Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Test: Soulcalibur V

Door: | 27 maart 2012 13:17

None
Apps & Software

Het is weer de hoogste tijd om de wapens te slijpen en het strijdtoneel te betreden. Soulcalibur V is uit, maar zijn de vernieuwingen in dit nieuwe deel voldoende om de serie staande te houden?

Gevoelsmatig lijkt het nog niet zo lang geleden dat Soulcalibur IV was uitgekomen. Toch is het alweer drie jaar geleden dat de strijders elkaar te lijf gingen in het gevecht om de epische zwaarden Souledge en Soulcalibur. Wat is er sindsdien veranderd en is dit genoeg om vernieuwende games als Street Fighter X Tekken te verslaan?

Saaie verhaalmodus

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de singleplayer-modus valt wat tegen. De verhaalmodus draait voornamelijk om één van de nieuwe personages, Patroklos. Dit houdt in dat u bijna de gehele verhaalmodus mode met één personage speelt, met af en toe een afwisseling naar een paar anderen. Er is dus geen vrije keuze met wie u deze modus speelt.

Helaas is het ook nog eens zo dat het verhaal bijna alleen maar verteld wordt, met hier en daar een filmpje ertussen. Verder is alles te lezen en wordt het met enkele plaatjes vertoond. In totaal zijn er zo'n twintig hoofdstukken waarin naast de standaard tegenstanders ook enkele vrij te spelen personages te bevechten zijn.

Legendary Souls

In ongeveer een uur is het mogelijk om bij het laatste gevecht te komen, waarbij de moeilijkheidsgraad ineens erg wordt opgeschroefd. Hierdoor kan dit eindgevecht zelf ook nog wel een half uur duren en voor flink wat frustratie zorgen. Hierna is de nog moeilijkere Legendary Souls-modus te spelen.

Vooral de multiplayer-modus maakt van Soulcalibur V een absolute topgame. De singleplayer-modus daarentegen valt tegen.

Een mooie manier om de opgebouwde frustratie kwijt te raken is de multiplayer-modus. Bij de goed werkende online-modus, is het onder andere mogelijk om gevechten van andere spelers te bekijken, terwijl u zelf op een wedstrijd zit te wachten. Daarnaast is ook de offline multiplayer-modus goed voor uren speelplezier met uw vrienden.

Jin uit Tekken

Terug uit het vorige deel is de mogelijkheid om zelf personages te maken. Natuurlijk gaat het hier vooral om het uiterlijk van de personages, want qua speelstijl krijgen deze gewoon de bewegingen van de standaard personages mee. Wel nieuw is het toevoegen van de vechtstijl van Devil Jin uit Tekken.

Oudgedienden die al bekend zijn met Soulcalibur zullen wel moeten wennen aan het nieuwe aanbod van personages. Omdat dit deel zich zeventien jaar na Soulcalibur IV afspeelt, zijn veel van de standaard personages verdwenen. Hiervoor in de plaats zijn personages gekomen met een vergelijkbare speelstijl. Een mooi voorbeeld hiervan zijn Patroklos en Pyrrha, die de kinderen zijn van het oude personage Sophitia en zodoende een vergelijkbare speelstijl hebben. Nieuw zijn ook personages als Z.W.E.I., en Ezio uit Assassin's Creed, die perfect tussen de vechters lijkt te passen.

Critical Edge

Het vechtsysteem is nagenoeg hetzelfde gebleven, ware het niet dat er een nieuw Critical Edge-systeem is toegevoegd. Dit houdt in dat beginners redelijk eenvoudig grafisch indrukwekkende acties kunnen uitvoeren. Dit is een beetje te vergelijken met andere vechtgames, waar ook naarmate het gevecht vordert een speciale balk gevuld wordt om deze aanvallen te kunnen doen. Daarnaast zijn ook de Guard Impacts terug (waarbij perfecte timing benodigd is), waarmee het mogelijk is om de tegenstander tijdelijk te verlammen.

In Soulcalibur V kan ook met Ezio uit Assassin's Creed gevochten worden.

De nieuwe Soulcalibur ziet er, zoals we gewend zijn van de serie, weer erg goed uit. De werelden waarin gevochten wordt, zijn gedetailleerd en in beweging. Niet dat er veel tijd is om hierop te letten, want de gevechten kunnen aardig intensief zijn. Ook is er veel tijd gestoken in de vechters zelf. De menu's zijn daarnaast ook nog eens overzichtelijk en makkelijk toegankelijk. Het blijft nog steeds leuk dat de gevechten door een voice-over worden aangekondigd, voorzien van een dramatische ondertoon.

Conclusie

Soulcalibur V is eigenlijk een game met twee gezichten. Grafisch blijft de game super en ook het vechtsysteem zit goed in elkaar. De nieuwe personages brengen wat vernieuwing, maar ook herkenning voor de veteranen. Toch is de singleplayer-modus wat karig, met een absurde groei in de moeilijkheidsgraad bij de laatste paar gevechten. Jammer is ook dat er geen keuze qua personages is toegevoegd. De grote kracht schuilt dan ook nog steeds in de multiplayer-modus, die zowel online als offline gewoon erg goed is.

Soulcalibur V

Prijs € 69,99

Taal Engels gesproken, Engels ondertiteld

Platform Xbox 360, PlayStation 3

Ontwikkelaar Namco Bandai

Uitgever Namco Bandai

PEGI 16+

Genre Vechtgame

Releasedatum 3 februari 2012

Oordeel 8/10

Pluspunten

Uitstekende multiplayer

Grafisch hoogstaand

Nieuwe personages die herkenbaar spelen

Minpunten

Singleplayer erg karig

We missen enkele vertrouwde personages

0 Reacties op: Test: Soulcalibur V

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.