Test: Kingdoms of Amalur: Reckoning

Door: Elmar Rekers Elmar Rekers | 14 februari 2012 17:04

Apps & Software

Tussen al het RPG-geweld van titanen als Skyrim, Mass Effect 3 en Final Fantasy XIII-2, komt ontwikkelaar 38 Studios met het gewaagde Kingdoms of Amalur: Reckoning. Een game die RPG-liefhebbers eindelijk weer eens een verfrissende ervaring voorschotelt.

Het lukraak bijeenrapen van verschillende gamegenres resulteert meestal in een spel dat de plank hopeloos misslaat. In Kingdoms of Amalur: Reckoning is het ontwikkelaar 38 Studios echter gelukt een smaakvol brouwsel te creëren dat het beste van verschillende werelden combineert.

Zo zal de geoefende gamer elementen terugzien van onder meer Fable III, World of Warcraft, Oblivion en zelfs God of War. Reckoning doet dan misschien niet veel nieuws, de manier waarop beproefde elementen samenkomen, zullen u gegarandeerd vele tientallen uren blijven boeien.

Well of Souls

In Reckoning ontwaakt de naamloze hoofdpersoon in een berg lijken nadat hij voor dood is achtergelaten. Al snel wordt duidelijk dat hij zijn wederopstanding te danken heeft aan Hobbit-achtige wezens genaamd Gnomes, die middels de Well of Souls voor het eerst iemand uit de dood hebben teruggehaald. Dit overigens niet geheel zonder reden, de protagonist mag namelijk de lastige taak op zich nemen het sprookjesachtige Faelands te redden van de Tuatha-vijand.

Hoewel dit verhaal is geschreven door de legendarische auteur R.A. Salvatore wist de ietwat standaard opzet ons niet direct te grijpen. Hebt u na de lange introductie echter een eigen personage aangemaakt, de eerste dungeon overleefd en staat u in de prachtige Faelands-wereld, dan kan het niet anders dan dat u zich alsnog diep verbonden voelt met het lot van dit land.

Het is vooral de prachtige spelwereld die ons aan de game gekluisterd houdt.

In deze enorme spelwereld zal u namelijk tal van sfeervolle dorpjes bezoeken, gevaarlijke dungeons verkennen en in contact komen met de meest interessante personages. In tegenstelling tot games als Fallout 3 of Skyrim betreft het hier overigens niet één grote wereld waar u vrij doorheen kunt lopen. Het zijn eerder afzonderlijke gebieden die op bepaalde punten met elkaar in verbinding staan. Daarbij hebben ook de keuzes die u maakt jammer genoeg maar weinig invloed op het reeds uitgestippelde verhaal.

Herhalingsoefening

Het doorlopen van de hoofdverhaallijn zal u minstens 35 uur bezighouden, waarbij het plot (vooral naar het einde toe) enkele interessante wendingen krijgt. Het is wel teleurstellend dat de talloze side-quests vrijwel nooit verder komen dan de bekende opdrachten (zoek items voor geld of versla monsters voor ervaringspunten). De meeste quests lijken dan ook niet meer te zijn dan opvulling voor een game die pretendeert honderden uren speeltijd te bieden. Jammer.

Hoewel de game voor ervaren spelers misschien wat makkelijk is, zit er wel een heerlijke moeilijkheidscurve in die geleidelijk oploopt naarmate u verder komt. Vijanden worden bijvoorbeeld sterker en slimmer, waardoor u steeds creatiever om zal moeten springen met de verzamelde items, wapens en hulpmiddelen. Daarnaast wordt ook de manier waarop u uw personage 'levelt' van steeds groter belang.

Zoals in iedere RPG zal uw personage in level stijgen door opdrachten uit te voeren, items te verzamelen, vijanden te verslaan, enzovoorts. 38 Studios komt hierbij echter wel met een verfrissende kijk op het klassieke RPG-systeem. Als speler bent u namelijk niet gebonden aan een klasse die u van tevoren kiest. U kunt combinaties van vaardigheden maken en het is op bepaalde momenten zelfs mogen om uw verdiende punten opnieuw te verdelen.

Hack 'n slash

Het grootste pluspunt van Reckoning is zonder twijfel het gevechtssysteem. Niet eerder hebben we in een RPG zo'n goed en lekker uitgewerkte combat gezien. Geen houterige aanvallen als in Skyrim of turnbased-actie uit Final Fantasy. Het zijn gevechten die misschien nog wel het sterkst doen denken aan God of War of Devil May Cry.

In Reckoning neemt u het op tegen tal van afgrijselijke monsters.

De game speelt vanuit het derde-persoonsperspectief en doordat u met relatief simpele knoppencombinaties de meest brute combo's en zogenoemde finishing moves op vijanden botviert, is ieder gevecht weer een genot om aan te gaan. Wel hadden we graag wat meer verscheidenheid in de vijanden gezien omdat deze al snel in herhaling vallen.

Soepele besturing

De besturing van de hectische actie verloopt zowel op de pc als op de consoles (Xbox 360 en PlayStation 3) als een zonnetje. Het verwisselen van wapens, uitvoeren van dodelijke toverspreuken, het tevoorschijn halen van uw schild, alles gebeurt razendsnel door één simpele druk op de knop. Een soepele besturing die u met enige regelmaat uit de meest benarde posities zal weten te redden.

Daarbij steekt Kingdoms of Amalur ook audiovisueel bijzonder sterk in elkaar. Het ontwerp van de diverse omgevingen, de verschillende karakteristieke personages, de schattige dorpjes en de ijzersterke soundtrack, het vormt één prachtig coherent geheel. Jammer is wel dat er af en toe sprake is van 'texture pop-in' en dat de lipsync bij vlagen tenenkrommend slecht is. Doet zeker enige afbreuk aan de overwegend sterke setting.

Conclusie

Kingdoms of Amalur: Reckoning weet op een verfrissende manier verschillende gameplay-elementen samen te brengen. Iets wat resulteert in een game die bewijst dat een westerse RPG niet per definitie in de voetsporen van The Elder Scrolls of Mass Effect hoeft te treden. Geheel vrij van tekortkomingen is Reckoning echter niet. Zo hebben wij als speler maar weinig directe invloed op het verhaal, vallen de side-quests snel in herhaling en is het einde alles behalve bevredigend. Toch biedt de game een sfeervolle en kleurrijke wereld die erom schreeuwt verkend te worden. Een absolute aanrader voor de RPG-liefhebbers onder ons.

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Prijs € 59,99 voor consoles, € 49,99 voor pc

Taal Engels gesproken, Engels ondertiteld

Platform Xbox 360, PlayStation 3, pc

Ontwikkelaar 38 Studios

Uitgever Electronic Arts

PEGI 16+

Genre RPG

Releasedatum 9 februari 2012

Oordeel 8/10

Pluspunten

Uitstekende besturing

Prima samensmelting van gameplay-elementen

Prachtige spelwereld

Vernieuwend RPG-systeem

Minpunten

Weinig invloed op verhaal

Side quests zijn zeer repetitief

Onbevredigend einde

0 Reactie(s) op: Test: Kingdoms of Amalur: Reckoning

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.