Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Professionele tools voor Windows

Door: Edmond Varwijk | 27 juni 2012 13:20

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Bijna iedereen heeft weleens bij een gevorderde computergebruiker op het beeldscherm gekeken en zich afgevraagd welke tools er zoal op het systeem actief waren. In dit artikel laten we de belangrijkste hulpmiddelen zien die professionele IT-ers toepassen, maar die standaard in Windows ontbreken. Vanaf nu kunt u ze ook gebruiken, zodat uw nieuwsgierige buurman voortaan ook vol verwondering naar uw bureaublad kijkt.

1. Wachtwoordkluis toevoegen

Het is belangrijk dat u altijd 'sterke' wachtwoorden gebruikt, en dat u liefst voor ieder account en elke website een ander wachtwoord hanteert. Toch is Microsoft nog nooit op het idee gekomen Windows uit te rusten met een goede wachtwoordmanager. U zult er dus zelf een aan uw systeem toe moeten voegen. We geven er twee voorbeelden van: één voor het opslaan van lokale gegevens en één voor eenvoudig online gebruik. We beginnen met een lokale wachtwoordkluis, genaamd KeePass. Download en installeer de laatste versie via KeePass.info. Kies File / New. KeePass werkt met een versleutelde database waarin inloggegevens worden bewaard. Geef eerst de database een naam en kies een plek om hem te bewaren. Dat kan op de pc zijn, maar ook op een NAS. Bevestig nu met Opslaan en voer daarna een Master password in. Herhaal dit bij Repeat password en let erop dat de Estimated quality in het groen staat. Dit Master Password moet u goed onthouden, want alleen met dit wachtwoord krijgt u toegang tot de inloggegevens in de KeePass-database. Bij elke Add entry maakt KeePass een sterk wachtwoord aan dat kunt u overnemen of vervangen door op de knop met de puntjes te klikken. Voer zo alle wachtwoorden in van sites, accounts en bestanden die u gebruikt. Wilt u een wachtwoord gebruiken dat u niet meer weet, dan opent u KeePass en selecteert u de entry van de site of het document dat met het wachtwoord is beveiligd. Dubbelklik op de sterretjes bij Password, waarna het wachtwoord twaalf seconden lang in het Windows-geheugen staat. Met Ctrl+V plakt u het in het betreffende inlogscherm.

Een lokale wachtwoordkluis is handig voor de opslag van belangrijke wachtwoorden en accountgegevens.

2. Online inloggen

Keepass bewaart uw wachtwoorden op uw eigen pc, maar wachtwoorden voor websites kunt u beter op een andere manier opslaan. LastPass is een online wachtwoordendatabase die integreert met elke gangbare browser. Behalve voor Windows zijn er ook versies van ontwikkeld voor de Mac, voor Linux en voor gebruik op smartphones. Download LastPass en installeer de software op uw pc. Opnieuw is het instellen van een Master-password het belangrijkst. Ook bij LastPass is dit bepalend voor de toegang tot de gegevens. Bewaar daarom dit wachtwoord en het bijbehorende mailadres in KeePass! Wanneer u vanaf nu een site bezoekt met een inlogscherm, zal LastPass dat herkennen en aanbieden de gegevens online te bewaren. Via het LastPass-menu in de browser kunt u deze en andere opties gebruiken en beheren. Via Ctrl+Alt+H krijgt u bovendien toegang tot de online beheeromgeving van LastPass. Daarin kunt u bewaarde gegevens verwijderen of bewerken en nieuwe gegevens toevoegen. Per site kunt u bovendien instellen of LastPass automatisch voor u moet inloggen zodra u een site bezoekt, of dat u dat zelf wilt blijven doen. LastPass is hiermee een ideale aanvulling voor wachtwoordbeheer. U kunt de dienst op iedere andere computer of smartphone gebruiken, en wachtwoorden worden daarbij tussen de verschillende apparaten gesynchroniseerd.

LastPass biedt bij elke inlog-actie aan om uw gegevens online op te slaan, zodat u ze altijd en overal kunt gebruiken.

3. Skydrive in Verkenner

Skydrive is de cloud-opslagdienst van Microsoft. Hij biedt gebruikers de mogelijkheid om tot 25 GB aan bestanden en documenten online te bewaren. Skydrive is gratis, maar kent wel enkele vervelende beperkingen. Bovendien vormt het nog geen onderdeel van Windows 7, waardoor de gebruikerservaring verre van ideaal is. Deze en andere beperkingen van Skydrive kunt u omzeilen door Gladinet te gebruiken. Ga eerst naar Skydrive. Log in met uw Windows Live ID. Wanneer u daar nog niet over beschikt, kunt u zich eerst registreren via de Live.com website. Ga vervolgens naar Gladinet. Er zijn verschillende versies van Gladinet, maar Starter biedt voor gewoon gebruik voldoende mogelijkheden. Klik op Download en kies voor de 32- of 64bit-versie. Als de installatie klaar is, kiest u voor I want to use the free Starter Edition. Antwoord daarna met Yes op de vraag of u een cloudstorage-account wilt toevoegen. Selecteer in de lijst bij Storage Service de cloud-storage die u wilt toevoegen, bijvoorbeeld Windows Live SkyDrive. Klik op Volgende en geef uw Windows Live ID en het bijbehorende wachtwoord op. Klik opnieuw op Volgende om het account te laten controleren. In uw Windows Verkenner is vervolgens een nieuw netwerkstation toegevoegd, genaamd My Gladinet Cloud Drive. Als u deze opent, ziet u een nieuwe map, Windows Live SkyDrive. In deze map ziet u de bestanden en mappen in uw Windows Live Skydrive alsof ze 'gewoon' lokaal zijn opgeslagen. U kunt ze nu ook als zodanig gebruiken, en documenten uitwisselen en kopiëren tussen uw pc en SkyDrive.

Met Gladinet verandert u Windows Live Skydrive in een lokale netwerkkoppeling.

4. Telnet toevoegen

Een webinterface is leuk om netwerkapparaten te bedienen, maar de echte professional doet dat via een 'prompt'. Op een prompt kunnen tekstcommando's worden ingevoerd en de reactie daarop wordt eveneens als tekst getoond. Het vereist enige kennis om hiermee te kunnen werken, maar het heeft belangrijke voordelen. Zo kunnen vaak commando's worden gebruikt die in de webinterface niet bestaan, en kan informatie worden uitgelezen die in de webinterface niet zichtbaar is. Dat klinkt goed, maar er is een klein probleem: hiervoor is een Telnet-programma nodig en dat heeft Microsoft gedeactiveerd in Windows. Gelukkig is dat programma er nog wel en kunt u het eenvoudig toevoegen. Open daartoe het configuratiescherm en ga naar Programma's / Windows-onderdelen in- of uitschakelen. Zet een vinkje bij Telnet-client en bevestig met OK. Om te telnetten opent u een opdrachtprompt. Typ het commando Telnet, gevolgd door het IP-adres van het apparaat waarmee u wilt telnetten, en druk op Enter. Wordt een andere poort dan de standaardpoort gebruikt voor Telnet, dan moet u het commando Telnet gebruiken. Een sessie wordt beëindigd met het commando Logout.

Via Telnet kunt u systeeminformatie opvragen die in de webinterface van deze NAS niet zichtbaar zijn.

0 Reacties op: Professionele tools voor Windows

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.