Consument wil internet, bellen en tv “à la carte”

Door: - - | 25 april 2018 14:08

Partner

Steeds meer consumenten vinden het vervelend om bij internet-, tv- en belabonnementen voor langere tijd vast te zitten aan dezelfde snelheid, hetzelfde zenderpakket of een vast aantal belminuten. De nieuwste abonnementsvormen brengen hier verandering in.

Je eet niet iedere dag hetzelfde en draagt ook niet altijd dezelfde kleren. Waarom is het dan zo dat veel providers je toch voor langere tijd proberen op te zadelen met dezelfde kanalen op tv of dezelfde internetsnelheid?

Dat wordt nu anders. Een klein aantal vooruitstrevende providers heeft geluisterd naar deze veel gehoorde klacht en biedt nu 2- of 3-in-1-pakketten waarbij je zelf aan de knoppen draait, in plaats van domweg kiezen tussen pakket A of pakket B. Een enkeling zoals Internet en TV van Telfort staat zelfs toe om maandelijks te veranderen.

Anders kijken, bellen en internetten

Dat deze nieuwe flexibele vorm aanslaat, was dan ook te verwachten. Wij Nederlanders houden er immers niet van om te betalen voor iets dat we slechts voor een klein deel gebruiken. Daarnaast is ook ons mediagedrag flink veranderd de afgelopen jaren.

Was een groot deel van de kijkers tot relatief kort geleden nog te porren voor een uitgebreid zenderpakket, tegenwoordig is dat wel anders. We kijken liever interactief – of nog beter – waar en wanneer het ons uitkomt. Geen wonder dat Netflix inmiddels al in de huiskamers van zo’n 2,4 miljoen huishoudens in Nederland is doorgedrongen.

Bovendien ‘consumeren’ we steeds vaker individueel via onze laptop, tablet of smartphone. En dat resulteert op piekmomenten in een overbelasting van onze verbinding, vooral als meerde huisgenoten gelijktijdig intensief van internet gebruik maken.

Maandelijks aanpassen

En dan is er nog de kwestie van het feit dat de keuze voor een bepaald pakket automatisch ervoor zorgt dat je er voor langere tijd aan vast zit. Veel aanbieders staan weliswaar toe dat je tijdens de abonnementsperiode bijstelt, maar dan alleen naar boven; met hogere maandlasten tot gevolg. Internet en TV van Telfort vormt hierop als één van de weinige een aangename uitzondering.

Klanten kunnen daar sinds kort maandelijks en zonder boetes individuele diensten bijstellen wanneer ze dit nodig vinden. Op die manier wordt het mogelijk om bijvoorbeeld het filmaanbod tijdens de donkere wintermaanden uit te breiden of de internetsnelheid te beperken wanneer je tijdens de zomermaanden toch wat vaker buiten de deur bent. En wordt de zomer erg regenachtig, dan verander je dit gewoon weer terug.

Handig is ook dat er extra diensten zoals bijvoorbeeld Spotify per maand kunnen worden in- of juist uitgeschakeld. Klanten profiteren zo enerzijds van het financiële voordeel dat ontstaat omdat verschillende diensten worden gebundeld, maar hebben tegelijkertijd de flexibiliteit om de inhoud ervan tussentijds – à la carte - te veranderen.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.