MIO Cyclo 505 (HC) review - Compleet en gebruiksvriendelijk

© PXimport

MIO Cyclo 505 (HC) review - Compleet en gebruiksvriendelijk

Geplaatst: 15 september 2018 - 07:40

Aangepast: 14 december 2022 - 11:30

Redactie ID.nl

Mio biedt heeft een flink assortiment in fietscomputers, waarbij de 505 in het topsegment zit (met alleen de 605 nog boven zich). Een zeer complete en vooral gebruiksvriendelijke fietscomputer voor 287 euro.

Bij het openen van de doos ontwaar je meteen de Mio fietscomputer. Een relatief groot, maar modern ogend, apparaat. Omdat het de ‘HC’ versie betreft vind je in de doos ook een hartslagmeter (borstband) en een ritme- en snelheidsmeter. Natuurlijk zijn ook de standaard zaken als een oplader en houder voor op het stuur aanwezig. De aanwezige tiewraps doen al meteen vermoeden dat het nodige mag worden bevestigd aan je fiets. Om alle sensoren te monteren ben je maar liefst zeven tiewraps verder.

Na het aanzetten van de fietscomputer verschijnen zes grote buttons op het kleurenscherm; dashboard, navigeren, geschiedenis, surprise me, training en instellingen. De ‘geschiedenis’ en ‘instellingen’ spreken voor zich, de andere opties worden hieronder besproken. Je kan overigens heel vlot gebruik maken van deze Mio, alleen een paar wensen instellen en de navigatiekaart koppelen (erg simpel) en je kunt vertrekken.

Het scherm is goed te bedienen met het touchscreen. Alleen in de regen blijkt het scherm helaas minder goed te werken, met enkele druppels op het scherm reageert het scherm slecht op je aanraking. Bij droog weer reageert het systeem gelukkig perfect.

Dashboard

Het ‘dashboard’ is er om meteen van start te gaan. Je drukt op het rode ‘opneem’ stipje en je rit wordt geregistreerd. In het scherm vind je de gegevens die je er mag verwachten, zoals; snelheid, gemiddelde snelheid, afstand, hellingspercentage, hoogtemeters, tijd actief en verbrande calorieën. Daarnaast zijn er vier sensoren te koppelen aan de Mio; hartslagmeter, ritme-/snelheidsmeter, vermogensmeter en Shimano Di2 (elektronisch schakelen).

Of je de laatste twee sensoren kunt gebruiken hangt af van de technische snufjes van je fiets. Bij de Mio Cyclo 505 HC wordt wel een hartslagband en ritme- en snelheidsmeter geleverd, zodat je die sensoren in ieder geval kunt gebruiken.

Media has no description

© PXimport

De hartslagband is binnen een mum van tijd gekoppeld en voelt goed aan om je borst, ook bij lange ritten. Tijdens het testen in de bergen viel de verbinding met de band meerdere malen even weg, maar dit lijkt geen structureel probleem te zijn. De gps (global positioning system) verbinding is bijzonder krachtig, in bosrijke omgevingen valt de verbinding met bijvoorbeeld een Garmin fietscomputer eerder weg dan de verbinding van deze Mio.

Sterker nog, de gps-verbinding van deze Mio is tijdens het testen zelden weggevallen. De snelheid- en ritme sensoren werken foutloos. Een nadeel is echter het gebruik van de vele tiewraps om deze sensoren te bevestigen. Toch is het vooral een optisch nadeel, in het gebruik merkt je niets van deze bevestigingsmethode.

Navigeren

Op de Mio Cyclo 505 staat standaard de kaart van Europa geïnstalleerd, je kunt er dus onmiddellijk mee op pad. Updates van kaarten zijn eenvoudig (gratis) online uit MioShare te halen, ook ontbrekende kaarten kun je daar downloaden. Het inladen van eigen routes is ook super eenvoudig, je sleept het gpx bestand naar de aangesloten Mio en je route staat erin. Er komt geen installatieprogramma aan te pas.

Dan nu het navigeren zelf. Het systeem laat je eenvoudig je bestemming kiezen, door bijvoorbeeld een punt op de kaart te kiezen, een route in te laden, een handige bestemming in de omgeving te kiezen of een adres in te voeren. Daarna druk je op ‘go’ en voor je op de fiets zit staat de route al voor je klaar. Vervolgens toont de Mio zijn ware kracht; op een overzichtelijke manier zorgen dat je de juiste route volgt.

Het kleurenscherm draagt hier aan bij, net als de piepjes ter attendering (uit te zetten indien gewenst), de duidelijk leesbare straatnamen en de goed weergegeven pijlen op het scherm.

Media has no description

© PXimport

Ook als je tijdens het fietsen voor een ander scherm kiest dan de kaart, zal de Mio je tijdig attenderen op een naderende afslag. De te volgen route wordt overzichtelijk vertoond, waardoor verkeerd rijden nauwelijks aan de orde zal zijn. Dit laatste is zeker niet vanzelfsprekend bij fietsnavigatie. Tijdens een lange rit hield de Mio het, met volledig gebruik van de navigatie, 7,5 uur vol. Toen was de batterij leeg, wat zeker geen schande is voor een dergelijk apparaat.

Bij alle navigatie opties krijg je overigens de vraag of je wilt fietsen of met de auto gaat rijden. Dit is vrij opvallend voor een fietscomputer, toch is het een hele handige toevoeging. Mio levert ook navigatiesystemen voor gebruik in de auto en die twee systemen blijken prima te combineren. Deze combinatie kan goed van pas komen onderweg naar je fietsrit. Hoe je de Mio handig in de auto bevestigd wordt aan de gebruiker overgelaten, maar je kan de Mio prima in een universele telefoon houder klemmen.

