Samsung versterkt dominantie in Nederland

Door: | 13 juli 2012 12:07

Apple

Samsung heeft zijn dominante positie in Nederland vergroot. De leverancier van mobiele telefoons zag zijn marktaandeel stijgen naar 35 procent.

Samsung blijft zijn concurrenten ook in het eerste kwartaal van 2012 de baas als leverancier van mobiele telefoons. Waar het Koreaanse bedrijf zes maanden geleden de plek van Nokia wist over te nemen met een marktaandeel van dertig procent, zag Samsung dit aandeel stijgen tot liefst 35 procent, blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Merendeel Samsung-eigenaren heeft smartphone

Een groot deel van zijn hegemonie dankt Samsung aan de verkoop van smartphones. Van alle Samsung-gebruikers in Nederland heeft meer dan de helft, 56 procent, een smartphone. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nokia, waar 29 procent van de gebruikers een smartphone bezit. Het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, is in totaalt toegenomen tot 56 procent.

Ondertussen is duidelijk geworden dat Samsung het afgelopen tweede kwartaal wereldwijd al 6,5 miljoen stuks van de nieuwe Galaxy S III heeft verspreid. Analisten van investeringsbank J.P. Morgan verwachten dat het vlaggenschip van Samsung de komende periode 15 miljoen keer wordt verkocht. Hoewel dat nog in het niet valt bij de iPhone van Apple (35 miljoen) gaat Samsung met zijn verschillende typen smartphones samen volgens de bank in het tweede kwartaal welgeteld 50 miljoen smartphones verkopen.

Mobiel internet groeit verder ten koste van sms

Uit het onderzoek van Telecompaper blijkt ook dat steeds meer Nederlanders zijn overgestapt op een mobiel internet-abonnement. Meer dan de helft van het aantal klanten zonder prepaid heeft een databundel bij zijn abonnement genomen of deze los aangeschaft. Daarbij valt op dat van de bezitters van een Apple- of HTC-telefoon ongeveer tachtig procent een vast data-abonnement heeft. Slachtoffer is vanzelfsprekend sms. Nederlanders stuurden begin 2012 gemiddeld nog maar 44 sms'jes per maand.

Bron: Webwereld.nl