Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Uw antivirussoftware: gratis of duurbetaald?

Door: Ignace de Groot | 27 februari 2012 16:39

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Met een onbeschermd systeem het internet opgaan, dubieuze software installeren of usb-opslagmedia aansluiten, het kan u snel duur komen te staan. Dat weet u, en dus probeert u uw pc goed te beveiligen. Daar hoort uiteraard ook een antiviruspakket bij, maar welke? De verleiding is groot om een gratis programma te installeren, maar zitten er adders onder het gras?

Het grootste argument om een gratis antiviruspakket te installeren, is u uiteraard bekend: het kost niets. Maar zijn er ook argumenten die tegen zo'n gratis programma pleiten? Als we de producenten van betaalde beveiligingstools mogen geloven, zijn die er zeker. In dit artikel gaan we na welke tegenargumenten zij menen te ontdekken en in hoeverre u daar rekening mee moet houden.

Fabrikanten van antiviruspakketten geven op hun website de verschillen tussen de gratis en betaalde software aan.

1. De groei van gratis

Tussen mei en augustus 2011 heeft OPSWAT, een Amerikaans bedrijf voor beveiligingstoepassingen, wereldwijd op zo'n 37.000 Windows-pc's onderzocht welke antiviruspakketten er geïnstalleerd waren. In de top vijf vinden we, van boven naar beneden, de programma's terug van Avast Software, AVG Technologies, Avira GMBH, Microsoft en Symantec. Het zal u ongetwijfeld niet ontgaan dat de top vier bestaat uit bedrijven die (ook of vooral) gratis antiviruspakketten verspreiden. Sterker nog, samen weten deze vier producenten meer dan 50% marktaandeel in te palmen. Dat het niet om een tijdelijke of uitzonderlijke situatie gaat, maken de voorafgaande kwartaalanalyses van OPSWAT duidelijk. Ook daar eisen gratis antivirusproducten het leeuwendeel van de markt op en deze tendens blijkt de laatste tijd nog in stijgende lijn te gaan. Vooral de groei van het antivirusproduct avast!, van Tsjechische origine, valt op: tussen maart en augustus 2011 steeg het aandeel van avast! gemiddeld met 4%, zowel wereldwijd als in de Verenigde Staten.

De bedrijven met de hoogste marktaandelen verspreiden ook gratis antivirusproducten. Bron: OPSWAT

AppRemover

Bent u uiteindelijk toch niet zo tevreden over het geïnstalleerde beveiligingsprogramma en wenst u naar een ander pakket over te stappen? Aangezien het doorgaans niet aan te raden is twee antivirustools simultaan op uw pc actief te hebben, doet u er goed aan het oude programma eerst te verwijderen. Dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk: sommige tools blijken zich diep in uw systeem te hebben genesteld en laten na 'verwijdering' nog allerlei restjes op uw schijf of in het register achter. In het slechtste geval kan dat tot conflicten of instabiliteit leiden. Precies daarom voorziet OPSWAT in de gratis Windows-tool AppRemover. Die zoekt gericht naar (eventuele restanten van) tientallen mogelijke beveiligingstools op uw systeem en kan deze grondig verwijderen. OPSWAT stelt trouwens zijn kwartaalanalyses samen op basis van de feedback die deze tool (anoniem) doorstuurt.

AppRemover: beveiligingsprogramma niet langer gewenst? Weg ermee!

2. Freemium

Om gebruikers aan te trekken, zweren heel wat aanbieders van gratis antivirusprogramma's bij het zogenoemde freemium-model, een samentrekking van 'free' en 'premium'. Het komt er op neer dat ze de gebruiker in eerste instantie over de streep trekken met een gratis, maar ietwat uitgekleed product. Ze hopen dan dat de gebruiker bereid zal zijn om de knip te trekken voor extra functies en mogelijkheden, omdat hij dan al aan het programma gewend is geraakt. Bovendien zorgen deze gebruikers voor de onmisbare mond-tot-mondreclame en zijn sommige enthousiastelingen zelfs niet te beroerd het supportforum te bemannen. Kostenbesparend, dat in elk geval, maar ook professioneel?

Hoe dan ook, dit model vinden we onder meer terug bij het 'winnende' duo avast! en AVG. Het blijkt vaak een commerciële evenwichtsoefening tussen het aanprijzen van de kwaliteiten van de gratis versie (zodat de gebruiker de overstap waagt) en het duidelijk maken dat die gratis versie uiteindelijk niet voldoet (zodat de gebruiker uiteindelijk voor de betaalde variant overstag gaat).

0 Reacties op: Uw antivirussoftware: gratis of duurbetaald?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.