© PXimport

Test: Inversion

Geplaatst: 2 augustus 2012 - 10:00

Aangepast: 16 november 2022 - 10:12

Redactie ID.nl

We leven in een tijdperk waar shooters zich om de haverklap melden. Door het enorme aanbod is er voldoende keuze uit echte toppers. Helaas zorgt de populariteit van dit genre er ook voor dat er een hoop middelmatige games uitkomen. Inversion is niet anders.

Wanneer u regelmatig shooters speelt, zult u tijdens dit artikel waarschijnlijk het gevoel krijgen dat u de game al kent. Dit is niet vreemd aangezien Inversion veel elementen kopieert van bekende gameseries als bijvoorbeeld Gears Of War.

Cliché verhaal

Hoewel deze game onderdelen kopieert van grote titels, is de uitvoering ervan helaas middelmatig. Inversion plaatst u in de schoenen van agent Davis Russel die vergezeld wordt van zijn partner Leo Delgado. Terwijl het tweetal onderweg is naar de verjaardag van Russels dochter, wordt de planeet aangevallen door mensachtige aliens genaamd Lutadores.

Vanaf dat moment begint, tegen beter weten in, een zoektocht om Russels dochter te vinden. Zoals gezegd zal dit bekend voorkomen. In de loop van het verhaal zult u een hoop clichés te verduren krijgen met één echte plottwist. Door het middelmatige acteren, zult u weinig binding voelen met de personages en bovendien blijven veel vragen onbeantwoord en maakt die enkele plottwist het geheel erg ongeloofwaardig.

Ongebruikte potentie

De gameplay van Inversion had ook op tal van punten beter gekund. De game speelt als een third-person-shooter, waarbij u bijna de gehele game achter muurtjes zult schuilen en op de juiste momenten moet opduiken om de Lutadores overhoop te schieten. Hier is op zich niet veel mis mee maar het kan wel wat repetitief worden.

Dat zou het een stuk minder zijn als de makers beter gebruik hadden gemaakt van de op zwaartekracht gebaseerde gameplay die het spel had moeten kenmerken. Zo zal de speler tegen muren oplopen, zweven tussen grote stukken steen en zal de 'Gravlink' gebruikt worden om tegenstanders te verslaan en nieuwe wegen te openen.

© PXimport

Inversion blijkt helaas een zeer middelmatige third-person-shooter te zijn.

Hoewel dit misschien leuk klinkt, worden deze elementen niet voldoende uitgebuit. Tot het laatste deel van het verhaal zijn de gevechten op de muur niet anders dan die op de grond en zult u nauwelijks spannende gevechten voeren met vijanden die op de kop en boven u lopen.

De momenten dat u zweeft, voelen vooral heel erg klungelig aan. Uw tegenstanders springen doodleuk van de ene rots naar de andere, en het lijkt alsof het ze weinig kan interesseren dat u dan vrij spel hebt om op ze te schieten. Aan de andere kant is de besturing tijdens dit zweven onhandig en zult u vaak per ongeluk naar de verkeerde rots zweven. Dit kost niet alleen veel tijd, het maakt u ook erg kwetsbaar.

Stiekem best leuk

De Gravlink heeft daarentegen gelukkig zo zijn momenten. Het is stiekem best leuk om auto's of Lutadores op te pakken en deze vervolgens naar andere tegenstanders te slingeren. In essentie is de Gravlink bedoeld om de zwaartekracht te beïnvloeden. U krijgt vooral tegen het einde van de game, naast het laten zweven van dingen, nog wat andere leuke mogelijkheden voor de Gravlink.

Zo kunt u het apparaat gebruiken om tegenstanders vast te nagelen aan de grond, een schild te creëren, of kunt u hele constructies naar beneden laten storten om een nieuw pad te openen. Helaas werkt de Gravlink vaak wat onhandig met richten en kost het gebruik ervan teveel tijd om echt een meerwaarde te bieden op een slagveld. Menig gamer zal daarom de Gravlink voor een groot deel van de tijd links laten liggen, en dat is best zonde gezien hij potentie heeft. De game wordt vooral hierdoor nooit meer dan een simpele shooter die niks nieuws te bieden heeft.

Oninteressant

Om de game ook na de acht uur durende singleplayer interessant te houden, heeft ontwikkelaar Saber Interactive een multiplayer-modus toegevoegd. Hierin kunt u samen met een vriend het verhaal spelen of online tegen andere spelers vechten. Het eerste is een aardige vervanging voor de computergestuurde speler, die in de singleplayer nog wel eens een blok aan het been kan zijn.

De laatste spel-optie is echter nauwelijks noemenswaardig. De levels hierin zijn inspiratieloos en ook de verschillende rollen van spelers zijn niet goed uitgebalanceerd. Bovendien is het nog een hele klus om überhaupt één tegenstander te vinden omdat er bijna nooit iemand online is.

© PXimport

Spelen met zwaartekracht is in potentie leuk, maar er wordt weinig mee gedaan.

Op het oog lijkt deze game best in orde te zijn. Het zal u echter al snel duidelijk worden dat de game regelmatig nog aan het laden is tijdens het spelen. Zelfs tijdens sommige tussenfilmpjes zullen er plots textures tevoorschijn komen. Daarnaast lijken veel levels op elkaar en helpt het ook niet dat de game zijn personages, inclusief de tussenbazen, constant recyclet. De audio is eigenlijk nog erger, want vooral het geschreeuw en geklaag van de Lutadores en uw partner worden erg snel irritant. Voor de rest is de muziek onopvallend en oninteressant.

Conclusie

Inversion is zeker geen topper, maar heeft best potentie. Helaas hebben de makers dit niet genoeg uitgebuit waardoor deze game lijdt onder chronische middelmatigheid. Het is dan ook lastig om deze game iemand aan te raden. Er zijn gewoon zoveel betere opties binnen dit genre, waardoor Inversion eigenlijk alleen een leuk tussendoortje kan zijn wanneer hij uiteindelijk in de budgetbakken terechtkomt.

Inversion

Prijs € 59,99 voor consoles, € 39,99 voor pc

Taal Engels gesproken

Platform PlayStation 3, Xbox 360 en pc

Ontwikkelaar Saber Interactive

Uitgever Namco Bandai

PEGI 18+

Genre Schieten

Releasedatum 13 juli 2012 voor consoles, 3 augustus 2012 voor pc

Oordeel 6/10

Pluspunten

Veel knallen

Auto's gooien

Minpunten

Middelmatig

Ongeloofwaardig verhaal

Geen emotionele binding

Niemand online

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten