Orde op uw harde schijf

Door: Robbin Ooijevaar | 17 februari 2010 09:02

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Grote harde schijven een zegen? Niet als u de bestanden zonder enig beleid opslaat, want dan wordt snel iets terugvinden erg lastig. Goed ordenen is heel eenvoudig en binnen no-time is een bestand weer gevonden.

Gebruik een aparte partitie

Regel één bij het ordenen van bestanden is alle eigen gegevens op een aparte partitie plaatsen. Hebt u maar één harde schijf in uw computer, richt deze dan in met minimaal twee partities, een voor Windows en de programma’s en een voor uw eigen gegevens. Is de harde schijf in uw computer al ingericht, gebruik dan een programma als het gratis GParted om de harde schijf anders in te delen; u kunt al uw gegevens rustig laten staan. Geef de tweede partitie de naam Gegevens en verplaats de map Mijn Documenten en alle andere Mijn-mappen van Windows naar de tweede partitie. Klik daarvoor met rechts op Mijn Documenten en kies Eigenschappen. Klik op Verplaatsen. Selecteer de tweede partitie en klik op Nieuwe map maken. Maak een nieuwe map aan, bijvoorbeeld met uw naam, en druk op Enter. Klik dan op OK en bevestig dat u alle gegevens van de oude locatie naar de nieuwe map wilt verplaatsen. Herhaal dit voor alle andere Mijn-mappen.

Verplaats de map Mijn Documenten naar een eigen partitie.

Gebruik goede namen

De Dos-jaren dat een bestandsnaam niet langer dan 8 letters mocht zijn, zijn voorbij. Windows kan heel lange bestandsnamen aan, zelfs met spaties, hoofdletters en sommige speciale tekens. Gebruik dit gegeven om bestanden een duidelijke naam te geven. Werkt u met documenten die een bepaalde volgorde hebben of versienummers, gebruik dan in de naam de datum dat het document is gemaakt of het versienummer. Een datum zoals 20090910 kunt u het beste aan het begin van een bestandsnaam gebruiken, versienummers beter achteraan.

Geef documenten bestandsnamen die u direct vertellen wat voor document het is.

Wees consequent

Nog belangrijker dan wat u precies opneemt in de naam, is dat het consequent gebeurt. Gebruikt u een datum of volgnummer, zet dat dan altijd aan het begin of aan het einde van de naam. Plaats tussen de datum of het volgnummer en de rest van de bestandsnaam een streepje of under­score en wees ook daarin consequent, dus altijd een streepje of altijd een underscore. Als u een naam telkens op dezelfde manier opbouwt, zal het later makkelijker zijn om een bestand terug te zoeken.

Wees consequent bij het gebruik van vaste delen in bestandsnamen.

Windows-zoekfunctie

Zoekt u een bestand, gebruik dan de Windows-zoekfunctie. Tenminste wanneer u Windows Vista of Windows 7 op de computer hebt staan. De zoekfunctie in deze versies van Windows werkt net zoals de zoekfunctie van speciale desktop-zoekmachine als Windows Search en Google Desktop Search. De Windows-zoekfunctie maakt van tevoren van alle informatie op de harde schijf een index en kan zo heel snel uw zoekvraag beantwoorden. Om te zoeken klikt u op de Start-knop en typt u uw zoekopdracht meteen in het venster Programma’s en bestanden zoeken.

In Windows Vista is de zoekfunctie direct beschikbaar.

Installeer een zoekmachine

Gebruikt u Windows XP en hebt u daarop nog geen zoekmachine zoals Google Desktop Search of Windows Search geïnstalleerd, dan is het aan te bevelen om dat te doen. Deze zoektools zijn zoveel beter dan de standaard zoekfunctie van XP dat u al snel niet meer zonder kunt. Zoek een van beide zoekmachines in Google op en installeer deze. Na de installatie zal de zoekmachine uw computer doorzoeken en indexeren. Daarna kunt u de zoekfunctie gebruiken.

Met een desktop-zoekmachine vindt u in Windows XP snel wat u zoekt.

Een zoekopdracht bewaren

Voert u een bepaalde zoekopdracht vaker uit, dan kunt u deze in Windows Vista en Windows 7 ook bewaren. Klik op Start en daarna op uw gebruikersnaam om een venster met uw gebruikersmap te openen. Klik in het Zoeken-venster en tik een zoekterm in, bijvoorbeeld .jpg om foto’s te zoeken. Denkt u nog vaker deze zoekopdracht te zullen uitvoeren, klik dan in het venster op Zoekactie opslaan. Bewaar daarna via Opslaan de zoekopdracht.

Veelgebruikte zoekopdrachten kunt u bewaren om ze later opnieuw te gebruiken.