Onderzoek: Bing trekt Microsoft-sites zwaar voor

Door: | 04 november 2011 10:11

Apps & Software

Bing trekt diensten, sites en content van Microsoft veel zwaarder voor in de zoekresultaten dan Google zijn eigen diensten pusht, blijkt uit nieuw onderzoek.

Als het al een probleem is dat eigen diensten bovenaan de zoekresultaten belanden, is het niet - zoals eerder gedacht - Google dat zichzelf promoot, maar Bing. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek naar hoe prominent diensten van Google en Microsoft in de zoekresultaten verschijnen.

Concurrentie smoren

In een eerder onderzoek, afgelopen januari gepubliceerd, werd Google gekielhaald vanwege het voortrekken van eigen diensten. Hiermee zou de internetgigant de concurrentie smoren, was de suggestie. Er was echter veel kritiek op de onderzoeksmethodologie en de onderzoeker, Ben Edelman, die al jaren consultancywerk doet voor Microsoft.

De kwestie van zelfpromotie en het minder zichtbaar maken van rivalen speelt een cruciale rol in de verschillende antitrustonderzoeken naar Google in Europa en de VS.

Op herhaling

Een nieuwe studie diskwalificeert Edelman's resultaten én conclusies. Volgens Josh Wright, Professor Recht en Economie aan de George Mason University, is er helemaal geen bewezen verband tussen het hoog eindigen van eigen diensten in zoekresultaten en verminderde concurrentie.

Ondanks die belangrijke kanttekening heeft Wright het onderzoek van Edelman herhaald. En wat blijkt: de organische zoekresultaten van Bing trekken Microsoft-diensten significant vaker voor dan Google zijn eigen sites voortrekt.

Dat is dus ook het geval toen Wright de omstreden meetmethode van Edelman zelf toepaste, die slechts 32 veelgebruikte zoektermen onderzocht.

Twee keer zo veel

Wright hekelt echter de methodologie van Edelman en heeft daarom ook een breder onderzoek gedaan met een willekeurige steekproef van 1000 zoektermen. Daaruit blijkt dat bij Google eigen sites in 6,7 procent van de gevallen bovenaan de zoekresultaten staan waar diezelfde Google-sites bij Bing en Blekko niet op plek één belanden.

Bing en Microsoft doen echter ruim twee keer zo vaak aan zelfpromotie: in 14,3 procent staan Microsoft-sites bij Bing bovenaan terwijl diezelfde resultaten bij Google en Blekko niet bovenaan belanden.

Als niet alleen gekeken wordt naar de bovenste zoekresultaat, waarop verruit het meest wordt geklikt, maar de hele eerste pagina met 10 zoekresultaten, dan ontloopt de mate van zelfpromotie door Google en Bing elkaar nauwelijks.

Onafhankelijk

Het onderzoek van Wright is volledig onafhankelijk, bezweert sponsor The International Center for Law & Economics tegenover SearchEngineLand.

Bron: Webwereld.nl