Nederlandse bedrijven dumpen desktops hard

Door: | 03 oktober 2012 09:10

Internet & Thuis

De verkopen van desktops aan Nederlandse bedrijven is in de afgelopen drie maanden met 15,5 procent gedaald. De economie is deels de boosdoener, maar bedrijven stappen ook over naar mobiele apparaten.

Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau Context nadert het einde van de traditionele desktop PC met rasse schreden. Al enige tijd wordt marktaandeel opgegeten door de notebooks, ook door zakelijke gebruikers. Maar nu worden ook de zo geheten all-in-one PC's belangrijker.

Dit omdat die een nieuwe steun in de rug krijgen van Windows 8, terwijl ze minder ruimte in beslag nemen dan traditionele desktop PC's. Ook zijn ze beter toegerust voor een touchscreen. "Daarnaast geven smartphones en tablets de zakelijke gebruiker een meer persoonlijke ervaring via apps."

In Nederland snelle daling

In Nederland daalt de verkoop van zakelijke desktops harder dan het Europees gemiddelde. In digitaal goed ontwikkelde landen als Finland en Zwitserland gaat de daling nog harder, respectievelijk 22,9 en 21,1 procent. Dat komt doordat de switch naar meer mobiliteit in het zakelijke leven eerder is begonnen.

In Spanje en Italië zijn de desktopverkopen eveneens steil gekelderd, maar dat lijkt meer de invloed van de crisis te zijn. In Italië gingen de verkopen met 18,6 procent achteruit, in Spanje met 16,2 procent.

Landen als België, Frankrijk, Zweden en Groot-Brittannië kennen bedrijven die niet zo snel afscheid kunnen nemen van de vertrouwde grijze of zwarte doos. Die zagen slechts een afname van rond de 5 procent, met Groot-Brittannië als meest trouwe PC-liefhebber (min 3,4 procent).

Bron: Webwereld.nl