Microsoft promoot IE met EU-campagne

Door: Jasper Bakker | 26 februari 2010 13:02

Apps & Software

Microsoft begint een marketingcampagne om zijn browser IE aan te prijzen. Dit valt samen met het door de EC opgelegde browserkeuzescherm.

"Er komt ook een campagne voor IE", vertelt Bas Paumen, group lead voor Windows bij Microsoft Nederland. Hij laat dit los bij de uitleg over het browserkeuzescherm dat het Amerikaanse softwarebedrijf iets eerder uitbrengt dan eerst gepland. De site waarop het keuzescherm draait, is al live gegaan. Windows Update schotelt het scherm vanaf 2 maart voor aan IE-gebruikers in de Europese Unie.

Keuze voor een alternatieve browser leidt niet tot deïnstallatie van IE. De Microsoft-browser kan naderhand door de gebruiker zelf nog worden gestart, via het startmenu en het uitklappen van Alle Programma's. Paumen bevestigt dat het handmatig starten van IE de automatische vraag oplevert of de gebruiker die niet als standaardbrowser wil instellen. "De gebruiker kan deze melding dan uitvinken. Of er voor kiezen om IE8 als default in te stellen."

'Vertrouwd'

De softwareleverancier wil de gebruiker overhalen om IE te kiezen middels een campagne. Paumen kan nog niet vertellen hoe die er exact uit gaat zien en waar het dan draait. "Het zal via verschillende kanalen lopen." Een voorproefje is al wel zichtbaar op de webpagina die Microsoft heeft opgetuigd om de 'meer informatie'-link in het browserkeuzescherm op te vangen. Daar somt de Windows-producent 8 argumenten vóór Internet Explorer 8 (IE8) op. De eerste is 'houd internet vertrouwd' en speelt in op de overtuiging van veel consumenten dat het blauwe e-logo van IE staat voor internet.

Versus Google Chrome

Het tweede argument van Microsoft is een veeg uit de pan naar concurrent Google: Gebruik een browser die uw privacy respecteert. Daarnaast benadrukt de IE-maker antiphishingfuncties in zijn veelgeplaagde browser, de privacymodus (ook bekend als de pornoknop), en de aanpasbaarheid middels accelerators en invoegtoepassingen. Juist concurrent Firefox, en tegenwoordig ook Chrome, is bekend om het grote aantal addons en uitbreidingen.

Paumen spreekt de notie tegen dat Microsoft met grote IE-billboards komt op drukbezochte locaties zoals Google dat doet voor zijn browser Chrome, bijvoorbeeld schuin tegenover Amsterdam Centraal Station. Nederland is door Google 'uitverkoren' als één van de landen waar het grootschalig adverteert voor Chrome. Dat gebeurt middels grote spandoeken, maar ook billboards langs de snelweg en posters (abri's) in bushokjes.

Hulpsite

"We bieden vanaf begin maart ook informatie op Windows.nl." Verder zal het forum op die Nederlandse promotiesite van Microsoft worden ingericht om eindgebruikers hulp te bieden bij de browserkeuze, vult Paumen aan. Microsoft heeft die site, formeel een voorloper ervan, eerder al ingezet om Windows Vista-gebruikers te helpen met compatibiliteitsproblemen. Dit na flinke kritiek van de Consumentenbond - en een oproep tot boycotten van Vista.

Bron: Webwereld