Microsoft profiteert van opleving Windows

© PXimport

Microsoft profiteert van opleving Windows

Geplaatst: 20 april 2012 - 09:58

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

Microsoft profiteert van de toenemende migratie van bedrijven naar Windows 7. Volgens het bedrijf is 40 procent van alle ondernemingen in de wereld nu over naar de laatste Windowsversie.

De Windows en Windows Live-divisie haalde in de laatste drie maanden een omzet van 4,62 miljard dollar, 4 procent meer dan over dezelfde periode vorig jaar. Daarvan is maar liefst 2,95 miljard dollar operationele winst. Maar de Windows-divisie is niet meer de grote melkkoe van Microsoft, zowel in omzet als in winst is die productenrange voorbijgestreefd door de zakelijke divisie.

Melkkoe Office

Microsofts Business Division is goed voor een derde van de omzet en bijna 60 procent van de winst. Dat komt vooral door Office, dat zo'n beetje 90 procent van de geldstroom uitmaakt. Volgens Microsoft heeft Office 2010 veel aantrekkingskracht bij zowel zakelijke gebruikers als consumenten en zorgt dat voor een 9 procent omzettoename.

De zakelijke softwarepakketten van Microsoft Dynamics behaalde 11 procent meer omzet vergeleken met vorig jaar, met daarbij als grootste groeimotor CRM, dat meer dan 30 procent omzetwinst boekte. Microsoft ziet de toekomst financieel gezien vrolijk tegemoet en wijst op de komende nieuwe releases van Windows 8 en de nieuwe versie van Office.

'Pc is niet dood'

Volgens analist Sid Parakh maken de cijfers van Microsoft duidelijk dat de pc ten eerste niet dood is ("een tablet is niet het apparaat dat mensen als eerste pc kopen") en ten tweede wordt duidelijk dat bedrijven nu volop in de overgang van XP naar Windows 7 zitten. Opvallend is volgens een andere analist, Brendan Barnicle, dat Windows meer groeide dan de pc-verkopen. "Terwijl Windows in de vorige kwartalen juist minder groeide dan de pc-markt", zegt hij tegen Reuters.

Alle analisten toonden zich tevreden over de ontwikkeling van de zakelijke software, maar wijzen er wel op dat de online services, waaronder Bing, MSN en adCenter,nog steeds verliesgevend zijn, hoewel het verlies met de helft is gedaald vergeleken met vorig jaar. Microsoft voert hierin een felle strijd met vooral Google.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten