Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Test: Steel Battalion: Heavy Armor

Door: | 21 juli 2012 11:00

Apps & Software

Kinect zou games van een bijzondere ervaring moeten voorzien, waarbij de speler het gevoel krijgt zelf de controller te zijn. Dat Kinect hier echter niet het juiste middel voor is, lijkt steeds duidelijker te worden. Er zijn al flink wat middelmatig presterende Kinect-games verschenen, en Steel Battalion doet daar nog eens een enorme schep bovenop.

Dit klinkt misschien overdreven, maar dat is het absoluut niet. Het idee van Steel Battalion: Heavy Armor is dat u virtueel in een gevechtsrobot stapt en de zoveelste wereldoorlog uitvecht. In deze game heeft China een groot deel van de wereld overgenomen, en het is aan u als speler om ze te verslaan.

Natuurlijk doet u dit niet alleen. Zo zal uw personage samen met drie andere strijders plaatsnemen in de robot. Op het moment dat u echter in de robot stapt, begint ook direct de ellende. De game wordt namelijk gespeeld met zowel Kinect als de gewone Xbox 360-controller. Het is hierbij de bedoeling dat u de controller gebruikt voor het bewegen en schieten met de robot. Alle overige handelingen moeten met behulp van Kinect worden gedaan. Helaas was de game een stuk leuker geweest wanneer deze alleen met de controller werd bestuurd.

In gevecht met de besturing

De handelingen die u met Kinect moet uitvoeren, werken uitermate frustrerend. Binnen in de robot zult u met uw handen op virtuele knopjes moeten drukken, aan hendels moeten trekken en de bemanning moeten helpen. Helaas wordt dit lang niet allemaal goed geregistreerd, waardoor u in constant gevecht bent met de besturing. Zo kunt u per ongeluk op de zelfvernietigingsknop drukken, bent u niet op tijd met het sluiten van een luikje en ziet u de helft van de tijd niks omdat u ook daarvoor handelingen met uw handen moet doen.

Daarnaast moet u dit natuurlijk allemaal doen terwijl u wordt beschoten met raketten en het level bezaaid ligt met landmijnen. U zult keer op keer buiten uw schuld om het gevecht verliezen. Hierdoor is eigenlijk alleen het introductie-level aardig om te spelen, omdat u hier nog niet wordt aangevallen.

De game herkent amper welke handelingen u in de robot wilt uitvoeren.

Maar de besturing is niet het enige probleem. Ook de missies zijn volstrekt onduidelijk van opzet. Zonder uitleg gaan de makers ervan uit dat u weet wat u moet doen, en dat u dit doet terwijl u vrijwel niets kunt zien. Na de eerste bom te hebben geïncasseerd, is de kans namelijk groot dat het ruitje waar u doorheen moet kijken vol met barsten zit. Vervolgens moet u dus maar op gevoel beslissen waar u heen gaat en waar u op schiet.

Irritant

Met al deze tegenslagen is het dan ook moeilijk voor te stellen dat iemand de game voorbij het tweede level speelt. Weet iemand zich toch voorbij deze barrière te werken, dan zijn er nog genoeg vervelende hindernissen over. Als u tegen de enorme frustratie kunt, zult u vele uren kwijt zijn aan Steel Battalion. Bovendien kunt u deze frustraties delen met uw vrienden in de multiplayer-modus.

Audiovisueel is het ook al niet veel soeps. Er worden dus vrijwel geen instructies gegeven maar zelfs als u deze krijgt, hebt u er vrijwel niets aan. Uw irritante medebestuurders hebben namelijk de vervelende gewoonte om door elkaar heen te praten. Nou is er wel ondertiteling aanwezig maar aangezien u flink in gevecht zult zijn met de besturing, hebt u amper tijd om dit te lezen. De kreten zijn bovendien erg repetitief en vervelend te noemen. Daarnaast ziet de game er ook behoorlijk saai uit. De lip-synchronisatie is amateuristisch, de omgevingen zijn inspiratieloos en de binnenkant van de robot - waar u veel naar zult kijken - is verre van bijzonder.

Doordat u wordt bestookt met granaten ziet u al snel geen hand meer voor ogen.

Conclusie

Zoals wel duidelijk zal zijn, Steel Battalion: Heavy Armor is een zeer slechte game en misschien wel de slechtste voor Kinect. Er is dan ook geen enkele reden om deze titel te kopen. De besturing is vreselijk, visueel is het inspiratieloos en de stemmen zijn vervelend. Daarbij wordt de multiplayer genekt door dezelfde manco's. Dit is een pakketje van pure frustratie, dat ook nog eens wordt verkocht voor de volle mep. Kortom, niet kopen.

Steel Battalion: Heavy Armor

Prijs € 59,99

Taal Engels gesproken, Engels ondertiteld

Platform Xbox 360

Ontwikkelaar From Software

Uitgever Capcom

PEGI 18+

Genre Actie, simulatie

Releasedatum 22 juni 2012

Oordeel 2/10

Pluspunten

De game kan uit

Minpunten

Vreselijke besturing

Irritante stemmen

Saai voor het oog

Missies zijn onduidelijk

0 Reacties op: Test: Steel Battalion: Heavy Armor

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.