Microsoft looft premies uit voor touch-verkoop

Door: Jasper Bakker | 09 juli 2013 12:07

Apps & Software

Microsoft belooft resellers premies als zij bepaalde modellen Windows 8-apparaten verkopen. Deze incentives moet ervoor zorgen dat touch aan de man wordt gebracht.

Dit nieuwe premieprogramma geldt wereldwijd en is nu net onthuld op de partnerconferentie die Microsoft deze week houdt in Houston (Texas). Windows-marketingtopvrouw Tami Reller heeft deze financiële incentives onder de noemer TouchWins aangekondigd in haar toespraak. Distributeurs en wederverkopers krijgen hierbij geld terug voor elke verkochte pc en tablet, uit een selecte lijst.

Selecte modellen

De door Microsoft geautoriseerde bedrijven in het verkoopkanaal kunnen 5 tot 10 dollar per systeem krijgen van de Windows-maker. Het gaat hierbij om apparaten met Windows 8 én een touch-scherm. Microsoft noemt de namen van negen meewerkende hardwarefabrikanten op zijn marketingpagina speciaal voor kanaal-partners. Dit zijn Acer, Asus, Dell, Fujitsu, HP, Lenovo, Samsung, Sony en Toshiba.

Het hierbij aangeboden marketingmateriaal vermeldt de Aspire S7 naast de Iconia Tab W7 en W5 (van Acer), de VivoTab RT (van Asus), de Latitude E6430 en 10 naast XPS 10 en 12 (van Dell), de Stylistic Q702 en Q572 (van Fujitsu), de EliteBook 9470M en ElitePad 900 (van HP), de ThinkPad Helix en ThinkPad X1 Carbon Touch naast de ThinkPad Tablet 2 en ThinkPad Twist (van Lenovo), de ATIV Smart PC Pro 700T en ATIV Smart PC 500T (van Samsung), de Vaio Duo 11 (van Sony), en de Portege Z930 en Tecra 950 Series (van Toshiba).

'Olie op het vuur'

Voor deze specifieke pc- en tabletmodellen geldt de cashback-optie van TouchWins. Opvallend is dat onder deze 21 apparaten ook Asus' VivoTab RT staat. Die draait namelijk niet het volledige Windows 8, maar de afgeslankte variant Windows RT. Dat besturingssysteem voor ARM-processors kan geen traditionele pc-applicaties draaien. RT is aangewezen op de nieuwe apps voor de touch-tegeltjesinterface van de Modern UI (voorheen Metro geheten).

Vice-president Jon Roskill, die verantwoordelijk is voor de samenwerking met partners, noemt het TouchWins-programma olie gieten op het vuur van touch. Microsoft wil met de relatief beperkte lijst van 21 stuks zijn strategie van 'leidende voorbeelden' voortzetten, schrijft Webwerelds Amerikaanse zustersite Computerworld.com. Microsofts eigen Surface-tablets zijn daar al eerder een uiting van.

Grip op Windows 8

Die zelfontworpen, zelfgemaakte en zelf door Microsoft verkochte tablets worden nu ook breder in de markt gezet. Het bedrijf van CEO Steve Ballmer zet hiervoor zijn bestaande channelpartners in, om Surface-tablets te verkopen aan zakelijke gebruikers. Op WPC heeft Roskill aangekondigd dat de kanaalverkoop van Surface wordt uitgebreid naar 28 landen totaal. Dat gebeurt dan tegen het einde van maart komend jaar.

Een andere uiting van Microsofts strategie om Windows 8 volledig tot zijn recht te laten komen, zijn de zogeheten Signature-pc's die het in de VS verkoopt. Die crapware-loze systemen van partners als HP, Samsung en Sony zijn volgens Microsoft beter en sneller.

De Signature-pc's brengen Microsoft dichter bij de Apple-ervaring, concludeerde techjournalist Walt Mossberg eerder:

[youtube]Q471r2aZtuY[/youtube]

Bron: Webwereld.nl