Test: SSX

Door: andries-van-helden | 28 maart 2012 15:12

Apps & Software

Het is alweer een tijd geleden dat er een nieuw deel van SSX uitkwam. Jammer, want in de tussentijd is er namelijk geen enkel vergelijkbaar spel verschenen. De actie in deze nieuwe versie van SSX is weer ouderwets absurdistisch en gestoord. Kortom, precies zoals we het willen hebben.

In eerste instantie lijkt er weinig te zijn veranderd aan de serie. Natuurlijk is het spel grafisch behoorlijk verbeterd, maar dat is ook wel logisch aangezien het laatste deel op de PlayStation 2 en de eerste Xbox uitkwam. De bergen waar u vanaf moet snowboarden zijn groot, uitgestrekt en zelfs (door middel van Geotag-data van NASA) op echte bergen gebaseerd. Nu moet ook Electronic Arts toegeven dat de banen zwaar zijn aangepast om het spel interessant te houden, maar er zijn in ieder geval meerdere wegen om naar beneden te komen en dat houdt het spel zeker boeiend.

Hoewel er twee nieuwe besturingsopties zijn toegevoegd, kunnen ook de oude vertrouwde knoppencombinaties worden gebruikt. Welke manier u ook kiest, het personage bestuurt zeer fijn en binnen enkele minuten zult u er al de nodige wrede trucs mee uithalen. Wel valt gelijk op dat het landen na een truc een stuk makkelijker is geworden. Laat gewoon op tijd alle knoppen los en het spel doet de rest. Dit wil overigens niet zeggen dat het spel makkelijk is. De banen zitten vol met lastig geplaatste bomen, onverwachte rotsblokken en diepe ravijnen. Om de beginnelingen een beetje tegemoet te komen heeft EA een beperkt te gebruiken terugspoelmogelijkheid ingebouwd. Echter, doordat het moeilijk te zien is waar een sprong fout ging, helpt deze optie maar weinig. Al met al heeft het spel een flinke instapdrempel.

De prachtige pistes in SSX zijn uitgestrekt en zitten vol verrassingen.

Online community

Al snel wordt duidelijk dat SSX gemaakt is met een online community in het achterhoofd. Zelfs de singleplayer-modus heeft een mogelijkheid om zogenoemde Geotags achter te laten voor andere spelers. Deze kunnen op de meest onmogelijke plekken worden neergelegd om zo een extra uitdaging voor anderen te creëren. Overigens is deze verhaalmodus niet het meest interessante gedeelte van het spel. Binnen een uurtje of zes speelt u zich een weg langs de verschillende bergen in de game, met aan het einde van elke berg een Deadly Descent. Bij deze 'dodelijke afdalingen' gaat het niet om de snelheid of de punten, maar om het simpelweg overleven van de baan.

Tijdens deze speelstand worden er alvast wat ervaringspunten en nieuwe uitrustingen vrijgespeeld, die in de rest van het spel gebruikt kunnen worden. Verder wordt er veel aandacht besteed aan de verschillende hulpmiddelen, zoals de Wingsuit en de Carving-haken. Deze verschillende hulpmiddelen beïnvloeden de speelstijl erg en het is dan ook zaak om bij elke baan goed na te denken over welke u kiest. Al met al zeker een leuke toevoeging aan het spel.

Verder zijn er nog twee multiplayer-modi in het spel aanwezig. Ten eerste is er de Explore-modus. Hierin kunt u vrij snowboarden op één van de banen en een hoge score proberen neer te zetten. Daarnaast is er een Global Events-modus waarin u zelf een evenement kunt opzetten. Iedereen kan aan dit evenement meedoen en na een vastgestelde periode kijkt het spel wie de hoogste score heeft gehaald. Met alle wedstrijden worden punten verdiend die u inruilt voor uitrustingsstukken. Hebt u echter geen zin om deze bij elkaar te sparen, dan kunt u deze ook tegen betaling verkrijgen. Misschien een slinkse wijze van EA om wat extra geld binnen te halen, maar omdat alles ook in het spel is vrij te spelen, zien we dit door de vingers.

Online beperkingen

Ondanks dat de online-ervaring erg leuk is, vonden wij het aantal mogelijkheden toch wat karig. Zo is er bijvoorbeeld geen enkele manier om rechtstreeks tegen elkaar te spelen. Er wordt altijd gespeeld tegen een kopie (ghost) van een eerdere race. Hierdoor mist dus de interactie met de tegenstander en krijgen we nooit echt het idee dat we tegen elkaar aan het spelen zijn. Een split-screen-mogelijkheid had daarnaast ook niet misstaan.

In SSX kunt u weer ouderwets moeilijke trucs uithalen voor zoveel mogelijk punten.

Verder zijn er weliswaar verschillende spelmogelijkheden, maar elke wedstrijd komt toch neer op het verdienen van punten door het maken van trucs of het zo snel mogelijk afwerken van het parcours. Voor mensen die dit spel competitief online willen spelen is dit natuurlijk niet zo'n probleem, maar u hoeft dit spel niet aan te schaffen voor een gezellig avondje met vrienden op de bank.

Conclusie

SSX sprankelt nog net zoals vroeger. De trucs zijn nog heftiger, de beelden nog mooier en de banen nog grootser. Helaas ligt de focus wel heel erg op het competitief online spelen en valt er verder maar weinig te doen. Er zit daarnaast ook geen optie in om het spel rechtstreeks tegen vrienden te spelen. Een gemiste kans, want qua gameplay en presentatie komt SSX akelig dicht bij het perfecte snowboardspel.

SSX

Prijs € 69,99

Taal Engels gesproken

Platform PlayStation 3 en Xbox 360

Ontwikkelaar EA Sports

Uitgever Electronic Arts

PEGI 3+

Genre Sport, snowboarden

Releasedatum 1 maart 2012

Oordeel 8/10

Pluspunten

Grote uitgestrekte banen

Soepele besturing

Uitrusting is goede toevoeging

Minpunten

Weinig te doen offline

Geen directe multiplayer

Geen split-screen

0 Reactie(s) op: Test: SSX

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.