Review: Samsung Series 7 All-in-One

Review: Samsung Series 7 All-in-One

Geplaatst: 24 juni 2013 - 12:03

Aangepast: 16 november 2022 - 10:03

Elmar Rekers

Samsung’s Series 7 All-in-One is een ware blikvanger. Het apparaat is degelijk, heeft een schitterend beeldscherm en is verreweg de beste manier om Windows 8 te ervaren. Toch kan ik deze dure pc niet aanprijzen als absolute aanrader, want het schiet op sommige punten toch flink tekort.

Design

De Series 7 All-in-One is een bijzonder stijlvol apparaat om te zien. Samsung heeft duidelijk vastgehouden aan de ingeslagen weg met hun nieuwe Smart TV’s, en dat is alles behalve een slechte zaak. De chroomkleurige voet en de lijst om het scherm geven de Series 7 een zakelijk smoelwerk. De zogenoemde bezel om het scherm is in mijn ogen wel wat aan de dikke kant, vooral als we kijken naar de bijna randloze tv’s die Samsung aflevert.

Navigeren door Windows 8 is eenvoudig met het grote 23,6 inch-beeldscherm.

Rechtsonder het scherm vinden we aanraakgevoelige knoppen voor onder meer het menu, volume, de dvd-drive en het aanpassen van de helderheid. De aan/uit-knop zit hier ook gepositioneerd en is de enige toets die fysiek is in te drukken, zij het licht.

Hoewel de Series 7 er dun en licht uitziet, heeft hij toch een fors gewicht van 8,5 kg. En dat is eigenlijk wel zo prettig. Zodoende kan je het scherm namelijk kantelen (waar flink wat kracht voor nodig is) zonder dat de voet over de tafel gaat schuiven. Het scherm is overigens niet in hoogte te verstellen, wat jammer is. Ook had ik graag gezien dat we het scherm verder naar achteren konden kantelen. Dat zou het bedienen van het touchscreen in sommige gevallen namelijk makkelijke maken, bijvoorbeeld bij het spelen van digitale bordspellen.

De installatie van de Series 7 is werkelijk een peulenschil. Het hele systeem wordt gevoed met één enkele stroomadapter, en de meegeleverde muis en toetsenbord zijn volledig draadloos. Ik trok de pc uit de (wel erg grote) doos en amper vijf minuten later zat ik achter een volledig werkend Windows 8-systeem.

Beeldscherm

Het beeldscherm is fors: 23,6 inch, om precies te zijn. De resolutie van 1920 x 1080 pixels zorgt er samen met de levendige kleuren voor dat het een genot is om met dit systeem te werken. Het scherm is groot genoeg om met meerdere vensters te multitasken in de desktop-omgeving van Windows 8, en ook het draaien van twee apps naast elkaar gaat eenvoudig in de tegeltjes-omgeving van het besturingssysteem. Daarbij zorgt de HD-resolutie ervoor dat het ook een ideaal apparaat is om films en series op te kijken.

Prestaties

De door mij geteste pc draaide op een Core i5-processor met een kloksnelheid van 2,3 GHz. Daarnaast is er 8 GB aan RAM beschikbaar en een harde schijf van 1 terabyte. De processor doet prima werk, als je de pc tenminste voor niet al te intensieve taken gebruikt: een beetje surfen, tekstverwerken, door foto’s swipen, een videootje kijken, dit is allemaal geen enkel probleem voor de Series 7.

De chroomkleurige voet is even stijlvol als stevig.

Ga je echter wat zwaardere applicaties draaien of games spelen, dan blijkt echter al snel dat het systeem begint te kraken. Zware games gaan dan ook onherroepelijk gepaard met haperingen en vertragingen. Geen systeem dus voor de gamers onder ons, vooral omdat je zelf geen krachtige videokaart kunt plaatsen. Wel positief: de pc blijft onder vrijwel iedere omstandigheid muisstil, waardoor het apparaat bij mij thuis al snel een vaste plek in de woonkamer kreeg.

Software

Het mag geen verrassing heten dat de Series 7 op Windows 8 draait. En hoewel er veel op het besturingssysteem valt aan te merken, ben ik van mening dat het besturingssysteem op deze all-in-one beter uit de verf komt dan op tablets, laptops en desktop pc’s.

Het scherm heeft een mooie kleurweergave, bij uitstek geschikt dus voor Windows 8.

Vooral het grote touchscreen maakt het kinderlijk simpel om door de Modern UI (voorheen Metro) te navigeren. Schakel je over naar de desktopomgeving dan kan je zaken op het grote scherm ook nog relatief eenvoudig aantikken met je vingers, maar gelukkig zijn de meegeleverde muis en toetsenbord van een prima kwaliteit om het werken in de desktop wat makkelijker te maken.

Functionaliteit

Achterop vinden we (mooi weggestopt aan de onderkant) Een HDMI-in, HDMI-uit, ethernet-aansluiting, drie usb 2.0-poorten en een antennekabel-ingang. Deze laatste kan je gebruik om tv-zenders op de all-in-one te ontvangen. En vooral daarbij is het natuurlijk handig dat Samsung een volwaardige afstandsbediening meelevert. Verder zijn er nog twee usb 3.0 poorten aanwezig, aansluitingen voor koptelefoon en microfoon en een sd-kaartlezer. Jammer is wel dat er enkel een dvd-brander aanwezig is, terwijl (zeker voor deze prijs) een ingebouwde Blu-ray-speler wenselijk was geweest.

Samsung heeft Windows 8 voorzien van enkele eigen apps en functies, de een wat beter dan de ander. De meest aansprekende is misschien wel de Zwaaibesturing, waarbij de ingebouwde camera handgebaren van de gebruiker kan herkennen. Ik zeg bewust ‘kan herkennen’, want geheel vlekkeloos werkt dit niet.

Het meegeleverde toetsenbord typt prettig, een numpad ontbreekt helaas.

Bij het kalibreren van de functie bleek namelijk al dat de camera (hoewel 720p) enorme moeite had om mijn hand te detecteren, en ook nadat dit eenmaal was goedgekeurd werkte het registreren van mij zwaaibewegingen vaker niet dan wel. Dit komt vooral omdat de camera de hand alleen detecteert als deze zich op de juiste afstand bevindt en de hand volledig geopend is. Een soort Kinect (Xbox) dus, maar dan minder goed.

De Series 7 All-in-One is zonder meer een bijzonder apparaat. Zo is het voorzien van een strak design, heeft het een schitterend HD-beeldscherm en zijn er flink wat aansluitmogelijkheden beschikbaar. Het grootste probleem van de Series 7 is dan ook zijn prijskaartje. 1500 euro in immers een hoop geld, en voor een lager bedrag haal je ook een all-in-one van Fujitsu of Asus in huis met gelijkwaardige specificaties. Toch is deze Samsung-pc het overwegen waard als gamen niet tot je favoriete bezigheden behoort en je bereid bent om wat extra geld neer te tellen voor een mooi ontworpen (en muisstille) Windows 8-pc.

Samsung Series 7 All-in-One

Prijs € 1499,-

Besturingssysteem Windows 8