Tip: Inhoudsopgave maken in Word

Door: Martin Gijzemijter Martin | 11 april 2013 14:04

Apps & Software

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen, van die Word-documenten die er echt fantastisch uitzien met een automatisch bijgewerkte inhoudsopgave. Dat lijkt heel ingewikkeld, maar in werkelijkheid stelt het niet zoveel voor, het vereist alleen een geordende manier van werken. Het is dus goed om te weten dat ook jij in een handomdraai een professionele inhoudsopgave kunt maken in je documenten.

Tekst voorbereiden

Het belangrijkste om te weten, is dat Word niet intelligent is. Natuurlijk, het is een heel slim programma, maar het kan niet voor zichzelf denken, laat staan voor jou. Kortom, jij zult Word precies moeten vertellen hoe de tekst in je inhoudsopgave moet worden ingedeeld.

Laten we dat eens heel eenvoudig doen met hoofdstuktitels. Stel je hebt vier hoofdstukken, en elk hoofdstuk begin je met de kop Hoofdstuk (plus het bijbehorende getal uiteraard). Dan heb je voor jezelf een indeling gemaakt.

Laten we voor het gemak nog een subkop aan ieder hoofdstuk toevoegen, oftewel een regel tekst onder het kopje. We hebben nu kopjes genoemd, maar dat zijn ze alleen in ons hoofd, Word kan dat niet zien. Daarom gaan we nu Word vertellen wat een kop is en wat een subkop is.

Selecteer de tekst waarvan je een kop wilt maken, bijvoorbeeld Hoofdstuk 1, en klik vervolgens op het tabblad Start linksboven, en vervolgens in het lint bij Stijlen op Kop 1. Selecteer nu de subkop (dus de regel tekst daaronder) en klik in het lint op Kop 2. Doe dit voor alle hoofdstukkoppen en subkoppen.

Je moet koppen en subkoppen toewijzen om Word te vertellen hoe het moet worden ingedeeld.

Inhoudsopgave genereren

Je hebt nu Word precies verteld welke stukken tekst welke functie hebben. Dat is voldoende om een inhoudsopgave te genereren. Klik met de muis op een plek in het document helemaal aan het begin (dus vóór alle tekst), en klik vervolgens op het tabblad Verwijzingen en daarna links in het lint op Inhoudsopgave.

Wanneer je klikt op deze knop, zie je al direct hoe dit werkt en waarom je kopstijlen hebt toegekend aan bepaalde teksten. Kies voor Automatische inhoudsopgave 1 (je kunt later als je het leuk vindt experimenteren met verschillende soorten uiterlijk, maar voor nu is het belangrijk dat je begrijpt hoe een inhoudsopgave werkt). De inhoudsopgave wordt nu automatisch gegenereerd. Je ziet dat de hoofdstuktitels (Kop 1) als hoofdindeling wordt getoond, met daaronder de subtitels (Kop 2). Je kunt het zo bont maken als je wilt, want er is ook nog een opmaak Kop 3 enzovoort.

Inhoudsopgave bijwerken

Achter de kop zie je staan op welke pagina het betreffende gedeelte begint. Wanneer je de Ctrl-toets ingedrukt houdt en op zo’n paginanummer klikt, springt Word daar automatisch heen. Handig als je snel even iets wilt aanpassen.

Maar als je dan iets hebt aangepast, bijvoorbeeld in een kop, of je hebt een aantal koppen toegevoegd, hoe verander je dan de inhoudsopgave? Veel mensen verwijderen de gehele inhoudsopgave en genereren deze opnieuw, maar dat is niet nodig.

Hoewel de inhoudsopgave zichzelf niet ververst, kun je hem wel dwingen om dat te doen. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op de inhoudsopgave en vervolgens op Veld bijwerken. Je krijgt nu twee opties, kies daarbij voor In z’n geheel bijwerken. De inhoudsopgave wordt nu bijgewerkt, en de aanpassingen die je hebt gedaan in de koppen zijn nu ook zichtbaar in de inhoud.