Smartphonegebruiker moet datalimiet zelf bewaken

© PXimport

Smartphonegebruiker moet datalimiet zelf bewaken

Geplaatst: 2 augustus 2011 - 07:32

Aangepast: 16 november 2022 - 09:24

Jasper Bakker

KPN, Vodafone en T-Mobile beloven mobiele gebruikers te informeren over hun dataverbruik dat aan banden wordt gelegd. Maar de apps, sites of diensten daarvoor zijn nog in de maak.

De drie Nederlandse aanbieders van mobiel breedband voeren elk prijsverhogingen door, met datalimieten. De nieuwe abonnementsvormen - met bijbehorende prijzen - van Vodafone zijn al ingegaan. KPN, die de prijsverhogingen als eerste concreet aankondigde, volgt in september. T-Mobile komt er nu achteraan, maar voert de nieuwe prijzen al halverwege augustus in.

Meten is weten

De invoerdatum is dus al erg dichtbij, maar de operators werken nog steeds aan middelen om hun klanten inzage te geven in hun eigen dataverbruik. Het is nu nog niet duidelijk hoe dat gaat gebeuren, blijkt uit navraag door Webwereld. Het verbruik is op dit moment niet goed in te zien bij de opleggers van de datalimieten. De verstookte megabytes zijn bij KPN en dochter Hi niet te zien op de factuur en worden bij Vodafone alleen per sessie bijgehouden, meldt Nu.nl. Het verbruik is wel op te vragen bij winkels van de operators.

T-Mobile laat aan Webwereld weten dat het met een applicatie komt waarmee klanten hun dataverbruik kunnen meten. Het is niet bekend of dat een smartphone-app, een webapp of een factuuroverzicht wordt.

Webpagina bezoeken

Een woordvoerder van Vodafone verwijst Webwereld in eerste instantie naar de eigen website waar nieuwe gebruikers zich kunnen oriënteren op een data-abonnement. Daarbij biedt de operator een inschatting van verbruik zodat de klant een gepast abonnement kan kiezen.

Op de vraag hoe Vodafone bestaande klanten een actueel inzicht gaat geven, bleef de woordvoerder het antwoord schuldig. Het bedrijf werkt wel aan een dienst daarvoor, heeft het Nu.nl verteld. In tweede instantie stelt Vodafone dat het naast de nieuwe adviesfunctie nog twee andere middelen biedt. Dat zijn de MyVodafone-pagina waar gebruikers de verbruikte hoeveelheid data zelf kunnen inzien en de waarschuwing per sms als 90 procent van hun databundel is verbruikt.

Vooraf, sms, en indicatie

KPN is beter meten wel van plan, maar heeft nog niet rond hoe. Er zijn volgens KPN-woordvoerder Steve Hufton drie punten hierbij. "Ten eerste het vooraf kunnen inschatten van je verbruik. Daarvoor bieden wij een tool op onze site, die je altijd kunt bezoeken." Daar legt KPN uit "Wat is een megabyte? Hoeveel verbruikt wat?", legt Hufton uit.

Op dit moment vermeldt dat MijnKPN Mobiel nog wel dat het getoonde verbruik een indicatie is. "Er kan sprake zijn van enige vertraging waardoor het feitelijke verbruik kan afwijken." Ook is mobiel internetgebruik in het buitenland niet opgenomen in dat overzicht. Verder moeten gebruikers wel zelf naar die site gaan om hun verbruik in de gaten te houden. Dat bezoek telt weer mee voor het verbruik.

Een tweede middel dat KPN biedt, is de sms-notificatie. Klanten krijgen een sms-bericht dat hen waarschuwt zodra ze bepaalde delen van hun toegestane dataverkeer hebben verbruikt. "Als je op 50, 75 of 100 procent van je tegoed zit."

Apps of webapp?

De derde optie is een nog te bepalen andere meetmethode. "Er komen nog andere mogelijkheden bij", zegt de KPN-woordvoerder. Hij noemt verbruikmetende apps van derden als een voorbeeld. Daar bestaan er diverse van, ook gratis, zowel voor Android als voor iOS.

Een ander voorbeeld is een actuele meting op de website van de operator. "Het is handig om niet alleen vooraf je verbruik in te schatten zodat je een goed abonnement afsluit, maar ook tijdens het verbruik", geeft hij aan. Wat KPN gaat bieden voor het meten van dataverbruik is nu nog niet bekend. "Meer informatie komt tzt", aldus de woordvoerder. Dat zal gebeuren "rondom de invoering van de nieuwe abonnement."

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten