© PXimport

Tweaks voor Word 2010

Geplaatst: 5 april 2011 - 09:59

Aangepast: 16 november 2022 - 10:27

Dennis Gandasoebrata

Office 2010 biedt een grote hoeveelheid opties waarmee de programma's uit het pakket vlotter werken. Als u bovendien wat slimme extra trucs toepast, werken de Office-programma's zelfs nog beter. In dit artikel geven we u de beste tips om Word 2010 te optimaliseren!

1. Snel navigeren

Als u met een groot document werkt, is het wel zo handig als u snel door de verschillende bladzijden kunt navigeren. Nieuw in Word 2010 is het aparte navigatievenster, dat een verkleinde weergave toont van de losse pagina's. Open het document waarmee u wilt werken en klik op de tab Beeld. Kies voor de optie Navigatievenster (in de sectie Weergeven) en klik hier op de tweede tab. Er verschijnt nu een overzicht met miniatuurweergaven, waarbij u op de pagina kunt klikken waar u snel naartoe wilt springen.

© PXimport

Via het aparte navigatievenster springt u snel naar een andere pagina.

2. Overal bij uw documenten

Word 2010 en PowerPoint 2010 kennen een sterke integratie met Windows Live SkyDrive. Dit is een online opslagdienst van Microsoft die 25 GB aan online ruimte biedt. U kunt er uw foto's en video's, maar ook Office 2010-documenten opslaan. In Word of PowerPoint opent u het document dat u op uw SkyDrive wilt opslaan. Kies vervolgens voor Bestand / Opslaan en verzenden. Kies Opslaan naar web en klik daarna op de knop Aanmelden. Er wordt nu gevraagd om uw Windows Live ID-gegevens. Hebt u deze niet, dan kunt u eerst een account aanmaken. Klik op de koppeling Aanmelden voor Windows Live SkyDrive. Nadat u zich hebt aangemeld, verschijnt de inhoud van uw SkyDrive-account. U kunt een nieuwe map aanmaken of een bestaande map selecteren. Sla het bestand vervolgens op.

3. Geen persoonlijke gegevens

Wilt u voorkomen dat Word persoonlijke gegevens van u opslaat bij een document, bijvoorbeeld wie de auteur is of door wie het document voor het laatst is opgeslagen? In versie 2010 vindt u een hulpje dat uw document onderzoekt op persoonlijke gegevens en dat ze desgewenst verwijdert. Kies het Word-document dat u van de gegevens wilt ontdoen en kies Bestand / Info. Klik op Controleren op problemen, waarna een nieuw menu verschijnt. Kies hier voor Document controleren. Selecteer de gebieden waarop u het document wilt onderzoeken en klik op Controleren. Na afloop ziet u welke eigenschappen het document heeft en hebt u de mogelijkheid om het betreffende bestand anoniem te maken.

© PXimport

Controleer uw documenten op persoonlijke gegevens.

4. Losse afbeeldingen

U herkent het wellicht: u gebruikt een afbeelding in uw document maar komt erachter dat u de achtergrond liever wilt verwijderen, zodat de afbeelding 'los' op het papier terechtkomt. Voorheen had u hier een extern programma voor nodig, maar met Word 2010 is dat veranderd. Kies de afbeelding die u wilt gebruiken en plak of sleep hem in uw Word-document. Vervolgens selecteert u de afbeelding en klikt u op de tab Opmaak. Klik op de knop Achtergrond verwijderen. U kunt vervolgens aangeven of de gemarkeerde gebieden moeten worden behouden of juist worden verwijderd. Bevestig alles met een klik op Wijzigingen behouden.

5. Schermafbeelding invoegen

Word 2010 beschikt over een ingebouwde functie voor het maken van een schermafbeelding. Dit is handig als u snel een afbeelding van een website wilt gebruiken of een ander onderdeel van uw beeldscherm in het Word-document wilt invoegen. Klik op de tab Invoegen en vervolgens op de knop Schermafbeelding. Word laat zien welke vensters zijn geopend en het biedt de mogelijkheid om deze vensters in het document op te nemen. Gelukkig hoeft u hier geen genoegen mee te nemen en kunt u ook een eigen scherm­afbeelding maken. Klik daarvoor op Schermopname. Vervolgens geeft u het gebied aan dat u wilt vastleggen. Sleep het gedeelte hiernaartoe en laat de muisaanwijzer los. De afbeelding wordt direct ingevoegd.

© PXimport

In Word 2010 kunt u direct een schermafbeelding invoegen, zonder dat daar externe programma's voor nodig zijn.

