Tweaks voor Excel 2010

Door: | 16 mei 2011 15:05

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

In de vorige artikel lieten we zien hoe u het onderste uit de kan haalt bij de 2010-versies van PowerPoint, Word en Outlook. Nu is het de beurt aan Excel 2010. We leggen uit hoe u deze programma's volledig naar uw hand zet en we geven een overzicht van de beste tweaks.

1. Printvoorbeeld

Bent u benieuwd naar hoe het Excel-werkblad eruitziet zodra het uit de printer komt rollen? U kunt gebruikmaken van de weergave 'pagina-eindevoorbeeld'. Hiermee ziet u hoe de pagina in verschillende delen wordt afgedrukt. Kies voor de tab Beeld en klik in de groep Werkmapweergaven op Pagina-eindevoorbeeld. Excel toont nu hoe het document wordt gesplitst. Bent u niet tevreden met de splitsing? U kunt de splitsingslijn verplaatsen. Excel past de grootte van het werkblad automatisch aan, zodat de afdruk altijd op het papier past.

Bekijk via Pagina-eindevoorbeeld hoe uw afdruk er uiteindelijk uit zal zien.

2. Visualisatie

Wilt u snel een grafiek of visualisatie maken op basis van de data uit uw werkblad? Open het werkblad met de waarden op basis waarvan u een grafiek wilt maken. Hierna kiest u voor Voorwaardelijke opmaak. U vindt deze optie op de tab Start. Excel vraagt welke grafiek u wilt gebruiken. U kunt kiezen tussen Gegevensbalken, Kleurenschalen en Pictogramseries. Als u voor de laatstgenoemde optie kiest, kunt u elke waarde een specifiek pictogram geven waarmee u snel ziet of hij positief of negatief is.

U kunt in Excel 2010 snel een visualisatie tevoorschijn toveren.

3. Sparklines

Sparklines vormen een van de belangrijke verbeteringen in Excel 2010. U kunt sparklines beschouwen als minigrafiekjes binnen een cel die het verloop van de waarden tonen. Selecteer de waarden waarvan u een sparkline wilt maken en selecteer de tab Invoegen. In de sectie Sparklines kiest u voor Lijn. Geef de cel op waar u de sparkline wilt plaatsen, waarna u zult zien dat hij wordt ingevoegd. Behalve een lijn kunt u ook andere sparklines maken. Kies voor Kolom of Winst/verlies.

4. Werkbladen groeperen

Stel, u werkt met meerdere werkbladen en wilt de indeling voor alle bladen gelijktrekken. Door werkbladen te groeperen, kunt u de lay-out in één keer op alle bladen toepassen. Hetzelfde geldt voor het in één keer toevoegen van inhoud aan meerdere tabbladen. Klik met de rechtermuisknop op een van de tabbladen (onderin het venster) en kies voor Alle bladen selecteren. U kunt ook losse bladen aan elkaar koppelen. Klik op de tab terwijl u de Ctrl-toets houdt ingedrukt en klik vervolgens op elke tab die u wilt koppelen. U herkent gegroepeerde tabs aan het bijschrift Groep, bovenin de titelbalk van Excel.

Door meerdere tabbladen te groeperen, kunt u de lay-out ervan in één keer aanpassen.

5. Alles selecteren

Wilt u het volledige werkblad selecteren met Ctrl+A? U zult merken dat alleen de huidige regio wordt geselecteerd. Om alsnog het volledige werkblad te selecteren, drukt u nogmaals op Ctrl+A, zodat het volledige bereik alsnog wordt geselecteerd. U bent overigens niet afhankelijk van de genoemde toetsencombinatie. Als u op het knopje met het pijltje (linksboven in het werkblad) klikt, wordt het volledige werkblad ook geselecteerd.

Snel gemiddelde en som

U kunt snel het gemiddelde of de som van een reeks waarden opvragen. Als u de betreffende reeks selecteert, ziet u onderin de statusbalk van Excel direct zowel het gemiddelde als de som. Bovendien geeft Excel aan hoeveel cellen er zijn geselecteerd.