Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Test: Mass Effect 3

Door: Elmar Rekers Elmar Rekers | 27 april 2012 16:00

Apps & Software

Mass Effect 3 breit een einde aan de meest meeslepende trilogie uit de gamegeschiedenis. Sterker nog, we hebben hier te maken met een van de sterkste stukjes sciencefiction ooit. Maakt deze grande finale de torenhoge verwachtingen waar?

Hoewel Mass Effect 3 op zichzelf gespeeld kan worden, drukken wij u op het hart om voorafgaande toch echt de eerste twee delen te spelen voor de volledige belevenis. En geloof ons, daar krijgt u geen spijt van. Niet eerder stelde een spel ons namelijk in staat een personage mee te nemen gedurende drie uitgestrekte games, waarbij gemaakte keuzes in eerdere delen grote consequenties hebben.

Deze pagina bied onmogelijk de ruimte om het verhaal van de Mass Effect-serie uiteen te zetten. En misschien maar goed ook. U kunt het beste zo blanco mogelijk in deze actievolle RPG-serie duiken. Een beknopte introductie voor zover mogelijk: Commander Shepard, uw speelbare karakter, moet het intelligente leven in het universum redden van de Reapers. Deze monsterlijke machines komen eens in de 50.000 jaar in actie om het universum te 'resetten'. Dit door levensvormen te verwoesten die voor hen een gevaar zouden kunnen vormen. In 2187 is het weer zover, en aan Shepard de taak buitenaardse beschavingen te verenigen om gezamenlijk de Reapers te verslaan.

Persoonlijk verhaal

Ondanks de epische opzet blinkt Mass Effect 3 vooral uit in het persoonlijke verhaal dat het vertelt. Niet alleen voelt u als speler de zware last die op de schouders van Shepard rust, ook krijgt u constant te maken met beslissingen die in voorgaande delen zijn gemaakt. Hebt u bijvoorbeeld in Mass Effect 2 goede vrienden Garrus en Jack roekeloos op een zelfmoordmissie gestuurd, dan zullen ze ook echt niet terugkeren in dit derde deel. Is er daarentegen zorgvuldig gewerkt aan een hechte band met rassen als de Asari en Krogans, dan zullen ze Shepard blind naar het strijdtoneel volgen.

Tijdens de dialogen neemt u belangrijke beslissingen voor de koers van het verhaal.

Hoewel de vorige delen uitblonken in het neerzetten van een prachtig verhaal, schoten ze behoorlijk tekort op het gebied van gameplay. Ontwikkelaar BioWare heeft in Mass Effect 3 gelukkig een veel soepelere en snellere third-person-gameplay neergezet, die nog het meeste doet denken aan Gears of War. Het richten met wapens, het selecteren van speciale krachten en het wegduiken voor vijandelijk vuur: alles verloopt net iets natuurlijker dan in Mass Effect 2.

Toch blijft het overduidelijk een samensmelting van twee gamegenres, waardoor het de finesse mist van spellen die zich enkel toeleggen op actie of RPG. Naast de gameplay is ook de manier waarop u wapens modificeert, pantsers versterkt en personages in niveau laat stijgen, onder handen genomen. Een handige toevoeging voor console-gamers is overigens dat de voortgang van het spel door een simpele druk op de back-knop kan worden opgeslagen. Bekend werk natuurlijk voor de pc-gamers onder ons.

Tijdens het dertig uur durende avontuur staat niet alleen de hoofdverhaallijn volledig in het teken van het uitbouwen van uw galactische leger, maar ook vrijwel alle zijmissies. Dit zorgt ervoor dat iedere opdracht, hoe klein soms ook, functioneel lijkt. Dat terwijl we ons vooral in Mass Effect 2 nog wel eens urenlang verloren in het afwerken van zinloze boodschappenlijstjes van weinig interessante personages. De mate waarin de verschillende beschavingen uw strijd tegen de Reapers steunen, wordt uitgedrukt in de Galactic Readiness: een percentage dat groeit als u missies tot een positief einde weet te brengen.

Mass Effect 3 is een volbloed RPG, maar speelt als een derdepersoons actiegame.

Golven vijanden

Met Mass Effect 3 komt er voor de liefhebber ook eindelijk een multiplayer-modus beschikbaar. Geen standaard meerspelermodus waarbij iedereen elkaar moet afknallen, maar een coöperatief spel waarin vier spelers gezamenlijk golven vijanden moeten verslaan. Het niveau van de singleplayer wordt bij lange na niet gehaald, maar omdat de multiplayer helpt bij het verhogen van de Galactic Readiness is het toch zeker de moeite waard er enige tijd in te steken.

Audiovisueel gezien is Mass Effect 3 de sterkste game uit de serie. Niet alleen zijn de gezichtsanimaties verbeterd, ook zijn tussenfilmpjes van een zeer hoog niveau, zijn de uiteenlopende planeten sfeervol vormgegeven en zet de soundtrack samen met een ijzersterke voice-acting een overtuigend sciencefiction-sfeertje neer. Toch is wel duidelijk dat de Unreal Engine 3 alweer een paar jaartjes meedraait. De lipsynchronisatie is namelijk nog altijd niet bijster goed en vooral thuisconsoles hebben soms moeite de framerate op een acceptabel niveau te houden.

Hoewel er in dit slotstuk zeker oneffenheden zijn aan te wijzen, kunnen we niet anders dan stellen dat de game in alles episch aandoet. Actie, liefde, drama, humor, dit zijn de ingrediënten waarmee Mass Effect 3 toewerkt naar een eindmissie die u nog lang zal heugen. Of u het nou eens bent met de omstreden ontknoping of

Mass Effect 3

Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3

Ontwikkelaar BioWare

Uitgever Electronic Arts

PEGI 18+

Prijs € 49,99 voor pc, € 69,99 voor Xbox 360 en PlayStation 3

Oordeel 9/10

0 Reacties op: Test: Mass Effect 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.