BoomBoom 380 - Laat die maar in de regen staan

Geplaatst: 1 mei 2014 - 06:30

Aangepast: 24 november 2022 - 10:38

De BoomBoom 380 is een (draadloze) bluetooth-speaker die waterbestendig is. Marmitek wil ons doen geloven dat dit de ideale speaker is om tijdens het barbecueën aan te zetten. Nu houden wij daar op de redactie wel van, dus hebben we getest of de BoomBoom 380 deze zomer ons van muziek mag voorzien.

De eerste tegenvaller van de Marmitek BoomBoom 380, is dat deze wordt geleverd zonder batterijen. Die zijn los aan te schaffen voor een kleine 25 euro, bovenop de aanschafprijs van zo'n 109 euro. De BoomBoom 380 komt gelukkig met een meegeleverde stroomkabel van één meter. Dat is alleen veel te kort om de speaker op een mooie locatie buiten te zetten. Je wordt als het ware verplicht om zes D-formaat batterijen aan te schaffen om er goed gebruik van te kunnen maken.

Design

Het uiterlijk van de BoomBoom 380 kent twee gezichten. De eerste blik die we werpen op de plastic speaker geeft ons geen brede lach op het gezicht. De 28 centimeterhoge zwarte speaker straalt geen klasse uit en de besturingsknoppen zien er goedkoop uit. Die uitstraling verandert als je verbinding maakt met de speaker. Tussen het onderstuk en middenstuk komt een neonblauwe gloed tevoorschijn, die het product een vrolijkere look geeft. De speaker zelf is niet zichtbaar, die zit netjes verscholen onder het middenstuk.

Het blauwe neonlicht is het enige dat straalt.

Meestal goed geluid

Het belangrijkste bij een speaker is de kwaliteit van het geluid. De BoomBoom 380 geeft een goede sound, in de meeste situaties tenminste. Op de tegels buiten en verharde ondergronden lijkt de muziek het beste tot zijn recht te komen. De bas overstemt niet en het volume kan op een redelijk hard niveau worden gezet, zonder dat er problemen ontstaan. Op laminaat daarentegen is de kwaliteit beduidend minder, waarschijnlijk door de positionering van de speaker die aan de onderkant van het middenstuk zit. De bas is op laminaat overheersend en zorgt voor beduidend veel overlast binnenshuis. Het is niet mogelijk dit anders af te stemmen, door de trillingen blijft de bas zeer aanwezig.

De speakerpositie levert op minder dikke ondergronden problemen.

Muziek streamen

Als je muziek streamt, levert dat geen problemen op. Je kunt feilloos vanaf vijf tot tien meter via bluetooth het volume aanpassen of van track wisselen. Daarnaast kun je elke muziekdienst die toegankelijk is gebruiken, zo ook Spotify. Dit komt omdat je de muziek stuurt via tablet of smartphone. Je kunt via de BoomBoom 380 het volume aanpassen en het vorige of volgende nummer kiezen, al werkt dit laatste alleen als je met afspeellijsten werkt.

Geen accu, maar 6 D-type batterijen zijn nodig voor draadloos gebruik.

Waterdicht

De BoomBoom 380 is waterdicht en wordt omschreven als 'ideaal' voor tijdens de barbecue. Een aparte combinatie, omdat water en barbeque niet snel gecombineerd zullen worden. Dat neemt niet weg dat we met de tuinslang en opzetstuk, evenals met een gietertje hebben gekeken of de speaker goede muziekkwaliteit geeft als het in de regen staat. Dat is gelukkig het geval. Mocht het weer dan toch omslaan tijdens het grillen en er komt een lichte bui aan, dan hoef je alleen het vlees te redden. De speaker overleeft het wel.

Bekabeling is minder handig als het gaat regenen, al zijn de uitgangen goed bedekt.

De BoomBoom 380 doet wat het in de basis belooft. Het product is waterdicht en levert goede muziekkwaliteit. Dit lukt alleen niet op minder verharde ondergronden als laminaat, waarbij de bas zeer overheersend wordt. De verbinding op afstand met bluetooth werkt goed, al wordt je verplicht om zelf een zestal D-formaat batterijen aan te schaffen om draadloos gebruik te kunnen maken van de BoomBoom 380, die op basis van zijn uiterlijk niet snel gemist zal worden.

5,0

Muziekkwaliteit

Waterdicht

Ontbreken batterijen

Minder op laminaat

BoomBoom 380 ------------ **Prijs:** € 109,- **Afmetingen:** 282 x 200 x 200 millimeter **Gewicht:** 2 kilogram **Audio-ingang:** 3,5 mm **Bluetooth:** Versie 2.1 **Accu:** Werkt op 6 D-formaat batterijen (niet inbegrepen)...