Een fijne optie van deze Mio is dat hij dat je de mogelijkheid geeft om een geladen route te beginnen waar je wil, zoals dicht bij huis. Hij dwingt je dan niet eerst naar het startpunt, maar pikt de route op waar je hem ook oppikt. Bovendien is het eenvoudig om een route in de andere richting te rijden, wat voorkomt dat je voor de andere richting een extra route moet maken (zoals bij sommige andere merken het geval is).

Surprise Me

Dit is een erg leuke functie die je zelden vindt op een fietscomputer. Zodra je op ‘surprise me’ drukt krijg je een aantal opties, die allemaal hetzelfde bewerkstelligen. Namelijk jou verrassen met een route. Kies je voor de ‘lus’ optie dan vraagt de Mio om een aantal van je wensen, zoals bijvoorbeeld de afstand die je wil fietsen of juist de duur van de tocht. Daarna druk je op ‘go’ en begint de Mio te berekenen, om je vervolgens drie opties op een kaartje te tonen.

Je kunt meer informatie krijgen, maar ook meteen aan de route beginnen door voor de laatste maal op ‘go’ te drukken. Zo begin je, waar je ook maar bent in Europa, binnen enkele klikken op het scherm aan een onbekende route.

Media has no description

© PXimport

Het is ook mogelijk om een eindbestemming, een punt op de kaart of een handige locatie in de buurt (zoals een restaurantje) in te voeren, de Surprise Me functie zal je altijd drie opties geven om er te komen. Ook in de optie ‘training’ zit de Surprise Me functie verwerkt, zodat je deze twee functies kan combineren.

Uiteraard heb ik de Mio een route laten bedenken in een omgeving die ik op mijn duimpje ken. En hij bracht mij toch op plekken die ik nog niet kende. Ook over onverharde wegen, maar dit is simpel te voorkomen door in de instellingen aan te geven dat je ‘onverharde wegen’ wilt vermijden.

Training

Met deze optie kun je vanuit een aantal perspectieven gaan trainen. Zo kun je simpelweg een afstand of tijd kiezen, het aantal te verbranden calorieën instellen of een hartslagzone kiezen. Het trainingsaspect dat daarop volgt is niet veel meer dan het visueel maken van je ingestelde doel. Zo zie je hoeveel calorieën je nog moet verbranden of welke afstand je nog moet afleggen.

De sportieve fietser zal bij training toch snel denken aan een intervaltraining, iets wat niet mogelijk is met deze Mio. Je kunt alleen zien of je hartslag in de vooraf bepaalde zone zit. De Mio geeft dan een piepje als je in of uit die zone gaat. De training optie is dus meer een te bepalen doel, dan een echte training.

Wifi / Mio Share

De Mio is met wifi te koppelen, daarmee kun je zonder tussenkomst van een telefoon ritten uploaden naar MioShare en nieuwe routes naar je Mio sturen. MioShare is een online platform waar je veel leuke extra’s vindt voor de fietsbeleving. Zo kun je je gefietste ritten inzien en analyseren (de route, verbruikte calorieën, snelheid, enzovoort), kun je nieuwe routes maken of bestaande van anderen overnemen. Een koppeling met de populaire fietsapp Strava behoort ook tot de mogelijkheden.

Media has no description

© PXimport

Naast fietsgerelateerde toepassingen zijn er ook mooie mogelijkheden door de koppeling met je telefoon. Een muziek afspeellijst is op het Mio-scherm te bedienen en oproepen worden eveneens op het scherm getoond. Dit soort mogelijkheden worden soms uitgebreid, waardoor in de toekomst nieuwe toepassingen voorstelbaar zijn met het huidige apparaat.

Conclusie

Deze Mio Cyclo 505 blinkt echt uit in navigeren en laat daarin eigenlijk niets te wensen over. De Surprise Me functie is een mooie en unieke toevoeging. Verder is de bediening zeer gebruiksvriendelijk, zowel van het apparaat als de koppelingen met telefoon en wifi. Het gebruiksgemak loopt als een rode draad door deze Mio, alle functies werken soepel en zijn razendsnel te begrijpen en te starten.

Nadelen zijn de slechte bediening in de regen en de hoeveelheid tiewraps die nodig zijn om het apparaat en de sensoren te bevestigen. Ook is de trainingsfunctie niet erg uitgebreid. Maar al met al is dit een prachtig apparaat, zeker als je focus ligt op navigatie. Daarnaast zorgt ook de aanschafprijs ervoor dat deze Mio 505 HC voor vele fietsers een goede keus zal zijn.

8,0

Ons oordeel

MIO Cyclo 505 (HC)

Pluspunten

Surprise Me functie

Gebruiksvriendelijk

Zeer duidelijke navigatie

Verhouding prijs/kwaliteit

Minpunten

Veel tiewraps nodig voor montage sensoren/houder

Regen op het scherm geeft problemen

De training optie valt erg tegen

Conclusie

**Prijs:** 287 euro **Display:** 3-inch **Batterijduur:** 12 uur **Snelheidsfuncties:** Huidige snelheid, gemiddelde snelheid, maximale snelheid **Afstandsfuncties:** Gereden afstand, totale afstand, nog te rijden afstand, totaal **Overig:** GPS positie, hoogte, calorieverbruik, hartslag, vermogen, rittijd, totale bewegingstijd, klok **Website:** [mio.com](https://www.mio.com/en_eu/cyclo-505-hc)...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten