ROG Strix SCAR II GV504GW en GV704GW – Klaar voor de toekomst

Door: partner-redactie | 19 april 2019 11:27

Partnerbijdrage

Met de komst van de 20-series grafische kaarten van NVIDIA komen ook nieuwe gaming-laptops uit die beschikken over de nieuwe en aanzienlijk krachtigere generatie GPU’s. Bij ROG zijn dat de Strix SCAR II GV504GW en GV704GW, respectievelijk het 15”- en 17”-model van de SCAR II-lijn, een naam die bij veel gamers synoniem is voor machines met een stijlvol uiterlijk, prestaties van de bovenste plank en ongeëvenaarde bouwkwaliteit.

Met de lancering van de nieuwe Turing-microarchitectuur eind vorig jaar voegde NVIDIA een indrukwekkende hoeveelheid nieuwe mogelijkheden toe aan hun GeForce RTX-lijn van grafische kaarten. In de tweede generatie Strix SCAR-laptops, waar de bovengenoemde GV504GW en GV704GW deel van uitmaken, worden de nieuwe GeForce RTX-kaarten gecombineerd met een Intel Core i7-8750H, 16GB aan DDR4-geheugen en 256GB aan razendsnelle NVMe-opslag. Het resultaat: een lijn laptops die voor de voorzienbare toekomst geen moeite zal hebben met het aansturen van games en applicaties.

Nieuwe mogelijkheden

NVIDIA is niet zuinig geweest met de wijzigingen tussen de 20-series en de 10-series. Om te beginnen zijn de prestaties aanzienlijk hoger: de RTX 2070 die in de GV504GW en GV704GW zit is pakweg dertig procent sneller dan zijn voorganger, de GTX 1070. Een meer fundamentele wijzigingen aan de rekenkernen van deze grafische kaarten is voor gamers echter een nog betere aanleiding om enthousiast te worden over de RTX-lijn. In de 20-series zitten namelijk gespecialiseerde chips die bepaalde taken van de GPU op zich kunnen nemen, met aanzienlijke verbeteringen in grafische prestaties tot gevolg.

Binnen deze nieuwe chips zijn twee types te onderscheiden: de RT-cores en de Tensors-cores. De RT-cores maken het mogelijk om in realtime raytracing toe te passen in games, een techniek die vele malen realistischere reflecties en belichting oplevert dan conventionele technieken. Raytracing was voorheen niet mogelijk omdat het te zwaar is voor alleen de GPU om af te handelen, met name als dit 144 keer per seconde moet gebeuren. RT-cores nemen het raytracing-werk over van de GPU, waardoor realtime raytracing mogelijk wordt zonder dat het aantal frames per seconde een duikvlucht neemt.

Net zoals de RT-cores nemen de Tensor-cores een stukje werk van de GPU over, zodat deze meer tijd over heeft om andere grafische processen aan te sturen – met een hogere grafische kwaliteit tot gevolg. Bij de Tensor-cores is dit echter geen raytracing, maar het zogenaamde Deep Learning Super Sampling (DLSS) dat wordt overgenomen van de GPU. Bij DLSS wordt het beeld op een lagere resolutie gerenderd dan de schermresolutie, om vervolgens via een AI-algoritme het beeld op te schalen naar een hogere resolutie dan de schermresolutie, in de meeste gevallen 4K. Het gevolg is een scherper beeld met minder kartelrandjes, zonder dat de GPU daadwerkelijk meer werk hoeft te verzetten.

De verwachting is dat steeds meer games RTX en DLSS gaan ondersteunen. Het is dan ook een goed idee om nu te investeren in hardware die deze technieken ondersteunt, zodat je de grafische voordelen die RTX en DLSS bieden tijdens de hele levensduur van het apparaat kan gebruiken. De ROG SCAR II GV504GW en de GV704GW hebben beiden een RTX-kaart aan boord, die garandeert dat ze de komende paar jaar geen moeite zullen hebben met het weergeven van games noch applicaties.

Meer presteren

RTX en DLSS daargelaten: games worden in het algemeen lastiger om aan te sturen, met name als de doelresolutie 1080p met een verversingsnelheid van 144Hz is, zoals dat bij de Strix SCAR II’s het geval is. Een goede laptop hebben met een krachtige videokaart, een moderne CPU en meer dan genoeg geheugen is daarom heel prettig, want je zal je voor de voorzienbare toekomst geen zorgen hoeven te maken of je laptop wel genoeg paardenkrachten kan leveren om een game aan te sturen.

De RTX 2070 zal bovendien weinig moeite hebben om de paneelverversingsnelheid van 144Hz bij te houden, met name in populaire titels als Apex Legends, Fortnite en Overwatch. In deze games biedt spelen op 144 frames per seconde een significant voordeel ten opzichte van tegenstanders die op een 60Hz-paneel spelen. De hogere verversingsnelheid én de extreem lage responstijd van drie milliseconden zorgen namelijk voor minder bewegingsonscherpte en een vloeiender beeld dat het makkelijker maakt om de actie bij te houden. Zowel de GV504GW als de GV704GW beschikken over dit 144Hz-paneel.

Het paneel is overigens niet het enige onderdeel dat een wezenlijk voordeel geeft in games ten opzichte van andere laptops. Zo beschikken beide van de genoemde Strix SCAR II-modellen over de ROG RangeBoost-technologie, die dankzij het gebruik van vier antennes 30% groter bereik heeft, hogere doorvoer en minder verbindingsuitval dan meer reguliere antenneopstellingen. RangeBoost gebruikt de vier antennes op de SCAR II om te bepalen welk paar het beste geschikt is om alle dode hoeken af te dekken, wat resulteert in het sterkst mogelijk signaal. Mits het draadloos toegangspunt (in veel gevallen de router) het ondersteunt, zal de SCAR II gebruik maken van Intel® 802.11ac (2x2) Gigabit wifi, met een piekbandbreedte van 1,7Gbps – ruim twee keer zo hoog als typische 802.11ac wifi.

De SCAR II is aan alle kanten – zowel binnen als buiten – uitstekend afgewerkt. Aan het exterieur valt dit het beste af te zien, dit is namelijk afgewerkt met een hoogwaardige meerlagige opdruk, die in acht stappen wordt opgebouwd om een unieke textuur te creëren. Het ontwerp van de Strix SCAR II is geïnspireerd door een kogel die op zijn doel afkomt, en heeft twee contrasterende geborstelde afwerkingen die samenkomen om een diagonale ‘snee’ over de klep te creëren. De gebruikte techniek voor deze print resulteert ook in een vingerafdruk werend oppervlak, zodat de SCAR II vrij blijft van lelijke vingerafdrukken.

0 Reactie(s) op: ROG Strix SCAR II GV504GW en GV704GW – Klaar voor de toekomst

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.