Zelfrijdende auto's: wat wel en niet zal veranderen

Door: - - | 24 mei 2018 14:20

Partner

Über, Google, Apple, Samsung en vrijwel alle autofabrikanten stoppen miljarden in de zelfrijdende auto. En wie al eens op de automatische piloot heeft (mee)gereden, verbaast zich over hoe efficiënt dit al gaat. De komst van de zelfrijdende auto is niet meer te stuiten, maar wat gaat er dan allemaal veranderen?

partner

Wist je dat alleen al Google meer dan een miljard in zijn zelfrijdende auto heeft gestopt? Niet alleen om auto’s te ontwikkelen die – net als de huidige Tesla’s – het rijden van je kunnen overnemen maar om volledig autonoom aan het verkeer deel te kunnen nemen. Dat betekent dat er nogal wat zaken op de weg zullen veranderen de komende jaren. De drie belangrijkste zetten we voor je op een rijtje.

Autokosten

De meeste auto’s staan 95% van de tijd stil terwijl er gedurende die tijd wel verzekeringspremie, afschrijving en wegenbelasting moet worden betaald. Bij een zelfrijdende auto (zeker wanneer deze volledig autonoom is) kan een voertuig vrijwel permanent worden ingezet. Net als bij machines in een fabriek zorgt deze hogere bezettingsgraad direct voor een lagere kilometerprijs.

En het voordeel is nog groter. De kans is namelijk groot dat zelfrijdende auto’s een stuk minder nerveus rijden dan jij dat doet. Dat zorgt dat de kosten voor brandstof en onderhoud waarschijnlijk nog lager zullen uitvallen. En omdat je straks onderweg gewoon kunt werken, verdien je tegelijkertijd geld. Kortom: zelfrijdende auto’s kunnen ervoor zorgen dat auto (laten) rijden weer betaalbaar wordt.

Files en parkeren

Er zijn experts die beweren dat de zelfrijdende auto het antwoord is op files en parkeerproblemen. Marieke Martens, hoogleraar Verkeersgedrag aan de Universiteit Twente denkt bijvoorbeeld dat er meer ruimte op de weg ontstaat door dit type auto automatisch dichter op elkaar te laten rijden. De blijft vraag of daarmee het aantal files echt afneemt en of we de verleiding kunnen weerstaan de automatische piloot uit te schakelen om – ramptoeristen die we zijn - een pechvogel op de andere rijbaan rustig te kunnen bekijken; met nieuw fileleed tot gevolg.

Iets soortgelijks geldt ook voor parkeren. Als we aan onze zelfrijdende auto net zo gehecht blijven als aan onze huidige vierwieler, dan zal het parkeerprobleem er niet minder op worden. Als we echter bereid zijn om onze auto niet voor de deur maar elders (automatisch) te laten parkeren, dan kan dit stukken efficiënter. En de winst is dubbel wanneer we meerdere auto’s intensief gaan delen.

Ongelukken en aansprakelijkheid

Of je je nu straks in je eigen auto laat rijden of zelf rijdt, de kans op een ongeluk blijft altijd aanwezig. Wat dat betreft is er geen verschil, al is inmiddels wel duidelijk dat de automatisch piloot in veel gevallen wat ‘defensiever’ aan het verkeer deelneemt en sneller kan ingrijpen.
Net als nu zul je je zelfrijdende heilige koe – en jezelf natuurlijk - goed moeten verzekeren; waarbij je de keuze hebt tussen WA, WA Plus en Allrisk.

Om je geheugen op te frissen: met de all risk autoverzekering – ook wel uitgebreide autoverzekering genoemd – is niet alleen schade aan andere auto’s gedekt maar ook de schade aan je eigen voertuig. Bij WA Plus (WA + autoverzekering of autoverzekering WA plus) is bepaalde schade aan je eigen voertuig ook verzekerd terwijl bij WA (Wettelijke aansprakelijkheidsverzekering auto of Autoverzekering WA) alleen de schade die is gedekt die je met je auto veroorzaakt bij anderen.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.