Wat ziet Google in Fossil?

Door: Justin Doornekamp | 23 januari 2019 17:50

Blog

Google heeft een opmerkelijke deal gesloten met horlogemaker Fossil ter waarde van maar liefst 40 miljoen dollar. De internetgigant ziet namelijk wel wat in de smartwatchtechnologie van Fossil en neemt ook wat werknemers over. Waarom is Fossil zo interessant voor Google?

Google heeft door de deal nu een nog groter team in huis dat kan werken aan het WearOS-besturingssysteem voor slimme horloges, dat tot kort geleden Android Wear heette. Wear OS kan zeker wel een update gebruiken om de concurrentie bij te houden. Wellicht is er ook nog tijd vrij om aan nieuwe smartwatches te werken.

Zijn de smartwatches van Fossil zo bijzonder dan? De horloges van Fossil zorgden nou niet bepaald voor een revolutie. De Q Marshal viel bijvoorbeeld erg tegen. Zo werd op de hardware juist teveel beknibbeld: het scherm is horizontaal afgesneden, heeft slechte kijkhoeken en geen lichtsensor. Over de Q Grant en Q Activist waren we beter te spreken en slaan vooral een brug tussen een smartwatch en een traditioneel horloge. Maar omdat het in beide gevallen om een hybride smartwatch met een traditioneel uurwerk gaat lever je in op functionaliteit.

Wie op zoek is naar een mooi horloge, met enkele voordelen van een smartwatch, of een smartwatch die wél elegant is, heeft met de Fossil Q Activist een uitstekende optie gekregen.

Nieuwe stap

Het lijkt dan ook niet voor de hand liggend dat Google de bestaande technologie van Fossil in handen heeft gekregen, maar eerder de nieuwste snufjes waar het team van de horlogemaker nu aan werkt. Uitspraken van Greg McKelvey, vicepresident bij Fossil, bevestigen dat. McKelvey stelt dat de samenwerking tussen Google en Fossil moet uitmonden in nieuwe productinnovaties die nog niet op de markt te vinden zijn.

De technologie van Fossil komt trouwens niet uit de eigen stal, maar is afkomstig van het door Fossil overgenomen Misfit in 2015. Voor de overname betaalde de horlogemaker toen 260 miljoen dollar.

Trouw

Google liet zelf niet weten waarom het voor Fossil koos en welke innovaties we kunnen verwachten. Fossil is Google wel al vanaf het begin trouw gebleven door zijn slimme horloges te laten draaien op het WearOS-besturingssysteem van de internetgigant. Dat zal Google zeker waarderen, gezien het alle hulp kan gebruiken in de strijd tegen de concurrentie. De deal met Fossil kan voor de internetgigant dan ook een kans bieden om WearOS op de rail te krijgen en zo een waardige tegenstander te worden op de markt voor smartwatches.

0 Reactie(s) op: Wat ziet Google in Fossil?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.