Wat wint Microsoft met de negatieve Scroogled-campagne?

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie | 22 oktober 2013 11:10

Nieuws

ACHTERGROND - Microsoft heeft een tijdje geleden een anti-Google-campagne opgezet onder de naam Scroogled en volgens twee bedrijven legt dat de softwaregigant geen windeieren. Maar als we wat beter naar de cijfers kijken, kunnen we ons afvragen of Microsoft zijn geld niet weggooit met deze campagne.

Het reclame-offensief 'Scroogled' is niet bepaald vriendelijk en met de campagne opent Microsoft keihard de aanval op rivaal Google. Het zoekbedrijf wordt daarin bekritiseerd vanwege privacyschendingen, slechte zoekresultaten en meer. Dit soort harde campagnes is ongebruikelijk in de wereld van doorgaans optimistische tech-reclames. En het lijkt te werken.

Bing overwogen

Ad Age beschrijft dat de gebruikte tactiek smerig is, maar effect sorteert. Cijfers van twee marketingbureaus en los onderzoek van Microsoft lijken uit te wijzen dat de reputatie van Google wordt besmeurd en dat consumenten producten van Microsoft, zoals de zoekmachine Bing, serieus overwegen.

Het bedrijf Ace Metrix mat de effectiviteit van de advertenties en noteert dat 53 procent van de gebruikers die de Scroogled-campagne hadden gezien Bing in een ander daglicht bekeken of meer informatie over Bing probeerden vinden. Een ander bedrijf, Advertising Benchmark Index, kwam tot een soortgelijke conclusie.

Spindoctor doet marketing

Moddergooiende reclamecampagnes zijn populair bij politici, maar zeldzaam in de IT-wereld. Het kan dan ook geen verrassing zijn dat de persoon achter deze campagne een bekende spindoctor is, Mark Penn, die betrokken was bij diverse politieke campagnes en een adviseur voor president Clinton was. Maar wat het goed doet in de politiek, werkt misschien minder goed in de wereld van consumententechnologie. Ad Age meldt dat de Scroogled-advertenties minder effectief zijn dan reclames waarin producten naast elkaar worden vergeleken.

De Scroogled-campagne zou dan ook bedoeld zijn om hardcore Google-gebruikers te laten twijfelen over diens diensten, terwijl de productvergelijking is bedoeld voor het overhalen van consumenten die vergelijkend warenonderzoek verrichten. Ad Age tekent daarbij aan dat de minder negatieve reclames financieel logischer zijn.

Marktaandeel vergeleken

Maar wat echt werkt, kan niet worden gemeten door marketingbureaus, maar alleen door marktaandeel. En als we daarnaar kijken, zien we dat de Scroogled-campagne wat zoekcijfers betreft maar weinig heeft opgeleverd. Google staat volgens de laatste cijfers van comScore nog steeds aan de top in de VS met een marge van 48,9 procent (66,9 procent voor Google; 18 procent voor Bing).

Een maand eerder was die marge 48,8 procent. In mei zat Google op 66,7 procent en Bing op 17,4. Dat is een marge van 49,3 procent. Dat betekent dat Microsoft in bijna een half jaar 0,6 procentpunten is opgeschoven.

Penn's negatieve campagne lijkt dus niet zoveel op te leveren voor Microsoft.

Bron: ComputerWorld.