Weer privacyprotest tegen Facebook

Door: | 30 maart 2010 11:03

Nieuws

Een nieuwe functie waarmee Facebook zijn dienst makkelijker wil aanbieden via externe sites stuit opnieuw op privacyprotesten. Het sociale netwerk zoekt teveel de grenzen op.

Facebook wil een aantal wijzigingen doorvoeren in zijn privacybeleid die het de site mogelijk maakt om makkelijker informatie van gebruikers te delen met externe sites. Dat schrijft Facebook in een weblogbericht. Sites moeten voor de nieuwe dienst, die lijkt op een uitbreiding van Facebook Connect, vooraf door Facebook worden goedgekeurd.

Als gebruikers ingelogd zijn op Facebook en daarna naar een van die sites gaan, krijgen die sites de beschikking over 'namen, profielplaatjes, geslacht, gebruiksnummers, verbindingen en allerlei gedeelde content die voor iedereen zichtbaar is gemaakt op de profielpagina'. Facebook is van plan de functie te testen met een kleine groep partners. Tegelijkertijd krijgen gebruikers extra opties om te kiezen voor een opt-out, maar hoe dat werkt is nog niet geheel duidelijk.

Kritiek

"Het is vergelijkbaar met Facebook Connect, maar dan hoeven gebruikers op de externe sites niet op de knop Connect te drukken", aldus Facebooks communicatiedirecteur Barry Schnitt tegenover Venturebeat. Facebook en de partnersites betalen elkaar niet voor de dienstverlening, zegt Schnitt. Het is volgens hem ook niet de bedoeling extra advertenties te verkopen met de nieuwe functies.

Privacyvoorstanders reageerden direct afwijzend, schrijft de Financial Times. "Ze blijven zich op het randje begeven", aldus Marc Rotenberg, directeur van het Electronic Privacy Information Center (EPIC). "Het probleem is dat Facebook kiest welke data in de categorie 'voor iedereen' valt en hoe die informatie gebruikt mag worden."

Profielen openbaar

In december zorgde een wijziging in Facebooks privacybeleid ook al voor veel ophef. De site veranderde de standaardinstelling van profielpagina's van privé naar openbaar. Gebruikers werden met een popup-venster op het nieuwe beleid gewezen en konden de instelling meteen meer veranderen, maar veel mensen klikten het venster zonder te lezen weer weg.

EPIC diende destijds over deze actie van Facebook een klacht in bij de Amerikaanse handelscommissie FTC. De privacy-organisatie overweegt nu opnieuw een klacht in te dienen of de bestaande aan te laten passen.

Bron: Webwereld