'Smartwatch moet vrouw meer respecteren'

Door: | 01 augustus 2014 12:08

Nieuws

ACHTERGROND - Vijftig procent van de wereldbevolking is van het vrouwelijk geslacht, en vrouwenhorloges zijn momenteel goed voor ongeveer 35 procent van de luxe horlogemarkt. De consumentenelektronicasector blijft echter smartwatch-ontwerpen produceren die voornamelijk op mannen gericht zijn.

Het is een strategie die de smartwatchfabrikanten op eigen risico voortzetten, zeggen leidinggevenden van traditionele horlogebedrijven. "De vrouwelijke markt is min of meer volledig genegeerd door smartwatchbedrijven en ik denk dat dat een grote misser is," zegt Thierry Casias, Creative Director bij Bulova.

"Je moet haar nooit buiten beschouwing laten. Dat is een enorme vergissing," zegt ook Scott B. Wolfe, senior vicepresident merchandising bij Citizen Watch. "Zij heeft evenveel te besteden als hij. Ik geloof ook dat zij evenveel van techniek houdt, maar misschien met een enigszins andere benadering. Er is een markt voor haar, en je moet deze erg ambitieus en trendy maken."

De eerste generatie smartwatches van Samsung en Sony krijgen twee veelvoorkomende klachten van vrouwen: Ze zien er te nerdy uit en ze zijn te groot. Ik heb meermaals horen zeggen, "Nee dat zou ik nooit dragen" wanneer ik smartwatches aan de vrouwen in mijn omgeving liet zien, maar het is mogelijk om de designelementen die ze niet mooi vinden aan te passen als er een aantal ontwikkelingen plaatsvinden.

Ander design voor smartwatches

Ten eerste moeten smartwatches wel groot zijn, dit om plaats te kunnen bieden voor interne componenten zoals een batterij en siloconenchips. Naarmate de technologie evolueert zullen we zeker dunnere smartwatches gaan zien, net als dat we nu kleinere tablets hebben dan in het begin. Het zal lastig zijn om het scherm kleiner te maken, omdat bijvoorbeeld Android Wear's contextuele informatie gewoon niet goed leesbaar zou zijn op een klein scherm. Maar traditionele vrouwenhorloges zijn de afgelopen jaren groter geworden, en de smartwatchmarkt zou hier voordeel uit kunnen halen.

Ten tweede, als fabrikanten van traditionele consumentenelektronica grip kunnen krijgen op smartwatches, zullen ze noodzakelijkerwijs diversiteit in productontwerp gaan verkennen.

De eerste generatie smartwatches zijn gemodelleerd op de mythologische 'vroege koper'. En of je dat nu wilt of niet, dit betekent dus een 25 tot 45 jaar oude kerel die zichzelf beschrijft als een 'liefhebber van technologie'. Dus natuurlijk zien deze horloges er nogal mannelijk en nerdy uit. Maar we kunnen alleen maar meer sekseneutrale (en mogelijk op vrouwen gerichte) ontwerpen verwachten wanneer elektronicabedrijven gesegmenteerde productlijnen, zoals de traditionele polshorlogemerken, hebben verkend.

Ten derde, we hoeven misschien niet eens te wachten tot de Samsungs van deze wereld hun achterstand inhalen. Een van de beste dingen van Android is dat het een bedrijfsklaar systeemplatform is dat op een breed arsenaal aan ontwerpen geïtereerd kan worden. Dus dan hebben we Fossil - een zeer vrouwvriendelijk polshorlogemerk - al aan boord als Android Wear-partner. Productdiversiteit kan sneller plaatsvinden dan we denken indien andere traditionele horlogebedrijven Google's OS als veelbelovend beschouwen.

Motorola Moto 360

Maar laten we ook de beweging in de richting van sekseneutraliteit erkennen die we nu al kunnen zien. Motorola's Moto 360 krijgt een goedkeurend knikje van Wolfe van Citizen Watch. Van alle smartwatches die hij gezien heeft zegt hij dat deze het minst nerdy qua ontwerp is, hoewel "het een beetje te groot is, waardoor het voor haar misschien minder gemakkelijk te dragen is. Uit onze data kunnen we afleiden dat slechts weinig vrouwen een horloge van 46 millimeter dragen."

De Withings Activité is een andere veelbelovende ontwikkeling. Caitlin McGarry van TechHive heeft het met eigen ogen gezien en zegt dat het "zeker de meest stijlvolle smartwatch is die je ooit gezien hebt". Ik moet toegeven dat het meer een pure activiteitentracker is dan een volledig uitgeruste notificatiemachine, maar ze vertelde me dat ze het gemakkelijk zou dragen.

Dus misschien is de esthetiek van een smartwatch wel de allerbelangrijkste 'functie'. Notificaties, stappentellers, routebeschrijvingen - ze zijn allemaal waardeloos als je je smartwatch zo lelijk vindt dat je hem nooit draagt.