We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat advertenties veilig zijn, niet hinderlijk en relevant. Geen enkele persoon leest je e-mail of informatie van je Google Account om advertenties te laten zien of gerelateerde informatie. Een geautomatiseerde wiskundige formule - vergelijkbaar met hetgeen we gebruiken voor Priority Inbox en het filteren van spam- bepaalt welke advertenties we tonen."

Bron: WebWereld.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten