© PXimport

Test: Super Mario 3D Land

Geplaatst: 5 januari 2012 - 07:00

Aangepast: 16 november 2022 - 10:23

Elmar Rekers

Mario stuitert zich in Super Mario 3D Land weer eens een weg naar zijn geliefde Princess Peach, eet zich terloops vol aan kleurrijke paddenstoelen, verzamelt glinsterende sterren en hakt Bowser in de pan. Wat er wél nieuw is? Een zeer mooie 3D-wereld in de palm van uw hand.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen; Super Mario 3D Land is eindelijk die klapper die de 3DS zo keihard nodig had. We konden eerder dan al wel met een handjevol topgames aan de slag op deze handheld, maar verder dan remakes van successen als Ocarina of Time en Star Fox 64 kwam het toch niet echt.

Dit nieuwste avontuur van onze favoriete loodgieter toont niet alleen aan dat het 26 jaar na de eerste Mario-game nog altijd leuk is om Bowser klop te geven, ook bewijst Nintendo hiermee dat een 3D-effect weldegelijk een toegevoegde waarde kan hebben op de gameplay.

We halen die eerste Super Mario Bros. uit 1985 overigens niet geheel zonder reden aan. Gamers die zijn opgegroeid met de rijke Mario-geschiedenis zullen met 3D Land namelijk in een feest van herkenning belanden. Nintendo heeft van vrijwel alle Mario-games elementen geplukt en deze tot acht bizar toffe spelwerelden geboetseerd.

2D meets 3D

Deze acht werelden bestaan uit een handjevol levels die werkelijk bruisen van de sfeer en inventiviteit. Hoewel we ons in een driedimensionale wereld begeven a la Mario Galaxy, is de gameplay grotendeels 2D. Dat wil zeggen; het te bewandelen pad is van begin tot eind duidelijk aangegeven en afgebakend. Gelukkig bevinden zich in de levels wel meer dan genoeg zijwegen en verrassingen om het zeker de moeite waard te maken levels vaker te bezoeken.

Uw doel hierbij is om aan het einde van ieder level tegen de bekende vlaggenstok te springen (it's back!), maar voor u dit doet valt er nog meer dan genoeg te ontdekken in de spelwereld. Zo zijn er in ieder leven drie (vaak moeilijk bereikbare) Sterrenmedailles te vinden, kunt u met geplaatste verrekijkers rondkijken om geheimen te ontdekken (hier komt de gyroscoop om de hoek kijken) en stikt het overal van de verborgen 1UP's, verrassingsdozen en power-ups.

Kruisbestuiving

Super Mario Bros. 3 wordt door velen geprezen als zijnde de beste Mario-game ooit, en het is dan ook goed om te zien dat 3D Land zich vrijelijk door deze voorvader laat inspireren. De game ziet er werkelijk schitterend uit op het kleine 3,53-inch scherm, waarbij de stijl een kruisbestuiving lijkt van het cartoony Mario Bros. 3 en de latere Galaxy-games. De audio is van eenzelfde hoog niveau en doet nog het meeste denken aan de rijke soundtrack van New Super Mario Bros. Wii.

© PXimport

In 3D Land wordt op een originele manier gebruik gemaakt van 3D.

Waar vrijwel alle voorgaande 3DS-games het 3D-effect als een grafisch extraatje gebruikten, weet 3D Land het daadwerkelijk tot een belangrijk gameplay-element om te vormen. Oke, het is mogelijk de game uit te spelen met de 3D-schuif omlaag, maar hierdoor zal het spelverloop geheid uitmonden in een en al frustratie. De game is gemaakt voor 3D en dat merkt u gewoon. Van de slimme camerastandpunten tot de vermakelijke optische illusies en van het creatieve leveldesign tot de inventieve puzzels, het klopt.

Vrolijke boel

Alles in de spelwereld is voorzien van een ronde afwerking en de levels zijn aangekleed met herkenbare elementen uit klassieke Mario-games. Zo zien we soms weer de bekende trapconstructie voor de vlaggenstok staan en is het heerlijk om Bowser aan het einde van een kasteel weer in een bak lava te laten donderen door op de grote knop achter hem te springen. Ook zien we later in de game elementen van andere Nintendo-franchises terug, maar hiervan laten we het verrassingselement graag in tact.

Naast bovengenoemde voorbeelden bevat 3D Land uiteraard ook weer alle kleine details die een game tot een Mario-game maken. Zo zien we natuurlijk alle vertrouwde vijanden weer terug, zijn er muzieknootjes te volgen voor een extra 1UP, vinden we overal schakelaars en maken zelfs de geheime wolken-levels uit de oudere Mario-games een rentree.

Tanuki Mario

Een van de belangrijkste gouwe ouwe die we terugzien is de Tanuki power-up. We kunnen er dan misschien niet mee vliegen zoals in Super Mario Bros. 3 maar het zweven dat dit magische blaadje mogelijk maakt zorgt wel voor erg leuke platformmomenten. Dit gaat vooral erg goed samen met het 3D-effect.

Gaat Mario in de game namelijk aan een grote afdaling beginnen dan zal de camera schuin boven hem hangen waardoor u een geweldig dieptegevoel krijgt. Daarnaast zorgt het 3D-effect ervoor dat het uitkienen van uw sprong en de lengte van het zweefmoment een heerlijk strategisch spel wordt. En niet geheel onbelangrijk; we kunnen met het pluizige Tanuki-staartje ook weer de nodige vijanden aan de kant meppen.

