TomTom levert locatiedata aan Twitter

Door: | 15 juni 2010 13:06

Apps & Software

Met behulp van TomToms database toont Twitter sinds maandag locatiegegevens in tweets. De introductie van Twitter Places gaat gepaard met diverse bugs.

TomTom is een van de twee partners die betrokken is bij Twitter Places. Samen met bedrijvengids Localeze levert TomTom de database waarmee Twitter gps-coördinaten kan omzetten in specifieke, concrete locaties. Financiële details over de samenwerking zijn niet bekendgemaakt.

Het gaat bij de overeenkomst om een database van 'points of interest', en niet om digitale kaarten, zoals ANP abusievelijk meldt.

65 landen

Twitter Places is maandag aangekondigd, en wordt de komende week uitgerold naar 65 landen. De functie stelt gebruikers in staat om op basis van gps berichten te verrijken met een locatie, zoals Amsterdam CS of 'Café op de Hoek'.

Twitter Places is voorlopig alleen beschikbaar via twitter.com en mobile.twitter.com vanaf apparaten met gps. De functie is verwerkt in de api (application programming interface) voor developers, zodat ook applicaties als TweetDeck en Seesmic binnenkort met locatie kunnen gaan werken.

Liegen kan ook

In het vak waar gebruikers berichten schrijven staat een “add your location”-knop, met de locatie van de gebruiker. Het is echter ook mogelijk om te liegen over je locatie, en zelf iets geheel anders op te geven.

Gebruikers kunnen Twitter doorzoeken op een specifieke locatie. Naast tweets, worden ook check-ins van Foursquare en Gowalla getoond bij gezochte locaties.

Concurrent Google Places

Voor Twitter biedt Places financieel interessante mogelijkheden. Marketeers kunnen via de functie heel specifieke gebruikers op een bepaalde locatie bereiken. Volgens SearchEngineLand is Twitter Places ook een krachtige concurrent voor Google Places om dé bedrijvengids van het internet te worden. De constante stroom relevante tweets is immers veel rijker en actueler dan de recensies die nu te vinden zijn op Google Places.

De introductie van Places zorgde vannacht voor een urenlange technische storing. Om circa 5 uur vanochtend Nederlandse tijd startten de problemen, waardoor Twitter soms onbereikbaar was, of tweets dubbel of nog vaker verschenen.

Bron: Webwereld.nl