6. Plakken deluxe

Als u een tekst in Word wilt plakken, kunt u dit op verschillende manieren doen. Druk op Ctrl+V om de tekst te plakken. Er verschijnt een klein menu over de geplakte tekst. Als u nu op Ctrl drukt, kunt u kiezen uit drie plakopties: Opmaak van bron behouden, Opmaak samenvoegen en Alleen tekst behouden. Deze tip werkt overigens in alle Office 2010-programma's, dus ook in PowerPoint 2010.

Snel door het lint

U hoeft niet per se gebruik te maken van de muis om het lint in Word 2010 en PowerPoint 2010 te bedienen. Ook liefhebbers van het toetsenbord kunnen prima hun weg door het lint vinden. Als u op de Alt-toets drukt, verschijnen er kleine letters naast ieder onderdeel van het lint. Druk op de corresponderende toets op uw toetsenbord om het betreffende onderdeel van het lint te activeren.

7. Eigen lint

Het lint is als onderdeel al een tijdje bekend (het werd geïntroduceerd in Office 2007), maar pas sinds versie 2010 kunt u het aan uw eigen wensen aanpassen en naar eigen inzicht indelen. Start Word of PowerPoint, klik op Bestand en kies Opties. Vervolgens kiest u Lint aanpassen. Aan de linkerkant van het venster ziet u de beschikbare opdrachten, terwijl u rechts de tabbladen ziet. Selecteer links het commando dat u wilt toevoegen en gebruik de knoppen Toevoegen en Verwijderen in het midden om de inhoud van het menu aan te passen. Tevreden? Klik op OK.

© PXimport

In Office 2010 kunt u het lint volledig naar uw hand zetten.

8. Instellingen behouden

Stel, u hebt meerdere computers of u wilt Office 2010 opnieuw installeren. Uw met zorg samengestelde lint gaat dan verloren. Of niet? Met de functie Importeren en exporteren kunt u de instellingen voor het lint veiligstellen en in uw nieuwe installatie (of op een andere computer waarop u Office 2010 ook gebruikt) importeren. Dit bespaart aardig wat tijd. U vindt de functie in het venster Opties voor Word. Bij Aanpassingen kiest u voor Importeren en exporteren. Kies Alle aanpassingen exporteren. Op de andere computer of na de nieuwe installatie van Office 2010 kiest u in dit venster bij Aanpassingen voor Aanpassingsbestand importeren. Uw eigen instellingen zijn weer beschikbaar.

9. Bloggen vanuit Word

U kunt Word 2010 prima gebruiken om uw weblog bij te houden. In Word kiest u voor Bestand / Nieuw en vervolgens voor Blogbericht. Word vraagt u nu welke weblog-instellingen u wilt gebruiken. Geeft dit aan en bevestig met een klik op Maken. Er verschijnt nu een compacte wizard waarin u wordt gevraagd welke weblogdienst u gebruikt. Klik op Nu registreren. Dit hoeft u overigens niet per se te doen, het is geen enkel probleem als u kiest voor Later registreren. Kies nu de provider waar u gebruik van maakt. Als uw provider niet wordt vermeld, klikt u op Mijn provider staat niet in de lijst. Vervolgens geeft u de url voor de weblogberichten op, tezamen met de gebruikersnaam en het wachtwoord. Plaats een vinkje bij Wachtwoord onthouden en klik op OK om u bij de service aan te melden.

© PXimport

U kunt Word ook gebruiken om uw weblog bij te houden.

Zodra u de gegevens hebt opgegeven, kunt u uw blogposting schrijven. Er verschijnt een nieuw tabblad, genaamd Blogposting. Via de knop Publiceren kunt u uw posting online zetten. U kunt er ook voor kiezen om het concept online te zetten, door op de pijl onder de knop te klikken en voor Publiceren als concept te kiezen. Via de knop Accounts beheren (rechts op de ribbon) kunt u uw bestaande weblogaccounts onderhouden en beheren. Via het tabblad Invoegen kunt u extra elementen invoegen, zoals afbeeldingen, vormen en grafieken. Ook hyperlinks kunt u via dit venster invoegen in uw blogposting.

10. Miniwerkbalk uitschakelen

Telkens als u een tekstdeel in Word selecteert, verschijnt er een miniwerkbalk met opties. Daarmee kunt u onder andere het lettertype aanpassen en de tekstindeling veranderen. Als u geen behoefte aan deze balk hebt, kunt u hem uitschakelen. Kies Bestand / Opties. In de sectie Algemeenhaalt u het vinkje weg bij Miniwerkbalk weergeven bij selectie. Klik ten slotte op OK. De balk zal u voortaan niet meer lastigvallen.