Een compleet nieuwe power-up is het Boemerang pak. Hiermee kunt u boemerangs werpen (goh), wat bijzonder handig blijkt te zijn voor het uitschakelen van vliegende vijanden. Verder is ook de Propellerkubus uit New Super Mario Bros. Wii weer aanwezig waarmee we de hoogte in kunnen. Super Mario 3D Land is boven alles een feest van herkenning dus. En daar ligt misschien ook een van weinige nadelen in verscholen. Hoewel het 3D-effect voor een geheel nieuwe Mario-ervaring zorgt had het ontwerp van de levels best iets gewaagder gemogen.

P-vleugel

Mocht u ondanks het handige Tanuki-pak en het 3D-effect nog steeds een level niet kunnen halen dan heeft Nintendo een extra hulpmiddel ingebouwd. Als u namelijk vijf keer sterft in een level krijgt u de 'optie' een onoverwinnelijkheidsblaadje te gebruiken waardoor vijanden u niet langer kunnen bezeren.

Valt u dan nog steeds in iedere afgrond die u tegenkomt dan kunt u er tot slot ook nog voor kiezen het level in zijn geheel over te slaan middels de aangeboden P-vleugel. Volstrekt 'not done' natuurlijk voor de echte die hards! Jammer is wel dat er geen consequenties verbonden zijn aan het gebruik van het onoverwinnelijkheidsblaadje, want hiermee kunt u relatief simpel alle geheimen en medailles in een level opsporen.

Koopa koning

De meeste gamers zullen pas in de tweede helft van de game te maken krijgen met deze hulpmiddelen omdat u relatief simpel door de eerste paar uur van de game vliegt. Bent u verbaasd dat u wel erg snel bij het kasteel van de Koopa koning bent aanbeland dan zal u bedrogen uitkomen. Daarna opent zich namelijk pas het tweede deel van de game en wordt de moeilijkheid tot ziekelijke hoogte opgekrikt.

In de acht 'speciale' werelden die dan beschikbaar komen zullen naast een aantal nieuwe ook eerdere levels uit de game de revue passeren, maar deze zijn dan wel volledig op de schop gegaan. Klinkt misschien als een goedkope manier om de speelduur te verlengen, maar de meeste levels zijn dermate aangepast met nieuwe vijanden, alternatieve routes en verse geheimen dat u zou zweren in compleet nieuwe levels rond te dwalen.

Remix

Een van de leukste elementen bij deze remix-levels is de belangrijke rol die tijd gaat spelen. Bij veel levels zal u namelijk starten met slechts een klein beetje tijd op de teller, en moet u dus op weg naar de vlag steeds stukjes tijd pakken door klokjes te verzamelen. En probeer dan nog maar eens netjes alle Sterrenmedailles te verzamelen! Doordat de levels vrij kort zijn is deze stress verrassend verslavend en wordt er een zwaar beroep gedaan op uw platform-ervaring.

© PXimport

Super Mario 3D Land bevat de bekende Mario platform-gameplay.

Het contrast tussen beide spelhelften is leuk uitgedokterd door Nintendo. Staan de eerste uren van de game volledig in het teken van scherpe humor, innovatieve gameplay en slimme optische 3D-illusies, zo keihard focust het tweede deel zich op uw hardcore gamingskills. Voor de casual gamers was het misschien leuker geweest wanneer Nintendo energie had gestoken in een reeks compleet nieuwe en eenvoudigere werelden, maar wilt u als hardcore platformspeler weer eens zwaar op de proef geteld worden dan zal 3D Land u zeker niet telleurstellen.

Reserve item

De besturing is even simpel als briljant. Hoewel we Mario met de Circle Pad besturen kan hij slechts in acht verschillende richtingen lopen. Iets dat heerlijk werkt met de semi 2D-gameplay. Verder gebruiken we enkele knoppen voor het nodige actiewerk en vinden we op het touchscreen een reserve-item. Met de vierpuntsdruktoets kunnen we tot slot nog de camera-een beetje bijsturen om bijvoorbeeld een mooi 3D aanzicht op het level te krijgen.

Een 3DS-game is natuurlijk nergens zonder StreetPass-ondersteuning, en ook met 3D Land kunnen we dus weer data uitwisselen met andere spelers als we deze op straat passeren. Zo ontvangt u soms nieuwe verrassingsblokjes en kunt u tegen de beste tijden van andere gamers racen. Jammer is wel dat u deze time trial-scores niet online van uw 3DS-vrienden kunt plukken.

Conclusie

Nintendo heeft met Super Mario 3D Land een topgame afgeleverd die niet alleen indruk maakt door een grafisch prachtige spelwereld en een heerlijke gameplay, ook bewijst Nintendo dat het 3D-effect meer kan zijn dan slechts een gimmick. De uitstekende moeilijkheidscurve - en de verrassingen die de game u constant naar het hoofd slingert - zorgen ervoor dat 3D Land alleen maar beter wordt naarmate u langer speelt. Vooral het tweede deel van de game is voor de hardcore gamers onder ons smullen geblazen. De aankleding van de levels had misschien iets fantasievoller gekund en ook was een online optie om de beste tijden met vrienden te delen leuk geweest, maar dat doet zeker geen afbreuk aan het feit dat we hier te maken hebben met de beste handheldgame van Mario ooit.

Super Mario 3D Land

Beoordeling 9/10

Platform Nintendo 3DS

Ontwikkelaar Nintendo

Uitgever Nintendo

PEGI 3+

Genre Platform

Pluspunten

Grafisch zeer indrukwekkend

Goed gebruik van 3D effect

Sterke moeilijkheidscurve

Heerlijke besturing

Minpunten

Geen online opties

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten