Test: Resident Evil 6

Door: | 23 oktober 2012 12:10

Apps & Software

Resident Evil is sinds het eerste deel uit 1996 een geliefde serie onder fans van horror- en survivalgames. Vooral de angstige sfeer die ontwikkelaar Capcom wist neer te zetten, was voor veel mensen reden om een volgend deel aan te schaffen. Weet Resident Evil 6 weer terug te keren naar die horror-setting, of heeft het actievolle vijfde deel een permanente stempel achtergelaten?

Resident Evil 5 werd wisselend ontvangen door fans van de gamereeks. Hoewel de recensies van critici vrij lovend waren, vonden veel gamers dat het spel afdwaalde van de ijzersterke sfeer die deel één tot en met vier kende. De gameplay berustte op een vrijwel constante stroom aan actie-elementen, waarbij machinegeweren, explosies en hele grote eindbazen centraal stonden.

Weg met de angst

Het nieuwste deel in de serie doet een stapje terug, in de zin dat Capcom weer probeert een mysterieuze en beangstigende sfeer neer te zetten in de eerste campagne. Resident Evil 6 heeft namelijk drie verschillende singleplayer campagnes, met elk een ander hoofdpersonage (Leon, Chris en Jake). Echter, alleen in de eerste verhaallijn zitten een paar schrikmomenten, en ook die hebben op lange termijn weinig effect. De sfeer wordt weldegelijk goed neergezet, maar ook bij deze campagne rond Leon krijgt u zoveel vijanden om op te schieten, dat de game meer een third-person-shooter lijkt.

Dat wil niet zeggen dat de gameplay van Resident Evil 6 ondermaats is. Integendeel zelfs. Het besturingssysteem van het voorgaande deel is vrijwel geheel behouden, een aantal toevoegingen en aanpassingen daargelaten. Richten en schieten doet u met de schouderknoppen, voorwerpen oppakken en geweren herladen met het vierkantje (of X op de Xbox 360), rennen met kruisje (of A op de Xbox 360) en met combinaties kunt u speciale manoeuvres maken die kunnen helpen tijdens de gevechten.

Vooral de co-op modus van Resident Evil 6 is zeer goed uitgewerkt.

Toch zijn er enkele frustraties die opduiken. Vooral het toegevoegde schuilsysteem is niet goed uitgewerkt. U kunt met personages dekking zoeken en vanuit die dekking richten en schieten. Echter, de camera is op dusdanige wijze achter het personage geplaatst, dat u de helft van de tijd niet ziet waar u op schiet. Bovendien wordt er weinig uitleg gegeven door de game over dit systeem (en andere besturingen) waardoor u het waarschijnlijk weinig tot niet zult gebruiken.

Goed en slecht

De gameplay van Chris, het hoofdpersonage uit het vijfde deel, kent de meeste actie van alle verhaallijnen. Schieten, granaten werpen, in voertuigen rondrijden; Chris draait er zijn hand niet voor om. Als u van actie houdt, is dit een uiterst vermakelijk onderdeel van de game. Voor fans zal de gameplay van Chris het minst aantrekkelijk zijn.

Jake, een nieuw personage in de serie, introduceert daarentegen een nieuwe stijl van spelen. Hij moet het voornamelijk van vuist-op-vuistgevechten hebben, iets dat voorheen in de serie nauwelijks voorkwam. Leon en Chris zijn ook redelijk bekwaam in deze stijl van vechten, wat in veel gevallen ook een betere optie is om kogels te besparen. Zoals altijd in Resident Evil-games is ammunitie namelijk schaars.

Verwarrend

Het overkoepelende verhaal van Resident Evil zal, zeker als u eerdere delen niet hebt gespeeld, verwarrend overkomen. Toch is voorkennis van de serie niet absoluut noodzakelijk. Het helpt omdat u personages herkent en sneller losliggende plotlijnen aan elkaar kunt knopen, maar ook zonder wordt het verhaal stukje bij beetje duidelijk.

Dit is bovendien één van de punten waar de game in schittert. Ondanks het feit dat u veel bezig zult zijn met schieten, zal u naarmate de game vordert stukje bij beetje meer ontdekken over het mysterieuze virus dat mensen in gruwelijke monsters verandert en het complot dat erachter zit.

Gruwelijk maar langdradig

Het verhaal wordt uitstekend bijgestaan door prachtige omgevingen die door hun grimmigheid perfect bij de afschuwelijke zombies en creaties passen. Sommige van deze wezens zult u nog nooit eerder gezien hebben, wat alleen maar bijdraagt aan het gevoel dat er om elke hoek iets afgrijselijker schuil kan gaan.

In de game krijgt u ook de optie om met Ada Wong te spelen.

Een nadeel is dat de game erg lang duurt, misschien zelfs te lang, wat de sfeer juist teniet doet. Scènes waarin u minutenlang alleen maar hoeft te schieten, worden na een tijdje ietwat saai. Dit vooral omdat menig schietgame op dat vlak toch meer voldoening weet te bieden. Er valt ook vrij weinig in de spelwereld te ontdekken, op een aantal verzamelvoorwerpen zoals achtergrondinformatie en modellen van in-game personages na.

Eén van de elementen waar Resident Evil inmiddels bekend om staat is het feit dat u de game samen kunt spelen, ook op hetzelfde scherm. Dit kan gemakkelijk door een tweede controller aan te sluiten, waarna de tweede speler met een druk op de knop mee kan doen. Elk personage in de verhaallijnen hebben namelijk een partner met zich meelopen, die bestuurd wordt door de computer als u in uw eentje speelt. Online in co-op spelen via het netwerk is natuurlijk ook mogelijk.

Conclusie

Resident Evil 6 is een goede aanvulling op de serie, al laat het hier en daar een paar steken vallen. Ontwikkelaar Capcom probeert alle goede punten van voorgaande delen te combineren tot één geheel, waardoor de game met sommige elementen goed scoort, terwijl andere elementen achterblijven. De game schittert dan misschien in geen enkel opzicht, het is desondanks een spel waarmee u zich lang kunt vermaken, vooral in samenwerking met een vriend.

Resident Evil 6

Prijs € 59,99

Taal Engels gesproken en ondertiteld

Platform PlayStation 3, Xbox 360 (pc-versie volgt in vierde kwartaal)

Ontwikkelaar Capcom

Uitgever Capcom

PEGI 18+

Genre Actie/horror

Releasedatum 2 oktober 2012

Oordeel 8/10

Pluspunten

Levendige sfeer

Uitgebreide game

Grimmige visuele stijl

Originele en gruwelijke monsterdesigns

Minpunten

Langdradig

Dekkingssysteem werkt slecht

Eentonige actie-gameplay