Webshops draaien op voor bezorgkosten bij retour

Als een klant iets binnen de wettelijke bedenktermijn terugstuurt, krijgt die het betaalde bedrag volledig terug, inclusief de bezorgkosten van de heenzending, oordeelt het Europese Hof van Justitie.

Een Duitse consumentenorganistie had het postorderbedrijf Heine.de voor een Duitse rechter gesleept. De onderneming stelt namelijk in de voorwaarden dat klanten de verzendkosten niet terugkrijgen bij een retouractie. De zaak is doorgespeeld naar het Europese Hof van Justitie.

Volgens het Hof verbiedt de bestaande Richtlijn 'koop op afstand' dat klanten de oorspronkelijke bezorgkosten moeten betalen bij een retournering. Die kosten krijgt de winkelier dus voor de kiezen. Overigens zijn de kosten van het terugzenden van het product naar de verkoper wel voor de consument.

Minstens 7 dagen bedenktijd

De uitspraak van het Hof betreft 'koop of afstand', wat slaat op webwinkels en bedrijven die via de telefoon producten verkopen en vervolgens via de post verzenden. In Nederland hebben consumenten vanaf de dag van ontvangst wettelijk 7 werkdagen het recht om een koop op afstand te ontbinden. Webwinkels die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org geven zelfs 14 dagen bedenktijd.

Grote Nederlandse webwinkels als Bol.com en Alternate.nl schrijven in hun voorwaarden dat de oorspronkelijke bezorgkosten worden terugbetaald bij een annulering. Toch krijgt de Consumentenbond van tijd tot tijd signalen dat sommige internetwinkels de bezorgkosten niet terugbetalen.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten