Recensie: Xtreamer Elvira

Geplaatst: 22 augustus 2012 - 13:27

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Maikel Dijkhuizen

Mediaspelers herbergen tegenwoordig ontzettend veel extra functies. Hebt u geen behoefte aan al die toeters en bellen, maar wilt u gewoon lokale filmbestanden op uw televisie bekijken? Xtreamer biedt de Elvira aan met het aantrekkelijk prijskaartje van zestig euro. We zijn benieuwd hoe deze budgetspeler presteert!

De mediaspeler is een klein rechthoekig kastje van slechts 200 gram. Aan de zwartgelakte voorkant bevinden zich een aan/uit-schakelaar met blauw led-lampje en een IR-ontvanger. De Elvira is voorzien van uitgangen voor composiet, HDMI en s/pdif (optisch). U kunt het kastje op nagenoeg alle televisies en receivers aansluiten. Een ethernetpoort ontbreekt, want deze mediaspeler is puur bedoeld om muziek en films vanaf een externe harde schijf of usb-stick af te spelen. Aan de zijkant zijn hiervoor twee usb-poorten gereserveerd. U kunt met de Elvira dus geen mediabestanden vanaf netwerkbronnen streamen. Daarnaast is er ook geen mogelijkheid om een harde schijf in te bouwen. Juist omdat Xtreamer de Elvira laagdrempelig wil houden, valt het tegen dat het hoofdmenu Engelstalig is. Overigens zijn de instellingen weer wel in het Nederlands te gebruiken. Een ander nadeel is dat het menu traag reageert op de afstandsbediening.

Afspelen

Gekoppelde usb-apparaten scant de speler automatisch op mediabestanden. U vindt die vervolgens terug in de categorieën Movies, Music en Photos. Als alternatief opent u de inhoud van een aangesloten usb-schijf in een mappenstructuur. De bestandscompatibiliteit is prima in orde. De Elvira speelt zonder haperingen onder meer iso's van AVCHD-films, volledige blu-ray-rips en mkv-bestanden af. Geluidssporen zoals DTS-HD Master Audio en Dolby Digital worden soepel doorgestuurd naar een HD-receiver.

Wilt u uitsluitend mediabestanden vanaf usb-opslagmedia op uw televisie weergeven, dan is de Elvira een zeer aantrekkelijke optie. Voor nog geen zes tientjes speelt u gedownloade films en muziek in de beste kwaliteit af. Als u films in Full HD wilt bekijken, komen daar wel de kosten voor een HDMI-kabel nog bij. Xtreamer levert namelijk alleen een composietkabel mee.

Xtreamer Elvira

Prijs € 59,99

Mediaprocessor Realtek RTD 1005DD