11. Snel naar pdf

Wilt u uw Word-document delen met anderen en hebt u liever niet dat er aanpassingen in worden aangebracht? Eindelijk kunt u standaard uw Word-documenten opslaan als pdf. Kies Bestand / Opslaan en verzenden. Selecteer vervolgens PDF- of XPS-document maken en klik op PDF of XPS maken. Geef het document een geschikte naam en sla het op als pdf-bestand. Overigens kunt u deze stap ook toepassen in PowerPoint. Kies daarbij Bestand / Opslaan en verzenden / PDF- of XPS-document maken. Geef het document een geschikte naam en sla het op.

© PXimport

Sla uw Word-document op in het universele pdf-formaat.

12. Meerdere versies

Het versiebeheer van Office 2010 is flink verbeterd. Automatisch maakt Word, overigens net als PowerPoint, op gezette tijden een back-up van het document waaraan u werkt. Handig hieraan is het feit dat er meerdere versies ontstaan. In geval van nood kunt u dus terugkeren naar een eerdere versie, bijvoorbeeld als u veranderingen hebt doorgevoerd waar u niet tevreden over bent. Klik op Bestand en kies Info. In het vak Versies vindt u een overzicht van de opgeslagen documenten. Klik op de knop Versies beheren voor meer opties. Klik vervolgens op een eerder opgeslagen bestand om terug te keren naar een oudere versie. Deze wordt geopend in een nieuw venster, waarbij u de mogelijkheid hebt om de documentversie onder een andere naam op te slaan. Klik op de knop Herstellen als u de laatst opgeslagen versie wilt overschrijven door de geselecteerde versie.

© PXimport

U kunt in Word altijd terugkeren naar een eerder opgeslagen versie van een document.

13. Sneller toegang

Er zijn verschillende manieren om snel toegang te krijgen tot documenten die u onlangs hebt gemaakt. U kunt hiervoor gebruikmaken van de Jump List (klik met rechts op de Word-knop in de taakbalk en kijk onder Recent), maar er is meer mogelijk. In Word (of in PowerPoint) kiest u voor Bestand. Onder Recent vindt u niet alleen een overzicht met recente documenten, maar ook een overzicht met de locaties waar ze staan. U kunt de toegang tot onlangs geopende documenten nog verder versnellen. Kies het gewenste aantal documenten bij Snel toegang tot dit aantal onlangs geopende documenten en plaats een vinkje naast deze optie. Het menu aan de linkerzijde wordt uitgebreid met snelkoppelingen naar de documenten. Daarnaast kunt u veel gebruikte items uit de lijst met documenten vastmaken aan de lijst. Klik op de punaise naast het document om het een vaste plaats te geven.

Online

Hebt u uw eigen computer niet bij de hand en wilt u nog een aanpassing in uw Word- of PowerPoint-document aanbrengen? U kunt daarvoor gebruikmaken van een andere computer, ongeacht of hier Office 2010 op is geïnstalleerd. Met behulp van Office Web Apps kunt u uw Word- en PowerPoint-documenten openen en (eenvoudig) bewerken. Kenmerkend aan deze apps is dat ze in de browser draaien, zodat u geen lokale versie van Word of PowerPoint nodig hebt. Ga naar Office Live. Nadat u zich hebt aangemeld, worden uw bestanden geladen. Hier ziet u onder meer de documenten die u onlangs op SkyDrive hebt gezet. Rechts ziet u de mogelijkheid om een nieuw Word-, Excel-, PowerPoint- of OneNote-document te maken. In het menu aan de linkerkant van het venster vindt u de mappenstructuur.

14. Plaatjes!

Stel, u hebt een rapport met een groot aantal afbeeldingen die u ook voor andere documenten of op uw website wilt gebruiken. Word beschikt over een heel eenvoudig te gebruiken functie waarmee u een afbeelding snel uit een document kunt halen om hem apart op te slaan. Klik met de rechtermuisknop op de afbeelding en kies voor Opslaan als afbeelding. Geef het bestand een naam en sla het op. U kunt het vervolgens in andere programma's gebruiken!

© PXimport

Door een afbeelding vanuit een document los op te slaan, kunt u hem ook in een ander programma gebruiken.

Lint op dieet

Het lint is weliswaar waardevol voor Word en PowerPoint, maar het neemt aardig wat ruimte in beslag. U kunt het lint echter flink verkleinen. Klik op het pijltje dat u rechtsboven in het venster ziet, zodat het lint inschuift. Nog handiger is het gebruik van de toetscombinatie Ctrl+F1. Het lint wordt hiermee verborgen. Als u het weer nodig hebt, drukt u nogmaals op deze toetscombinatie, zodat het weer tevoorschijn komt.

© PXimport

U kunt het lint op dieet zetten, wat handig is als u op een compact scherm werkt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten