Panasonic GZW2004: Hollywood kleuren voor thuis

Door: partner-redactie | 02 september 2019 11:20

Partnerbijdrage

Je hebt er misschien nooit bij stil gestaan, maar het beeld dat we al zo lang op televisie bekijken is niet hetzelfde als wat de filmmaker in de studio ziet. Tot nu, want dankzij Panasonic haal je de magie van Hollywood naar de woonkamer.

Ontdekken welke OLED-tv bij je past? Ga dan snel naar Kieskeurig.nl!

Licht, kleur en…emotie

Die fijne schaduwnuances in een donkere scéne die maar net onthullen wat er in de schaduwen schuilt, geven het beeld een mysterieuze sfeer. Een sprankeltje licht ergens op de achtergrond roept het gevoel van hoop op. Wanneer het licht meer en meer het beeld vult en uiteindelijk bijna de woonkamer verlicht voelen we ons blij en sterk. Licht en donker zijn essentiële onderdelen in het arsenaal van de filmmaker. Zodanig dat we er zelfs heel wat stijlen mee benoemen. Denk maar aan claire-obscur of film noir. Ook kleuren hebben dat effect. Rood roept passie op, liefde, maar ook geweld en kracht. Oranje is een vriendelijke, gelukkige en warme kleur. Geel drukt waanzin uit, obsessie, ziekte. Groen associëren we met de natuur, met rust, maar ook met iets onheilspellends of giftig. En blauw is koud, intellectueel en melancholisch. De magie van een beeld zit soms in kleine, maar zeer belangrijke kleurnuances. Net daarom is het zo belangrijk dat je het beeld ziet zoals de filmmaker het zelf voor ogen had.

Het belang van HDR

Meer schaduwdetail, meer licht, meer kleur, dat zijn de kernwoorden die HDR (High Dynamic Range) beelden beschrijven. We laten Stefan Sonnenfeld, President & Senior Colorist at Company3 (Justice League – 2017, Wonder Woman – 2017, Star Wars The Force Awakens - 2015) aan het woord. “HDR brengt extra magie in onze films. Het is een veel grotere stap dan toen we overschakelden op HD. Al die extra nuances in donkere en heldere tinten zijn onwaarschijnlijk belangrijk. We kunnen het beeld donkerder maken, zonder schaduwdetail te verliezen. En lichtaccenten zijn veel intenser, zonder gewoon helemaal wit te worden. HDR is een ongelooflijk krachtig hulpmiddel voor filmmakers.”

Dat beaamt ook Dado Valentic, Color Scientist at Colourlab (Marco Polo - 2016, Game of Thrones - 2017). “HDR heeft de filmindustrie op ingrijpende wijze veranderd. Vroeger was je enige optie om van fantastische beelden te genieten naar de bioscoop gaan. Vandaag kan je ook thuis van fantastisch beeld genieten.” Hij benadrukt waarom filmmakers zo graag HDR gebruiken. “Filmmakers houden van natuurlijk licht, en zachte schaduwen. Zo laten ze films subtiele emoties uitdrukken, en dat is enkel mogelijk met HDR.”

Getuned én gebruikt door top Hollywood Coloristen

Maar net zo belangrijk is dat je thuis ook van dat beeld kunt genieten. Voor zijn OLED-schermen werkt Panasonic daarom samen met bekende Hollywood coloristen. Wat doet een colorist eigenlijk? “De colorist bewerkt het beeld zodat het emoties oproept door middel van kleur. Daarvoor luisteren we naar de filmmaker zodat we zijn visie perfect realiseren. Ik vind het fijn om beelden aan te passen zodat ze duidelijk een bepaalde sfeer en emoties oproepen. En natuurlijk willen we steeds betere tools om dat in de studio in real-time zo accuraat mogelijk te manipuleren. Maar daarvoor heb je een scherm nodig dat dat perfect kan tonen”, aldus Sonnenfeld.

Hij gaat verder, “De Panasonic GZW2004 kan dat, en dat is niet alleen voor mij een groot plezier, maar vooral ook voor de consument. Er worden miljoenen dollars uitgegeven om een stunt of scène op te zetten en uit te beelden op een zeer specifieke manier. Een representatief scherm is dan van het allerhoogste belang om ook thuis net dat effect te zien. De Panasonic toont exact wat wij zien in kleurkamer, wanneer we het beeld creëren. Zijn beeldkwaliteit, het contrast, de gesatureerde kleuren, de helderheid en de zachte nuances, het is gewoon perfect.”

“Mijn klanten merken bijna dagelijks op hoe fantastisch het beeld op deze Panasonic is. En ze gaan er vaak ook een kopen.” - Stefan Sonnenfeld

Dado Valentic, “Dat mensen thuis exact kunnen ervaren wat wij voor ogen hadden in de filmstudio, dat is fantastisch. Dat was tot hier toe niet mogelijk. Onze professionele monitoren waren nu eenmaal zoveel beter dan een tv. De kijker thuis zag maar een fractie van de nuances. Maar dat is nu voorbij!”