Office 2010 slaat aan in Nederland

Door: | 16 juli 2010 14:07

Apps & Software

De verkoop van Office is verdubbeld sinds de introductie van Office 2010 in Nederland. Dat onthult Microsoft Nederland op de wereldwijde partnerconferentie in Washington.

Bij de introductie van Office 2010 in Nederland is veel nadruk gelegd op de winkelverkoop (retail). Zo’n 1500 winkels zijn op 6 juli van start gegaan met de verkoop van het nieuwe applicatiepakket. Office is in een gratis probeerversie te krijgen op pc’s, die met een betaalde activeringscode is te upgraden naar een volledigere uitvoering. Daarnaast is de nieuwe Office-versie ook op de ouderwetse manier in een doosje te krijgen.

65 procent upsell

Aangezien het koopmoment bijna altijd in de winkel ligt, en zelden later via de activeringscode, legt Microsoft veel nadruk bij zijn resellers en retailers op dat eerste verkoopmoment. Volgens Microsoft besluit 65 procent van de kopers al in de winkel te upgraden naar Office 2010 Home and Business Edition. Zij houden het dus niet bij de reeds geïnstalleerde gratis Starter Edition.

Voor Microsoft is de consumentenintroductie een belangrijke, meer nog dan in de zakelijke markt. "Consumenten nemen hun ervaringen mee naar de zaak", zegt Arjan Oude Kotte, director small and midmarket solutions & partners. "Daarom blijft de consumentenmarkt ook het komend jaar een van de focusgebieden van Microsoft Nederland."

Eervorige versie is de concurrent

Office 2003 is een van de meest succesvolle versies van het applicatiepakket geweest, meer dan Office 2007. Met de toegevoegde functionaliteit op het gebied van social networking en online-samenwerking (collaboration) hoopt Microsoft nu wel meer upgrades te bewerkstelligen. Eerdere vragen van Webwereld over de marktaandelen van de vorige Office-versies zijn gestuit op Microsofts weigering die cijfers vrij te geven.

Overigens heeft het bedrijf op zijn Wordwide Partner Conference ook gemeld dat van alle Windows-gebruikers maar liefst 85 procent nog op XP draait. "Er is dan ook enorm veel te winnen voor partners op dat gebied", zegt Oude Kotte.

Het beeld in Nederland is positiever dan in Amerika. Eerder deze week kwalificeerde het analistenbureau NPD dat de verkoop van Office 2010 als 'enigszins teleurstellend'. Dit omdat de markt volgens NPD al zo verzadigd is met Office 2003 en 2007 installs, die niet zo snel zullen switchen.

Bron: Channelworld.